پخش زنده
امروز: -
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه علم و پژوهش اقدامات بزرگی در کشور در این زمینه صورت گرفته است، اما همچنان حکمرانی در حوزه هوش مصنوعی وجود ندارد و نیازمند تلاش بیشتر در این بخش هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در نشست علمی تخصصی «اولویتها و تقسیم کار ملی در حکمرانی هوش مصنوعی» با تأکید بر اینکه در زمینه ضرورت توجه ویژه به موضوع هوش مصنوعی در کشور اجماع وجود دارد، گفت: در حوزه علم و پژوهش اقدامات بزرگی در کشور در این زمینه صورت گرفته است، اما همچنان نبود حکمرانی در حوزه هوش مصنوعی هستیم و نیازمند تلاش بیشتر در این بخش هستیم.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی کوانتومی مقوله بسیار متفاوتی از هوش مصنوعی رایج است، اظهار کرد: چهار ساحت در حوزه هوش مصنوعی داریم که باید متولی آنها در کشور مشخص شود. یک ساحت در این حوزه فلسفه هوش مصنوعی است که آن را -در فضای معرفتی خودمان- به حکمت تعبیر کردهام که هم ارزشها و هم مبانی را شامل میشود و باید نسبت خودمان را با هوش مصنوعی مشخص کنیم. ساحت دوم؛ سیاستگذاری در حوزه هوش مصنوعی است که تدوین سیاست در موضوع هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است.
آقای خسروپناه با تاکید بر اینکه این سند باید ذیل سند مهندسی فرهنگی و سند نقشه جامع علمی کشور طراحی شود، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید این سند را با شیوه حکمرانی شبکهای یعنی مشارکت تمام ذینفعان تدوین کند که البته همین شیوه ملاک عمل بوده است؛ چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای فرا قوهای است که سران قوه در آن حضور دارند و ظرفیت این شورا در جایگاه سیاستگذاری کشور منحصر به فرد بوده و با توجه به این ظرفیت؛ بهترین ساختار برای تصویب سند هوش مصنوعی همین شوراست و همه دستگاهها برای تدوین و تصویب این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک میکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیمگری را ساحت سوم خواند و اظهار کرد: منظور از تنظیمگری مقرراتگذاری، ساختارسازی، بازتوزیع و تسهیلگری است که به نظرم بهترین مجموعه کشور برای مسؤولیت این ساحت مجلس شورای اسلامی است.
وی از تصدیگری بهعنوان ساحت چهارم هوش مصنوعی نام برد و تصریح کرد: مسؤولیت این ساحت بر عهده دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز فناورانه و سکوهای دولتی و غیردولتی است که در حال حاضر این بخشها بهطور ویژه سکوها، از بخشهای حکمرانی جلوتر بوده و در صورت تصویب نشدن سیاست در این بخش فعالیتهای آنها در ادامه مسیر دچار تبعاتی خواهد شد که شایسته است این سیاستها در زمان مناسب به تصویب برسد.
آقای خسروپناه حجم مسائل زمینمانده در حوزه هوش مصنوعی را زیاد عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم بالای این کارها، مناسب است که همه با همدلی و مراقبت همدیگر را یاری کنند و با مشارکت گسترده ذینفعان انشاءالله این کار با اجماع ملی و اتقان بالا به سرانجام برسد.
در این نشست رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت هوش مصنوعی در ابعاد مختلف حکمرانی و شهروندی، گفت: برگزاری جلسات استماع برای بیان دیدگاههای تخصصی متولیان و فرهیختگان در این زمینه میتواند در تنظیم نهایی قوانین و ضوابط تاثیر داشته باشد.
دکتر بابک نگاهداری افزود: هوش مصنوعی یک زیست بوم بزرگ با محورهای کلان در محورهای توسعهدهندگی، تنظیمگری، سیاستگذاری، ناظران و کاربران است که لازم است اولویتها و تقسیم کار ملی در حکمرانی هوش مصنوعی مورد توجه جدی قرار گیرد و سند ملی مرتبط با این موضوع با اولویت تعیین نهاد هماهنگکننده، تدوین و نهایی شود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: تاکنون نیز ۶۰ کشور سند ملی هوش مصنوعی متناسب با سیاستهای کشور خود را تدوین کردهاند و با تمام تلاشهای صورت گرفته، این سند در ایران، تنظیم و نهایی نشده که این تاخیر باید جبران شود.
آقای نگاهداری با اشاره به تأکید رئیس مجلس در موضوع هوش مصنوعی، گفت: در برنامه هفتم توسعه، موادی مرتبط با هوش مصنوعی قرار گرفته و تکالیفی را مشخص کرده است و این جلسات استماع، با دو محور، تعیین نهاد محوری مرتبط با تدوین سند ملی هوش مصنوعی و تعیین اولویتها و تقسیم کار ملی در هوش مصنوعی تشکیل میشود تا انشاءالله تدوین سند نهایی سرعت گیرد.