پخش زنده
امروز: -
فراخوان چهاردهمین جشنواره فیلم عمار منتشر شد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار فراخوان «چهاردهمین» دوره این رویداد سینمایی را در پنج بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «جوایز مردمی»، «فیلمما»، «اکران مردمی» و «قصهما» اعلام کرد.
در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالبهای داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، تولیدات فضای مجازی، لوح نگار، فیلمِما و فیلمنامه در موضوعات «نظم جدید جهانی»، «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی» «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «آرمان روحالله» با هم به رقابت میپردازند.
براساس این فراخوان، هنرمندان تا ۲۰ آبان ماه فرصت دارند نسبت به ثبتنام اثر خود در پایگاه جشنواره به نشانی Fanoos.AmmarFilm.ir و تحویل اثرشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.
دبیرخانه جشنواره با یادکردی از مرحوم نادرطالبزاده، آغاز چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را در بخشهای ذیل اعلام میکند:
الف) بخش رقابتی
قالبها:
• فیلم داستانی (کوتاه، نیمهبلند، سینمایی، تله فیلم و سریال)
• فیلم مستند
• پویانمایی
• نماهنگ
• تولیدات تلویزیونی (برنامه ترکیبی، برنامه استعدادیابی، برنامه واقعیتنما، مستند مسابقه، گزارش خبری و…)
• تولیدات فضای مجازی (برنامههای اینترنتی، تولیدات صوتی اینترنتی (پادکست)، تولیدات انسان رسانهای (ولاگ و...)، میکرو رسانهها (تولیدات کوتاه صوتی تصویری اینترنتی)، صفحات مجازی تولید محتوا و...)
• لوح نگار (ابزارهای ارائه مثل پاورپوینت، پرزی و...)
• فیلمنامه (طرح، سیناپس یا فیلم نامه کامل داستانی، سریال و پویانمایی، طرح فیلم نامه مستند)
در این دوره جشنواره فراخوان بخش فیلمنامه را با موضوعات و قالبهای اختصاصی بهصورت تفصیلی منتشر خواهد کرد.
موضوعات:
همه آثاری که دارای رویکردِ همسو با مبانی انقلاب اسلامی باشند با موضوعات روز و مورد نیاز جامعه میتوانند در بخش رقابتی شرکت کنند، ولی موضوعات ذیل به عنوان اولویتهای محتوایی جشنواره، پیشنهاد میشوند.
نظم جدید جهانی
۱. ضعف جبهه غرب در دنیا و افول آمریکا و برآمدن قدرتهای جدید
۲. تقویت جبهه خودی و فرصتهای ایران برای نقشآفرینی در نظام جهانی
۳. اولویتهای اصلاحی کشور برای اثرگذاری در نظم جدید و پیچ تاریخی
۴. بازخوانی نحوه تغییر نظم جهانی در دورههای گذشته و نقشآفرینی مردم و نخبگان در آن
۵. بازخوانی اقدامات نظام سلطه برای حفظ نظم قدیم
آرمان روح الله (روایت مقابله انقلاب اسلامی با فتنهها: ۱۳۸۸، ۱۴۰۱ و...)
۱. نقش اغتشاشات ۱۴۰۱، فتنه ۸۸ و... در برملا شدن اهداف استکبار و افزایش فشارها بر مردم ایران
۲. افشاگری طراحی، پشتیبانی مالی و رسانهای و تسلیحاتی دستگاههای امنیّتی _ رسانهای غربی
۳. دروغ، سانسور و تحریف در رسانههای جهانی و داخلی
۴. جریانشناسی حضور اشرافیت در فتنه ۸۸ و بلوای ۱۴۰۱،
۵. واکاوی ریشههای اجتماعی- فرهنگی و رسانهای فتنه ۸۸ و بلوای ۱۴۰۱،
۶. سلبریتی زدگی و دیکتاتوری رسانهای
۷. روایت شهدای مدافع حرم جمهوری اسلامی ایران (شهید آرمان علیوردی، شهید روح الله عجمیان و...)
۸. روایت نقشآفرینی مردم، دانشجویان و... در مقابله با فتنهها
رویای ایرانی (روایت پیشرفت)
۱. الگوهای مطلوب و تمدنی پیشرفت در اجتماع، اقتصاد، سیاست و علم
۲. الگونگاری تجربههای موفق پژوهشکدهها و شرکتهای دانشبنیان
۳. روایت پیشرفت در عرصههای کلان و راهبردی (هستهای، فضایی، نانو بیوتکنولوژی، پزشکی و...)
۴. معرفی نمونههای موفق مدیریت جهادی
۵. روایت موفقیتها و قهرمانیهای ورزش کشور
۶. روایت پیشرفت در حوزهی فنآوریهای نرم و فرهنگی و نقش رسانهها در پیشرفت
نقد درون گفتمانی
۱. نظارت و مطالبهگری مردمی بهترین روش مبارزه با بیعدالتی و فساد
۲. شفافیت ابزاری برای تحقق نظارت مردمی
۳. رویکرد حل مسئله در نقد ناکارآمدی دستگاهها
۴. ظرفیتهای جامعه ایرانی برای عبور از چالشها
۵. چالشهای جریان نقد درون گفتمانی
۶. نقش تعارض منافع در ایجاد ناکارآمدی
۷. نقش سازمانهای فرهنگی (صداوسیما، سازمان تبلیغات و...) در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
۸. اهمیت صیانت از محیط زیست و مقابله با اقدامات و سیاستهای تخریبی آن
۹. نقد و بررسی نظام بانکی و ساختار مالی
۱۰. انتخابات و مشارکت عمومی
۱۱. بررسی و ارائه راهکارهای اصلاح نظام آموزش و پرورش در کشور
حافظه ملی
۱. تاریخ فرهنگی-اجتماعی انقلاب اسلامی (آثار، چهرهها، مراکز، وقایع و جریانها)
۲. بازنمایی مقاومت فرهنگی در مقاطع مختلف تاریخی (کشف حجاب رضاخانی، ممنوعیت روضه خوانی و...)
۳. یادآوری مقاومت و ایثارگری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس (جبهه و پشت جبهه)
۴. جریانشناسی اشرافیت سیاسی و زیادهخواهی جریان غربگرا در سیاست، فرهنگ و اجتماع
۵. جنایات آمریکا در ایران، آمریکا و جهان
۶. نقش استعمار و استکبار در پسرفت جوامع اسلامی
۷. نقش فرهنگ عامه در تقابل تاریخی با استعمار
نهضت جهانی مستضعفین
۱. رویشهای جدید در جبهه جهانی مستضعفین در غرب آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، قفقاز و …
۲. تحولات فلسطین و الهامبخشی قدس در مبارزات امت اسلامی
۳. نقش حاج قاسم سلیمانی در شکلگیری جنبشهای مقاومت در جهان اسلام
۴. دستاوردها و چالشهای محور مقاومت در لبنان، عراق، سوریه، یمن و …
۵. روایت شخصیت و مجاهدتهای حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس
۶. افغانستان؛ از جنایات آمریکا تا فرصتها و تهدیدهای پس از اشغال
۷. تاثیرات اربعین حسینی بر آینده امت اسلامی
جنگ اقتصادی
۱. عناصر و مراکز پیشرو در کماثرسازی و بیاثرسازی تحریمهای اقتصادی
۲. الگوهای موفق بومی در عرصه اقتصاد
۳. فرصتهای منطقهای و جهانی در شرایط جنگ اقتصادی
۴. نقش ناکارآمدی ساختاری در ضعف اقتصادی
۵. روایت قهرمانان جنگ اقتصادی
۶. نقش مردم در تحول وضعیت اقتصادی
۷. تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور
۸. روستا و ظرفیتهای اقتصاد ایران
۹. الگوهای سبک زندگی دینی در اقتصاد (قرضالحسنه، وقف، تعاون و …)
ملت قهرمان
۱. قهرمانان زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه امروز ایران
۲. روایت قهرمانیها و تعاون اجتماعی شکل گرفته در امدادرسانی حوادث (مبارزه با ویروس کرونا، سیل، زلزله و...)
۳. روایت امید و خودباوری و عبور از محدودیتها برای رسیدن به منافع جمعی
جنگ نرم
۱. هویت زن انقلاب اسلامی و چالشهای جریان غربگرا با آن
۲. تجربه زیسته و الگوی خانواده ایرانی اسلامی
۳. شاکله شخصیتی و هویتی نوجوانان
۴. مواجهه جریانات متحجر و مقدسنما با انقلاب اسلامی از شروع نهضت امام خمینی (ره) تاکنون نظیر مخالفین وحدت اسلامی
۵. حرکتهای آتشبه اختیار و خودجوش مردمی در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و...
۶. ظرفیتشناسی و بررسی تجربههای موفق مساجد انقلابی در تاریخ معاصر ایران
۷. ظرفیتهای جبهه فرهنگی و هنر انقلاب در مواجهه با جنگ نرم
۸. بازنمایی تعارضها و معیارهای دوگانه غرب و جریان غربزده در مواجهه با جنگ روسیه و اکراین و موارد مشابه
ب) بخش «فیلمِ ما» (نهضت مردمی تولید محتوا)
در این بخش، عموم مردم، به ویژه نوجوانان میتوانند با هر نوع دوربین تصویربرداری یا تلفن همراه از سوژههای محیط زندگی خود فیلم بسازند و در رقابت شرکت کنند. جهت تولید یک اثر بهتر، علاقهمندان میتوانند از جزوه آموزشی آماده شده به این منظور (دریافت از اینجا) کمک بگیرند.
ج) اکران مردمی
اکرانهای مردمی یکی از ارکان اصلی جشنواره مردمی فیلم عمار است که طی آن، نیروهای خودجوش مردمی در سراسر کشور، برای دیدهشدن فیلمها و آثار مردمی، کوشش میکنند. اکران مردمی جشنواره عمار، یک ایده راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی فیلمسازی و سینمای انقلاب اسلامی و جلوگیری از انحراف آن است. بر این اساس تاکنون فیلمهای جشنواره عمار در محیطهای مردمی به نمایش درآمده است. همچنین جمع زیادی از مردم در پشتیبانی مالی، حمایت رسانهای، تأمین مکان یا تجهیزات اکران مردمی، شناسایی سوژه یا نقد آثار مشارکت کردهاند.
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، ضمن تقدیر از همه کسانی که تاکنون بار اکرانهای مردمی را بیهیچ چشمداشتی بر دوش کشیدهاند، از عموم مردم، فعالان فرهنگی، دانشجویان، دانشآموزان، ائمه جماعت مساجد و هرکسی که امکان نمایش فیلمها را برای مردم دارد دعوت میکند تا از طریق تارنمای جشنواره، در بخش اکران مردمی ثبتنام کنند و یاریگر سینمای انقلاب اسلامی باشند.
به این منظور، دبیرخانه جشنواره، اولویتهای سال جاری شبکه مردمی جشنواره عمار شامل: نمایش فیلم (پاتوقهای ثابت نمایش فیلم)، برگزاری مراسم آیینی عمار (افتتاحیههای استانی و شهرستانی)، نهضت نقد آثار (تولید محتواهای تبلیغی آثار جبهه فرهنگی)، اکرانمردمی آنلاین، پاسداشت پیشکسوتان جهاد، مبارزه، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و نمایش آثار بومی را اعلام میکند که تفصیل آن در فراخوان مجزا اعلام خواهد شد.
د) قصهما
فیلمسازان، مسئلههای مردم را در قالب «سوژهها و ماجراهای قابل تبدیل به فیلم» پیگیری میکنند. دبیرخانه جشنواره، از عموم مردم دعوت میکند سوژههای خود را در گنجینه سوژههای مردمی در تارنمای جشنواره ثبت کنند و به سینماگران پیشنهاد ساخت آثار هنری دهند. دبیرخانه جشنواره به بهترین سوژههای پیشنهادی جوایزی اختصاص میدهد.
ه) جوایز مردمی
جشنواره مردمی فیلم عمار با هدف نزدیکسازی تولیدات سینمایی به زندگی و دغدغههای واقعی مردم، بخش «فراخوان جوایز مردمی» را از دوره نهم جشنواره آغاز کرده است. در این دوره نیز جشنواره از همه مخاطبان (تشکلهای مردمی، مؤسسات و افراد حقیقی) دعوت میکند موضوعات و دغدغههای مدنظر خود را در حوزه تولید آثار، در قالب فراخوان از سینماگران بخواهند و به فیلمسازانی که بهترین اثر را در این موضوعات تولید کردهاند هدیهای مادی (نقدی و غیرنقدی) یا معنوی اختصاص دهند.
مقررات بخش رقابتی
۱- برای شرکت در جشنواره، ثبتنام اثر در Fanoos.AmmarFilm.ir و دریافت کد پیگیری از این سامانه، الزامی است.
۲- صاحبان آثار فیلم، بایستی نسخه باکیفیت آثار را بهصورت فیزیکی (ارسال پستی یا تحویل حضوری به دبیرخانه) یا بهصورت مجازی (قراردادن لینک بارگیری اثر در فرم ثبتنام) به دبیرخانه جشنواره تحویل نمایند.
۳- آثار ثبتنامی، نباید در دورههای پیشین جشنواره شرکت کرده باشند.
۴- فیلمهای ارسالی به دبیرخانه باید دارای فرمت H.۲۶۴ (حداقل ابعاد ۱۹۲۰*۱۰۸۰) باشند. (نحوه تهیه خروجی مذکور در اینجا)
۵- اخذ تأییدیه از تهیه کننده جهت شرکت اثر در جشنواره بر عهده ثبتنامکننده است.
۶- دبیرخانه جشنواره با حساسیت نسبت به حفظ آثار، در اکران عمومی آنها در دیماه و بهمنماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور مختار است. همچنین در صورت اعلام رضایت فیلمساز در فرم ثبتنام، دبیرخانه امکان اکران مردمی آثار را در طول سال داراست.
۷- قوانین اختصاصی هر بخش از جشنواره بهصورت کامل، در صفحه اول فرم ثبتنام اثر قرار داده شده است.
زمانبندی
ثبتنام و تحویل اثر: از ۹ مهر ماه تا ۲۰ آبانماه ۱۴۰۲
نمایش مرکزی آثار بخش مسابقه به صورت حضوری در سینما فلسطین تهران و نمایش برخط آثار منتخب در بسترهای جشنواره: دیماه ۱۴۰۲
اکرانهای مردمی فیلمهای منتخب (در همة شهرها و روستاهای کشور بصورت حضوری و مجازی): از آذر ۱۴۰۲ تا پاییز ۱۴۰۳
راههای ارتباط با دبیرخانه
نشانی: تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، پلاک ۶۰، حسینیه هنر، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار- کد پستی: ۱۴۱۷۹۷۳۶۵۱
تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۴۲۷۹۵۳۰۰
تارنمای جشنواره و مرجع اطلاع رسانیها: AmmarFilm.ir
شبکههای اجتماعی: @AmmarFest