تدریس و اجرای ایدههای برتر المپیادهای دانشجویی در دانشگاهها
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم پایانی پانزدهمین المپیاد دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور: ایدههای برتر در المپیادها باید به منظور رفع نیازهای کشور در دانشگاهها تدریس و اجرایی شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت اضافه کرد: حضور دانشجویان در مراکز تحقیقاتی از شاخصهای پیشرفت این مراکز محسوب خواهد شد، زیرا دانشجویان آینده ساز کشور هستند.
وی افزود: ما نیازمند دانشمند کاذب برآمده از کلاسهای کنکور نیستیم، دانشجو باید به صورت بالقوه و بالفعل پژوهشگر و توانمند و نوآور باشد.
دکتر عین اللهی گفت: در سلولهای بنیادی به موفقیت و درمانهای پیشرفته در لبههای علمی جهان دست یافتهایم.
وی افزود: استفاده از مشابه سازها و علوم دانش بنیان در آموزش پزشکی بسیار مؤثر و ضروری است.
وزیر بهداشت با ابراز خرسندی از همزمانی این المپیاد با سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: هر کس به اندازه توان خود از انوار این خورشیدهای تابان بهرهمند میشود.
عین اللهی گفت: در ابتدای انقلاب حوزه سلامت به خارج از کشور وابسته بود و از نظر تولید علم و شاخصهای سلامت در حداقل ممکن قرار داشتیم و امید به زندگی ۵۵ سال بود.
وی افزود: تنها ۹ دانشگاه علوم پزشکی در ابتدای انقلاب داشتیم و امروز ۶۷ دانشگاه و دانشکده ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو داریم که در تمام رشتههای علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.
عین اللهی گفت: باید در این شرایط وظایف خود را بشناسیم و بدانیم مهمترین مسئله برای رشد ما هویت است که دشمن آن را نشانه گرفته است.
وزیر بهداشت افزود: هویت منبع اصلی رشد هر کشور است و تا پیش از انقلاب هویت ما را نشانه گرفته بودند در حالی که هویت ما تاریخی است و زمانی که غربیها در جاهلیت بودند ما دانشمندان برجسته داشتیم.
دکتر عین اللهی گفت: ما نخستین کشور در زمینه فناوری سلولهای بنیادی با تلاش زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی بودیم.
وی بر لزوم توجه به دیپلماسی علمی تأکید کرد و گفت: دیپلمات به ملیت خود پشت نمیکند و باید در دانشگاهها در کنار آموزش علمی به دانشجویان آنان را به عنوان یک دیپلمات علمی تربیت کنیم که همیشه وطنش خط قرمز اوست.
وی افزود: میانگین هوش علمی ایرانیان بالاتر از میانگین جهانی است و ما میتوانیم مرجعیت علمی به ویژه در حوزه سلامت جهان باشیم.
وزیر بهداشت گفت: ۲۰ کشور جهان به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس متقاضی انتقال علم و فناوری از ایران به کشورشان هستند.
دکتر عین اللهی ادامه داد: ادغام آموزش و درمان در کشور ما یک ایده بسیار فوق العاده است که مورد تحسین دیگر کشورها نیز قرار گرفته است.
وی افزود: هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به نیازهای درمانی جامعه توجه دارند و آموزشهای پزشکی در کشور ما متناسب با نیازهای درمانی ماست.
دکتر عین اللهی گفت: ادغام آموزش و درمان در نظام سلامت میتواند کشور را به صورت جهشی پیش ببرد و استفاده از فناوری اطلاعات پرونده الکترونیک و سلامت خانواده میتواند به این پیشرفت کمک کند.
وی ادامه داد: هر ایرانی باید یک پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد، زیرا منبع پیشرفت در کشور داده و اطلاعات است و دانشجویان علوم پزشکی نیز در این زمینه نظام سلامت را یاری کنند.
وزیر بهداشت افزود: نظام آموزش شامل استاد، دانشجو، محتوای درسی و روشهای آموزش است که باید همه این شاخصها همزمان این نظام را پیش ببرد، اما مهمترین بخش آموزش استاد علاقه مند، با تجربه و به روز است تا بتواند دانشجو پروری کند.
عین اللهی گفت: در دانشگاههای نسل ۴ و ۵ دانشجو مهمترین رکن آموزشی است و به میدانی خارج از روشهای سنتی سابق را نیاز دارد.
وزیر بهداشت افزود: بحث جامعه نگری و دیگر نیازهای کشور باید مشکل و مسئله اصلی باشد و تلاش برای یافتن راه حل این مشکلات، آموزش در دانشگاه است که بهترین روش آموزش، روش مداخله گرایانه است.
وی گفت: متأسفانه فردگرایی به شکل سنتی وجود دارد که باید به گروهگرایی تغییر کند.
عین اللهی گفت: علوم پایه باید در کنار علوم درمانی باشد تا در نظام سلامت مؤثر شود و حتی تحقیقات علوم پایه باید در بیمارستانها و به منظور رفع نیازهای درمانی و علوم بالینی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: بهرهوری از تجهیزات و امکانات دانشگاهها به شکل حداکثری باید در اولویت مدیریت دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشد از این رو معاونت تحقیقات وزیر بهداشت خواستار ایجاد همکاری و هم افزایی بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور به منظور افزایش بهرهوری تجهیزات و فناوریهاست.