پخش زنده
امروز: -
معاون توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: زیست بوم صادرات محصولات و خدمات فرهنگی، جایگاه ویژهای در نظام سیاستهای فرهنگی و بین المللی کشورها، پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا بهمنی معاون توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: زیست بوم صادرات محصولات و خدمات فرهنگی (به عنوان حاملهای انتقال مفاهیم، معارف و ارزشهای فرهنگی)، جایگاه ویژهای در نظام سیاستهای فرهنگی و بین المللی کشورها، پیدا کرده است، بنابراین نباید از ظرفیتهای این زیست بوم غافل شویم و بدون تردید، ظرفیت ارتباطات و صادرات فرهنگی استانها و شهرهای مختلف کشور باید در این زمینه مورد توجه و بهره برداری حداکثری قرار گیرد.
محمدرضا بهمنی از تدوین آیین نامه ایجاد و فعالیت اتاقهای ارتباطات و صادرات فرهنگی استان ها، خبر داد و افزود: به زودی ظرفیت شناسی مردمی و نیز مذاکرات با دستگاههای مسئول و به طور ویژه استانداران از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز خواهد شد؛ البته توجه به اولویت کشور در اهتمام به کشورهای همسایه باعث شد تاضمن برگزاری اجلاس رایزنان منطقهای (با محوریت کشورهای همسایه)، مطالعه و طراحی اتاقهای ارتباطات و صادرات فرهنگی نیز در استانهای مرزی تعریف شود.
وی همچنین گفت: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺩﺭ ﺣﮑﻤﺮﺍﻧﯽ ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺣﺎﺋﺰ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﺍﺳﺖ و اکنون پس از سه دهه فعالیت مؤثر خود در عرصه دیپلماسی فرهنگی، افق بسیار مهم تبدیل شدن به ﻗﺮﺍﺭﮔﺎه ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ را پیش روی خود قرار داده است.
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: نقش و جایگاه قرارگاهی سازمان در نسبت با ظرفیتهای فرهنگی استانهای کشور، از مهمترین مسائل بررسی ابعاد و مولفههای قرارگاه شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
بهمنی درباره ویژگیهای الگوی نوین حکمرانی گفت: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺩﺭ ﺣﮑﻤﺮﺍﻧﯽ ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺣﺎﺋﺰ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﺍﺳﺖ.
وی بر ضرورت امتداد بین المللی فرهنگ و هنر استانهای کشور اشاره کرد و افزود با توجه به ویژگیهای فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی باید سیاستها و شیوههای ارتباطات و مبادلات فرهنگی بین المللی به گونهای طراحی شود که تنوع فرهنگها و تکثر ظرفیتهای فرهنگی، هنری، طبیعی، میراثی و تاریخی ایران در ارتباطات فرهنگی با سایر کشورها نمایان شود.