پخش زنده
امروز: -
مدیر طرح ساخت خط آهن زاهدان چابهار درباره آخرین وضعیت احداث این خط گفت: بخش عمده کار از نظر زیرسازی انجام شده و تلاش میکنیم تا پایان این دولت، این خط آهن راهبردی به بهره برداری برسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بندر چابهار، منطقهای راهبردی که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و پیشرفت آن در دستور کار همه دولتها بوده، اما این عزم در دولت کنونی جدیتر شده است تا جاییکه دومین سفر استانی رئیس جمهور پس از رسیدن به ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، به این استان و منطقه انجام شد.
حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در این سفر در بدو ورود به سیستان و بلوچستان گفت: کارهای زیادی بعد از انقلاب در این منطقه انجام شده، اما کافی نیست.
وی همچنین در سفری که اردیبهشت امسال به این منطقه داشت، تاکید کرد: بر روی نقشه کشور هم کاملا مشخص است که در این منطقه باید کار بیشتری نسبت به نقاط دیگری انجام شود و این موضوع در دستور کار دولت هم هست.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، دو اسکله مجهز با ظرفیت ۸ و نیم میلیون تن کالا در سال دارد. ظرفیتی که به گفته مسئولان محلی، اتصال خط ریلی به این منطقه را ضروری کرده است.
حسین شهدادی، مدیر امور بندری بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در همین خصوص میگوید: به طور میانگین روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون برای تخلیه بندر چابهار و حمل به مقاصد مصرف مورد نیاز است.
وی ادامه میدهد: محدودیتها و مشکلاتی در بحث ناوگان حمل و نقل زمینی داریم و انتظار داریم خط آهن هر چه سریعتر به بندر چابهار متصل شود.
اتصال خط آهن به این منطقه موضوعی است که رهبر انقلاب هم در دیدار اخیرش با مردم سیستان و بلوچستان هم بر آن تاکید کردند و فرمودند: مساله خط آهن خیلی مهم است و اینکه شمال و جنوب و شرق کشور با خط آهن متصل شود، هم برای استان و استانهای بین راه و هم برای اصل کشور خیلی اهمیت دارد.
در حال حاضر خط آهن چابهار زاهدان به طول ۶۲۸ در حال احداث است، خطی که بخشی از آن اخیرا به بره برداری رسید.
مرتضی جعفری، معاون بهره برداری شرکت راه آهن میگوید: خط آهن خاش - زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده و روزانه یک قطار حومهای از خاش به زاهدان و بالعکس تردد دارد.
ساخت ادامه این مسیر هم در حال انجام است.
بهمرام، مدیر طرح ساخت خط آهن زاهدان - چابهار در همین خصوص میگوید: بخش عمده کار از لحاظ زیرسازی انجام شده و بخش عمدهای که باقی مانده مربوط به روسازی است که با تمهیدات پیش بینی شده از نظر مالی، تلاش میکنیم ظرف ۲ سال آینده در دولت سیزدهم این طرح کامل به اجرا برسد.
اتمام این خط آهن، عبور کالا از راهگذر شمال به جنوب را سرعت میبخشد.
مرتضی جعفری، معاون بهره برداری شرکت راه آهن معتقد است که با توجه به اینکه امکان جابجایی سالانه ۲۰ میلیون تن بار در مسیر راهگذر شمال - جنوب یعنی از روسیه و کشورهای مستقل یا مشترک المنافع (CIS) به سمت هند و بالعکس از طریق راه آهن وجود دارد و با توجه به شرایط خیلی ویژه بندر چابهار، بخشی از این اعداد و ارقام در این محور قرار میگیرد.
رسیدن خط آهن به چابهار و اتصالش به بندر شهید بهشتی در این منطقه، آسیای میانه و افغانستان را به آبهای آزاد اقیانوسی متصل میکند.
به گفته مصطفی داوودی، معاون فنی - زیربنایی شرکت راه آهن، کشورهای متعددی از آسیای جنوب شرق و آسیای میانه پیگیر استفاده از این راهگذر به عنوان نزدیکترین مسیر حمل کالا هستند.
اتصال بندر چابهار به خط آهن ظرفیت جابجایی ۷/۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال را ایجاد میکند و سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان برای کشور درآمد زایی دارد.