پخش زنده
امروز: -
با پایان فصل سفرها، یک بررسی میدانی یا نظر سنجی از مسافرانی که با خودروهای شخصی در جادهها تردد کرده اند، نشان میدهد مسافران از کیفیت بخش عمدهای از راهها راضی نیستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جاده خلخال به اسالم یکی از این جاده هاست که در سالهای اخیر نواقص و مشکلات متعدد آن، خسارات مالی و جانی غیر قابل جبرانی به مسافران وارد کرده است.
جادهای که جزو جادههای هدف گردشگری و از مناطق دیدنی و زیبای ایران است. جادهای جنگلی که در فصول مختلف سال از زیبایی خاص و استثنایی برخوردار بوده و سالانه نظر گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب میکند، اما این جاده زیبا با کمبودهایی مواجه است که چنانچه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سایر دستگاهها برای رفع نواقص آن اقدام نکنند، هر لحظه این قابلیت را دارد که زمینه ساز حوادث جادهای جدیدی شود.
بر اساس این گزارش، ابتداییترین نیاز ساخت و بهره برداری هر جاده، زیرسازی، آسفالت و خط کشی آن است که در بعضی نقاط این جاده یعنی ابتدای خلخال و ۲۰ کیلومتری پایانی در منطقه اسالم، آسفالت جاده تخریب شده و حتی خط کشی وسط جاده در برخی نقاط وجود ندارد.
بنا بر اظهار مسافران این محور، این جاده به دلیل کوهستانی بودن در بسیاری از ماههای سال مه آلود است و مه آلودگی در طول بسیاری از ساعات شبانه روز باعث کاهش دید میشود و نبود روشنایی، نیوجرسی، گارد ریل کنار جاده و کمبود علائم راهنمایی و نبود آینه محدب در سر پیچها عبور رانندگان را دچار مشکل میکند.
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: بسیاری از جادههای کشور از حداقلهای ایمنی و استاندارد برخوردار نیست.
وی افزود: حداقل نیاز یک جاده، خط کشی است که برای انجام آن در طول راههای کشور، بودجه ده هزار میلیارد تومانی لازم است در صورتی که بودجه تخصیص داده شده به سازمان راهداری هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه جادههای توریستی دو هزار و سه هزار، کلاردشت - عباس آباد، دیلمان - سیاهکل، حیران و اسالم - خلخال از جمله جادههایی هستند که بصورت فوری نیازمند ترمیم است بیان کرد: اگر بخواهیم همه این جادهها را به حفاظ ایمنی و روشنایی تجهیز کنیم، باید کل بودجه یک سال کشور را برای این کار به کار بگیریم.
وی افزود: حدودا هزار کیلومتر جاده در سطح کشور داریم که حفاظ بین دو مسیر رفت و برگشت ندارند.
گزارش: لیلا ساکی