رونمایی از نسخه برقی ری را تا پایان آذر
مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو (جتکو)، از رونمایی نسخه برقی ری را تا پایان آذر ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما از گروه صنعتی ایران خودرو؛ آقای حسن محمدقاسمی، با بیان این که گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستمها و محصول خودروهای برقی، هماکنون به عنوان نخستین خودروساز، مالکیت کامل یک بن سازه (پلتفرم) خودروی برقی را نیز در اختیار دارد، گفت: علاوه بر تولید محصول نیمهصنعتی تارای الکتریکی توسط گروه صنعتی ایران خودرو، دانش طراحی زیرسامانه ها، شناسایی زنجیره توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و دانش طراحی سامانهای خودروی الکتریکی از دستاوردهای ایران خودرو در طرح تولید و توسعه خودروی برقی محسوب میشود.
وی ادامه داد: بن سازه (پلتفرم) دوگانه این خودرو نخستین نمونه بن سازه خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقیسازی است.
وی اقدام گروه صنعتی ایران خودرو در تعریف طرح خودروی تارای تمام الکتریکی در سال ۱۳۹۸ در شرکت جتکو را نخستین اقدام جدی در صنعت خودروسازی در رویکرد برقیسازی دانست و عنوان کرد: این محصول در سال ۱۴۰۱، پس از موفقیت در آزمایشهای تعریف شده، به عنوان محصول نیمهصنعتی به اتمام رسید و با نگاه تولید داخل و به طور خاص با هدف بومیسازی دانش و خودکفایی در بخش قوای محرکه الکتریکی انجام شد.
محمدقاسمی افزود: موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهمترین زیرسیستمهایی بودند که بومیسازی دانش و فناوری آن درطرح تارای الکتریکی محقق شد، همچنین در تمام مسیر سعی بر این بوده است که طراحی زیرسیستمها مبتنی بر امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد.
مشخصات فنی خودروی برقی داخلی در قیاس با نمونههای جهانی
به گفته مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو (جتکو)، خودروی تارا با جانمایی ۴۵ کیلو وات-ساعت باتری به حدود ۳۵۰ کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی NEDC دست پیدا میکند که به پیمایش خودروهای متداول در محدوده قیمتی و کاربریهای عمومی مشابه در سطح جهان بسیار نزدیک است.
محمدقاسمی با اشاره به این که در سایر موارد مانند شیبروی، توان موتور الکتریکی، حداکثر سرعت لحظهای و شتابگیری نیز مشخصات خودروی تارای الکتریکی با نمونههای همرده قابل مقایسه است، افزود: بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در جهان با فناوریهای جدید در زیرسیستمهای حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات متفاوت و قابل توجهی دستپیدا کردهاند که شرکت جتکو نیز در طرح خودروی الکتریکی ریرا، با رویکرد استفاده از فناوریهای جدیدتر، فراهمسازی مشخصات بالاتری را هدفگذاری کرده است.
وی با بیان این که در حوزه زیرسامانهها مانند قوای محرکه، دانش طراحی و توسعه در کشور اختلاف چندانی با سطح جهانی ندارد، خاطرنشان کرد:، اما در مواردی پایه مانند سلول باتری و حسگرها، فناوریهای نوظهور مانند سامانههای هوشمند و متصل و نهایتا فرآیندهای توسعه محصول در سطح خودرو و تجمیع و صحهگذاری زیرسامانهها فاصلههایی با سطح جهانی وجود دارد که طرحهای فعلی و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در آینده نزدیک منجر به حذف فاصلههای دانشی با سطح جهانی خواهد شد.
همکاری با شرکای خارجی برای توسعه خودروهای برقی
مدیرعامل جتکو، با بیان این که در زمینه تولید خودروی برقی، همکاری با شرکای خارجی برای یک دوره گذار محدود و بهمنظور ترویج و توسعه بازار و گسترش زیرساختها در نظر گرفته شده است، گفت: این همکاری در یک برنامه مدون به سمت توسعه مشترک، انتقال فناوری و تعمیق داخلیسازی پیش خواهد رفت و توافقات جدی نیز با شرکای خود در این خصوص صورت گرفته است، علاوه بر برنامه کوتاه مدت برای همکاری با شرکای خارجی، برنامه توسعه داخلی مبتنی بر بن سازه بومی به طور جدی ادامه خواهد یافت و ایران خودرو به مرور نقش خود را به عنوان محور توسعه خودروهای برقی در منطقه تقویت خواهد کرد.
وی با بیان این که در زمینه فراهم کردن امکان شارژ و ایستگاههای شارژ که از گلوگاههای اصلی و مسالهای حایز اهمیت در زمینه توسعه خودروهای برقی است، از لحاظ فناوری، شرکت مپنا و شرکتهای دیگر به این موضوع ورود کردهاند و نمونههایی نیز در سطح کشور نصب و اجرا شدهاست، تصریح کرد: هماکنون برنامههای توسعه متفاوتی در دولت در دست بررسی است که یکی از آنها شبکه توزیع اختصاصی شارژ است؛ بنابراین در مجموع موضوع ایستگاه شارژ نمیتواند مانع مهمی در مقابل توسعه بازار و تولید خودروهای برقی محسوب شود.
محمدقاسمی با تاکید بر این که درصورت رفع مساله اقتصادی و شمارگان (تیراژ)، تقریبا تولید داخلی همه عناصر (المان) و پودمانهای (ماژولهای) اصلی خودروی برقی در کشور امکانپذیر است، عنوان کرد: ایران خودرو با تدوین یک نقشهراه دقیق و هوشمندانه این مسیر را برای واحدها و شرکتهای تابعه خود ترسیم کرده است. در کوتاه مدت، تا دوسال آینده، برنامههای CBU و CKD، اولویت اصلی کشور در برنامه تامین خودروهای برقی خواهد بود.
به گفته وی، با افزایش عمق داخلیسازی خودروهای برقی و برنامههای تولید داخل، میزان ارزبری این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و طبق برآوردها، در صورتی که زیرساختهای تولید باتری لیتیوم در کشور فراهم شود، ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. در صورت افزایش استفاده از این خودروها، صادرات بنزین و کاهش هزینههای عمومی دولت به میزان قابل توجهی این تبادل را به نفع کشور تنظیم خواهد کرد.
مدیرعامل جتکو گلوگاه اصلی در تولید انبوه خودروهای برقی در داخل کشور را قیمت تمام شده و جذابیت بازار دانست و گفت: قطعا ایران خودرو به عنوان یک تولید کننده و بنگاه اقتصادی، لازم است با در نظر گرفتن جوانب مختلف از جمله حاشیه سود و امکان فروش، به تولید محصول اقدام کند. خودروهای برقی در سطح جهان به دلیل هزینه تولید باتری، همچنان از لحاظ قیمت از خودروهای بنزینی گرانتر هستند و در بیشتر کشورهای جهان، تولید خودروهای برقی از طریق ارایه یارانه دولتی به تولیدکننده یا مصرفکننده خودرو عرضه شده است.
وی ادامه داد: مهمترین عامل تعیینکننده قیمت، شمارگان (تیراژ) محصول است؛ بنابراین در مجموع با توجه به محدودیت بازار کشور و به تبع آن محدودیت تیراژ و نیز با در نظر گرفتن هزینه پایین سوخت، به طور طبیعی انتظار میرود خودروی برقی در کشور از منظر قیمت، جذابیت چندانی برای کاربران نداشته باشد؛ بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو برای عبور از دوره گذار در حوزه خودروهای برقی مسیرهای متنوعی را در نظر گرفته است که یکی از مهمترین آنها همکاری با شرکای تولیدکننده بینالمللی خود است.
وی گفت: در دراز مدت با صرفهجویی در تعمیر و نگه داری، به دلیل کمبودن ذاتی فرسایش و استهلاک در خودروهای برقی، مصرف کننده مزیتهایی را به صورت مستقیم لمس خواهد کرد. این مزیتهای عمومی، اجتماعی و فردی موجب شده است در کمتر از هفت سال آینده بیش از ۳۰ درصد خودروهای تولیدی جهان از نوع برقی باشند.