پخش زنده
امروز: -
سخنگوی سازمان تعزیرات به بازگشایی مدارس و بحث افزایش بی رویه قیمت سرویس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: هنوز گزارشی مبنی بر گرانفروشی اعلام نشده است، اما معمولاً هر ساله تخلفات مربوط به گرانفروشی سرویس را داریم و رسیدگی میكنیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد علی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات با حضور در رادیو گفت و گو به تخلفات در حوزه سرویس مدارس نیز مانند گرانفروشی خدمات و اضافه بر نیازها قابلیت رسیدگی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینكه در روزهای اول شروع به كار مدارس هستیم هنوز گزارشی مبنی بر گرانفروشی و شكایتی جمع آوری نشده اما معمولاً هر ساله تخلفات مربوط به گرانفروشی سرویس را داریم و رسیدگی میكنیم.
سوال : آیا در حوزه سرویس مدارس سازمان تعزیرات برای خودش وظیفه یا تکلیفی می بیند یا خیر ؟
اسفنانی : بله، در حوزه کاری ما هر تخلفی که مشمول تخلفات تعزیزات باشد را حتماً ورود تعزیراتی می کنیم از جمله اتفاقاتی که ممکن است در بحث سرویس مدارس بیفتد همانطور که گفتید بحث گران فروشی است و خدمات و اضافه دریافتها است که حتماً قابلیت رسیدگی دارد .
سوال : الان پرونده ای هم به شما ارجاع شده ؟
اسفنانی : هنوز چون روزهای اول مدارس است هنوز چیزی به ما گزارش نکرده اند ولی معمولاً هرساله تخلفات مربوط به گران فروشی سرویس ها را ما داریم و گزارش می کنند و ما هم رسیدگی می کنیم .
سوال : آقای دکتر اسفنانی حضرت عالی نگاه حقوقی به قضیه هم دارید، به هر حال یک قیمتی اعلام می شود ولو بالا ولو خلاف قانون توافق سر آن حاصل می شود مثلاً من یک مسیری را که 5 میلیون تومانی است به عنوان مثال در سرویس مدارس می گویم 10 میلیون تومان اولیاء یا قبول می کنند یا قبول نمی کنند شکایتش بحث دیگری است اگر توافق صورت بگیرد شما آیا می توانید اونجا ورود کنید یا نه ؟
اسفنانی : درمواردی که خلاف باشد که قطعاً قابل قبول نیست و عرض کنم که چنین توافقی توافق خلاف قانون است و فاقد اعتبار به نظر من این بحث نرخنامه ای که مقرر شده که خود وزارت آموزش و پرورش و شهرداریها و سازمان تاکسیرانی با همدیگر به توافق برسند و به یک نرخی برسند این توافقنامه و این تائید نرخی که به این صورت انجام می شود از نظر ما یک نرخ قانونی آمره است و خلاف اون توافق کردنش به نظر من بر خلاف مقررات است و طبیعتاً گران فروشی است و این اضافه دریافتی اش مصداق بارز گران فروشی و مستوجب برخورد تعزیرات است.
سوال : الان یکسری از اولیاء برای ما پیامک فرستادند نرخهای عجیب و غریبی مطرح شده در این حوزه ثبت نام کردند و مجبور شدند در واقع به اضطرار چون چاره دیگری نداشتند فرد مجبور است که ساعت ۶/۳۰ صبح ۷ صبح برود سرکارش نمی تواند فرزندش را ساعت ۸ صبح برساند مدرسه طبعاً باید از سرویس مدارس استفاده بکند یک عدد و رقمهای عجیب و غریبی دارد مطرح می شود از ۱۸ میلیون تومان تا ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت ها متفاوت است دارند اعلام می کنند می خواهم بدانم که شما بدون شکایت هم می توانید وارد شوید ؟
اسفنانی : بله، مصداق هایی که تخلف گران فروشی اش محرز باشد الزام به شکایت شاکی نیست چون عرض کردن به اصطلاح تخلفات یا به قول معروف گران فروشی و امثال اینها جزء صلاحیت های سازمان تعزیرات است برخورد با گران فروشی لذا اینجا همچون مصداق به نوعی از اون منظر حقوقی بخواهیم نگاه کنیم که حقوق عامه است ضرورتاً منتظر شکایت ما نمی مانیم گرچه خوب با آموزش و پرورش هم صحبت شده که تا آن جایی که ممکن است چون برخی از تخلفات دیگر هم در حوزه بحث تاکسی ها و سرویس هایی که حالا فرمودید شخصی است و ممکن است تخلفات دیگری را غیر از گران فروشی هم داشته باشند قرار بر این شده که خود اونها با تخلفات برخورد کنند ولی در مورد گران فروشی قطعاً ما منتظر گزارش اولیاء و یا وزارت آموزش و پرورش نخواهیم بود و به هر طریقی که مطلع شویم که گران فروشی شده این را ما می توانیم پرونده تشکیل بدهیم.