پخش زنده
امروز: -
امروز پایان فرآیند بیمه اربعین است و تکلیف کسانی که از بیمه اربعین در سفر استفاده کرده اند مشخص می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه سلام خبرنگار در این باره با علی بنیادی - عضو هیات عامل و معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران گفتگو کرد.
سوال: بفرمایید که بر اساس آماری که از سامانه سماح دارید کسانی که در این سامانه ثبت نام کرده بودند و از بیمه اربعین هم استفاده کردند مجموعا چند نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند چه تعداد از بسته نخست استفاده کردند و چه تعداد بسته کامل را دریافت کردند
بنیادی: مستحضرید که تمام افرادی که از طریق سامانه سماح ثبت نام کردند حتما میبایست بسته بیمهای خریداری کنند در سه سطح تعریف شده بود عادی، متوسط و سطح عالیتر که طرح عادی بود، نقرهای بود و طلایی بود، جمعا عددی که اعلام شده نزدیک به دو میلیون و ۷۸۶ نفر تحت پوشش بیمهای قرار گرفتند.
زائرین محترم بیش از این بودند نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش نبودند به دلایل مختلف و از این دو میلیون و ۷۸۶ نفر تقریبا دو میلیون نفر در بسته عادی ثبت نام کردند و نزدیک ۱۵ هزار نفر بسته نقرهای و ۵۴۲ نفر بسته طلایی را انتخاب کردند.
سوال: شما اشاره کردید که بر اساس تعداد زائرین، تعداد ثبت نام شدگان یک تعدادی تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند، به نظر شما آیا ضرورت ندارد که این موضوع اجباری بشود؟
بنیادی: موضوع تقریبا اجباری بود
سوال: یعنی در سامانه سماح ثبت نام نکردند
بنیادی: هر کس میخواست در سامانه سماح ثبت نام کند بالاجبار میبایست یکی از سه بسته را انتخاب کند
سوال: پس ثبت نام در سماح را باید اجباری دید
بنیادی: بله یک اتفاقاتی در سامانه سماح اتفاق افتاد و تعدادی از زائرین عزیز به مرزها رفتند و بعضا کنترل خروج در حین خروج افراد دچار مشکل بود لذا اگر کنترل بیشتری آنجا اعمال میشد شاید تعداد بیشتری تحت پوشش قرار میگرفتند
سوال: در عین حال برای سال آینده فکر میکنید که اقدامی صورت بگیرد یا پیشنهادی از طرف بیمه مرکزی مطرح شده که حتما این ضرورت و اجبار برای ثبت نام در سماح باشد که طبیعتا تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرند؟
بنیادی: بله همین طور است امسال هم قرار بود همین اتفاق بیفتد سال به سال سامانه هایمان دارد بهبود پیدا میکند امسال هم اگر زائرین محترم همه مراجعه میکردند به سامانه سماح قطعا تحت پوشش قرار میگرفتند همگی و یک زمانی که سامانه دچار مشکل شد برای این که عزیزان زائر دچار مشکل نشوند و ازدحام مبادی خروجی کشور هم باعث عدم روان بودن تردد نشود، لذا اجازه داده شد که عزیزان خارج بشوند به طبع حتما در دستور کار بیمه مرکزی است که هم ...
سوال: آن که مربوط به سالهای قبل بود در اربعین امسال این موضوع را ما برای خروج و برای تردد نداشتیم
بنیادی: بله همین طور است، سامانه که یک کم دچار مشکل شد باعث شد که آن اتفاق بیفتد، ولی هم امسال اجباری بود و هم چارچوبی را تنظیم کردیم در شورای عالی بیمه و اگر نیاز بود در هیات دولت تصویب خواهیم کرد که این موضوع بالاجبار اتفاق بیفتد
سوال: اعلام شده بود که قرار است طرحی در هیات دولت برای اجباری شدن باشد پس در دستور کار بیمه مرکزی هم هست برای سال آینده که حتما این اتفاق بیفتد.
بنیادی: بله
سوال: از آن تعدادی که اشاره کردید که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند در یکی از سه روش و سه بستهای که فرمودید چه تعداد از خدمات بیمهای استفاده کردند؟
بنیادی: آماری که ما داریم نزدیک به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر از خدمات استفاده کردند، داخل این آمار فوتیها هم هستند و عزیزانی که متاسفانه از دست دادیم، ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر از خدمات بیمهای و خدمات سرپایی استفاده کردند.
سوال: تفکیک را دارید چه تعداد فوتی بودند و چه تعداد سایر خدمات را دریافت کردند؟
بنیادی: بله ما حدود ۱۲۴ نفر متاسفانه فوتی تحت پوشش داشتیم و از این تعداد مابقی ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر کسانی بودند که خدمات دریافت کردند.
سوال: و مجموعا چه مبلغی به عنوان خسارت پرداخت شده است؟
بنیادی: خسارتها برخی شده و پرداخت نشده مثلا فوتیها انحصار ورثه و بقیه موارد را نیاز دارد، ضریب خسارت
سوال: یعنی آن روند طی شود خسارت پرداخت میشود
بنیادی: بله قطعا پرداخت میشود، یکسری سرپایی پرداخت شده یک کار خوبی که امسال بیمه گر ما یعنی شرکت بیمه میهن انجام داد این بود که بیمارستانهای طرف قرارداد را سعی کرد یک تعداد افراد دو زبانه که هم فارسی هم عربی را بلد باشند قرار بدهد آنها را تنخواهی را به ایشان داد و شارژ کرد توانستند بیمارستانهای طرف قرارداد به سرعت خدماتی به ویژه خدمات سرپایی را ارائه بدهد و از این حیث مردم دچار مشکل نشوند
سوال: و از منظر دیگر بخواهیم ببینیم شرکت بیمه گرچه مقدار درآمد از محل بیمه داشته؟
بنیادی: ما معمولا در جریان مقدس اربعین آنچه که در شرکتهای بیمهای مطرح هست عدم سود است، پارسال ما شرکتی را داشتیم ضریب خسارت ۱۸۰ درصد را داشت. امسال تاکنون، چون هنوز یکسری خسارتها حال نشده ضریب خسارت مان حدود ۱۱۰-۱۱۵ درصد است یعنی در واقع ۱۵ درصد همین امسال تاکنون بیش از درآمدها هزینه کردیم.
سوال: و این ضریب خسارت را بیمه مرکزی جبران میکند؟
بنیادی: آن درصدی که اتکای اجباری باشد نزدیک به ۹ درصد بله
سوال: نکته دیگری هست بفرمایید؟
بنیادی: من از همه عزیزانی که زحمت کشیدند و این مسیر را هموار کردند تشکر میکنم عزیزانی را ما داشتیم که واقعا در سامانه کنترل پایش نشسته بودند دوست داشتند پیاده روی کنند منتها به عشق آقا اباعبدالله و زائرین محترم سعی کردند که خادم مردم عزیز باشند انشاالله در سال آینده رفع و رجوع میکنیم مشکلات را و خواهش میکنیم از مردم عزیز و عزیزانی که همین الان سفر عتبات عالیات را در پیش دارند که حتما حتما از بستههای بیمهای استفاده کنند چرا که هزینههای درمان در کشور عراق بالاست امسال بیمه گر ما با مدیریت هزینه و مدیریت اطلاعات توانست آن ضریب خسارت را کم کند و بتواند انشاالله خدمت بیشتری به مردم ارائه کند.
سوال: یک نکتهای بپرسم در رابطه با بحثی که در ابتدا داشتیم کسانی که بیمه نبودند آماری دارید از مراجعه کنندگانی که نیاز به خدمات داشتند، اما بیمه نداشتند؟
بنیادی: فرض ما بر این بود که هر عزیزی که مراجعه میکند و حتی تحت پوشش نیست ما بتوانیم برای آنها خدماتی را ارائه کنیم الان آمار دقیق ندارم منتها ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفری که عرض کردم افرادی بودند که تحت پوشش بودند.