اختصاص «نشان استاندارد» به بازیهای حوزه علوم شناختی
دبیر ستاد علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی گفت: از این پس تولیدکنندگان بازی میتوانند محصولاتشان را ارزیابی و نشان استاندارد بازیهای شناختی را دریافت کنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ، سیدمحمد مهدوی امروز در آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی گفت : حفظ و ارتقا سرمایههای شناختی هر جامعه، ضامن توسعه و شکوفایی آن جامعه خواهد بود.
وی افزود : یعنی وقتی که جامعه از سلامت و توان کافی در قابلیتهای شناختی برخوردار باشد، میتواند جامعه خلاق، نوآور و شکوفایی باشد، در همین زمینه یکی از ابزارها بازیها هستند که برای یادگیری، تصمیم گیری، طرح ریزی و قضاوت به کار گرفته میشوند.
مهدوی با اشاره به اینکه این روند در دنیا شکل گرفته و در ایران هم توسعه دهندگان این حوزه چه اساتید و متخصصان دانشگاهی و چه نوآوران و تولیدکنندگان بازی به این حوزه توجه داشته اند، افزود: در این راستا لازم بود سازوکاری برای ارزیابی و استانداردسازی بازیها و محصولات شناختی در کشور ایجاد شود و ذینفعان این حوزه در وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، وزارت ارشاد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری کنار هم آمدند و سازوکار علمی و استاندار پایش، ارزیابی و استاندردسازی محصولات را به صورت دقیق و معتبر توسعه دادند.
وی با بیان اینکه از این پس تولیدکنندگان بازی میتوانند محصولاتشان را ارزیابی و نشان استاندارد بازیهای شناختی دریافت کنند، افزود : این نشان به خانوادهها این اطمینان را میدهد که محصول خریداری شده توسط آنها، یک محصول علمی، ارزیابی شده و استاندارد است که هم کیفیت و اثربخشی مورد انتظار را دارد و هم آسیبی متوجه بهره بردار نخواهد بود.
این استاندارد در حال حاضر به صورت تشویقی است و تولیدکنندگان تشویق میشوند که از این فرایند استفاده کنند، ولی در ادامه به تدریج این نشان الزامی خواهد شد.
دبیر ستاد علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ضمن اشاره به اینکه آینده اقتصاد دنیا به سرمایه شناختی جوامع گره خورده است، گفت : در قانون تشکیل ستاد علوم شناختی، این ستاد در ۳ حوزه سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش و اثربخشی علوم شناختی در اقتدار و امنیت کشور فعالیت میکند.
وی گفت : دو بازه سنی تولد تا ۱۸ سالگی و سالمندی دو حوزه اثر حیاتی علوم شناختی به شمار میرود. در حوزه سرمایه گذاری شناختی کودکان، به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری، چهار تا شانزده دلار ارزش افزوده ایجاد میشود. همچنین ۶۲ درصد از کودکان ۳ تا ۴ سال به موبایل و تبلت دسترسی دارند که میزان قابل توجه و تاملی است.
مهدوی به ارائه آماری به اهمیت بازی در ایران اشاره کرد گفت: بر اساس آمارهای یکی از سکوهای ارائه کننده اپلیکیشن (برنامه ) و بازی ایرانی، سه کلیدواژهای که از سال ۹۹ بیشترین جستوجو داشته، کلمه بازی بوده که نشان از اهمیت و جایگاه بازی دارد.
دبیر ستاد علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی با اعلام اینکه ۳۴ میلیون نفر در کشور با بازی سروکار دارند و متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی میکنند که ۵۹ درصد از آنها آقایان هستند، افزود: میانگین سنی بازیکنان ۲۳ سال است و براساس آمار این سکوها پرطرفدارترین سبک بازی ها، ۳ بازی ایرانی است.
آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی امروز با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری و شقایق حقجوی رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی در محل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.