نماینده مردم تفت در مجلس با انتقاد از افزایش بار مالی دولت در برنامه هفتم گفت: به یقین این برنامه تورم و گرانی را افزایش خواهد داد ضمن آنکه برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری جای مردمیسازی اقتصاد در برنامه خالی است.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، گفت: طبق بند (هـ) ماده ۱۸۰ آییننامه داخلی مجلس چنانچه کلیات برنامه توسعه رأی نیاورد این برنامه به کمیسیون تلفیق بازگردانده خواهد شد و موضوع مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن به صحن ارسال میشود بنابراین مشکلی از باب عدم موافقت نمایندگان با کلیات این لایحه وجود ندارد.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ادامه داد: آیا چالشهای این مملکت در حوزه انرژی، سلامت، آب، صندوقهای بازنشستگی و ... با احکام موجود رفع خواهد شد یا خیر؟ قطعاً خیر و یا آن که به شاخصهای مورد نظر با اجرای این برنامه خواهیم رسید.
وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تمام خدمات دولت تحتالشعاع تورم و گرانی قرار گرفته است بنابراین سوال من این است با بار مالی که برنامه هفتم به دولت تحمیل کرده آیا میتوان از گرانیها و تورم پیش رو کاست؟ و یا آن که مردم بیش از این زیر بار فقر و مشکلات اقتصادی خواهند رفت.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به مشورت انجام داده با افراد کارشناس در حوزه اقتصادی مجلس، بیان کرد: آیا موضوعات زیربنایی در حوزههایی همچون فرهنگی، اجتماعی، آموزش، دیپلماسی، امنیت ملی و دفاعی و ... در برنامه هفتم فعلی مورد توجه قرار گرفته است؟ این در حالی است که مردمیسازی اقتصاد یکی از مواردی است که مورد انتظار رهبری است، اما آیا به این مهم توجهی شده است و با اجرای برنامه فوق ساختار بودجه اصلاح میشود.
میبدی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در بهترین حالت صرفاً ۳۰ درصد اجرایی شده است، گفت: هرچند مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است این برنامه فقط ۹ درصد اجرایی شده است لذا سوال این است برنامه هفتم نیز صرفاً به همین اندازه قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم مطرح کرد: آیا مشکلات مرتبط با حوزه مسکن و زیرساختهای ریلی و جادهای با اجرای برنامه هفتم حل خواهد شد؟ همچنین اصلاح ساختار بودجه مسئله مهم دیگری است هرچند ایجاد ۲۷ ساختار جدید، علاوه بر بار مالی مشکلات اداری و سازمانی بسیاری نیز ایجاد خواهد کرد بنابراین تکالیف و بار مالی بسیاری که این لایحه ایجاد کرده است نشان میدهد که باز هم برنامه فوق اجرایی نخواهد شد.
وی با بیان اینکه متأسفانه به جای مسئلهمحوری و حل مسئله باز هم بحث روزمرگی در برنامه هفتم مطرح است، از رئیس مجلس و وزیر نیرو به دلیل پیگیری موضوع آب در شهرستان تفت تشکر کرد.
دشتی اردکانی، نماینده موافق: معیشت مردم و رفع ناترازی در برنامه هفتم به خوبی دیده شده
نماینده مردم اردکان در مجلس یازدهم با بیان اینکه اعضای کمیسیون تلاش کردند تا نواقص موجود در لایحه دولت برطرف شود، گفت: نمیگوییم که گزارش تلفیق بی عیب و ایراد است، لذا ما تاکید داریم که میتوانیم در ادامه راه این موارد را بررسی و برطرف کنیم. حتماً مواردی که مغایر قوانینی بالادستی است، به کمیسیون جهت اصلاح ارائه خواهد شد.
محمدرضا دشتی اردکانی در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران گفت: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مدت ۶ هفته کاری و به صورت شبانه روزی گزارش برنامه هفتم را با حضور نماینده دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده مرکز پژوهشهای مجلس و دیوان محاسبات، تهیه کرد.
نماینده مردم اردکان در مجلس یازدهم با تشکر از رئیس جمهور گفت: قبل از آنکه لایحه برنامه هفتم به مجلس ارائه شود، رئیس جمهور به مدت ۲ ماه شخصاً در جلسات دولت شرکت کرد، همچنین همه وزرا روی برنامه هفتم فعالیت لازم را انجام دادند.
وی افزود: بعد از ارائه لایحه برنامه به مجلس و بعد از اینکه کمیسیون تلفیق گزارش فوق را مورد بررسی قرار داد، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق در جلسات چندین ساعته موضوعات مطروحه در لایحه را مورد بررسی قرار دادند.
دشتی اردکانی با انتقاد از کم لطفی برخی نمایندگان پیرامون گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم گفت:ای کاش این نمایندگان گزارش کمیسیون را به دقت مطالعه میکردند و به همین راحتی تاکید نداشتند که برخی از مسائل در لایحه فوق دیده نشده است!
وی با بیان اینکه بسیاری از جلسات کمیسیون تلفیق از ساعت ۳ بامداد آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه داشت، تصریح کرد: اینکه گفته میشود کمیسیون تلفیق تغییرات اساسی در لایحه فوق اعمال کرده است، باید متذکر شد که تغییر لازمه کار نمایندگان است و باید این لایحه در مجلس چکش کاری میشد، چرا که ماحصل این همکاریهای صورت گرفته بین دولت و مجلس حتما بر روی معیشت مردم اثرگذار است.
نماینده مردم اردکان در مجلس یازدهم با اشاره به برخی نواقص برنامه هفتم ادامه داد: این نواقص باید به خوبی در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار میگرفت، چرا که لایحه فوق فاقد مقدمه توجیهی، فاقد در نظر گرفتن منابع و مصارف و اسناد پیشنهادی بود که این موارد با احکام مندرج همخوانی نداشت.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از کلی گویی در برنامه هفتم ادامه داد: ایشان به واقع به پرهیز از کلی گویی در برنامه هفتم تاکید داشتند و همچنین بر روی تبیین دقیق راه و مسئله محوری اشاره کردند که باید گفت به این مسائل در گزارش کمیسیون تلفیق به درستی توجه شد.
دشتی اردکانی تاکید کرد: همچنین در گزارش کمیسیون تلفیق به تقویت دستگاههایی همچون قوه قضائیه و شهرداریها توجه جدی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون تلفیق در دو ماه گذشته زحمات زیادی برای تدوین گزارش فوق کشیده اند، ادامه داد: اعضای کمیسیون تلاش کردند تا نواقص موجود در لایحه دولت برطرف شود. البته ما نمیگوییم که گزارش تلفیق بی عیب و ایراد است، لذا ما تاکید داریم که میتوانیم در ادامه راه این موارد را بررسی و برطرف کنیم. حتماً مواردی که مغایر قوانینی بالادستی است، به کمیسیون جهت اصلاح ارائه خواهد شد.
نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه این برنامه موضوعات ۵ سال آینده کشور را در زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدیریت خواهد کرد، ادامه داد: به واقع هم رئیس جمهور و همه رئیس مجلس و همه نمایندگان برای رفاه و معیشت مردم در این برنامه همدل هستند.
دشتی اردکانی با بیان اینکه باید برنامهای نوشت که قابلیت اجرا داشته باشد، گفت: یکی از محورهای مهم گزارش کمیسیون در زمینه برنامه هفتم رفع ناترازیهای موجود در بخشهایی اعم از بودجه، بانک ها، انرژی و صندوقهای بازنشستگی بود. به واقع این موارد به درستی در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت تا بر حل این ناترازیها توجه شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه در لایحه فوق به موضوع مردمی سازی اقتصاد صحه گذاشته شد، ادامه داد: در این برنامه همچنین موضوع ناترازی انرژی به خوبی مورد پیگیری قرار گرفت و گواهی صرفه جویی انرژی در این بخش مدنظر قرار گرفت، چرا که این امر میتواند در نقش مردم در بهینه سازی سوخت موثر باشد.
وی با اشاره به کوچک سازی دولت و خرج دولت از تصدی گری در گزارش فوق تاکید کرد: همچنین در برنامه مذکور زمینه حضور نهادهای غیردولتی محدود شد، در این برنامه قیمت گذاری دولتی که ریشه برخی از مفاسد درخصوص کالا و خدمات تولید شده است، توسط بخش خصوصی ممنوعیت پیدا کرد.
دشتی اردکانی با بیان اینکه در گزارش کمیسیون در زمینه خوراک پتروشیمیها تعیین تکلیف شد، ادامه داد: این امر باعث میشود تا در این زمینه دیگر در قوانین بودجه تغییراتی نداشته باشیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: همچنین کمیسیون در بخشهایی همچون گردشگری، میراث فرهنگی، ترانزیت منطقه ای، معلمان، حوزه آب و کشاورزی احکام خوبی را مدنظر قرار داد که امیدواریم این دستاوردها در گزارش فوق به خوبی اجرایی شود.
خاتمی، نماینده موافق: لایحه برنامه هفتم در فصول مختلف دچار نارسایی و ابهام بود
نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه در فصول مختلف دچار نارسایی و ابهام بود، گفت: نیاز بود که در کمیسیون این ابهامات و کلی گوییها رفع شود.
سیدمرتضی خاتمی در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، گفت: موضوع مسئله محور بودن یا نبودن یکی از موضوعات مورد بحث بود؛ باید پرسید آیا این مسئله محور بودن در لایحه دولت رعایت شده یا خیر.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود و دهستانهای بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما براساس چارچوب و محورهای لایحه در کمیسیون تلفیق مصوبات را تصویب کردیم، ادامه داد: در برخی موارد نیاز بود که مسائلی بسط، حذف یا اضافه شود.
وی در خصوص مواردی که از قانون برنامه ششم تنفیذ شده بود، گفت: از آن جایی که برخی کارها شروع شده بود و اگر ادامه پیدا نمیکرد ابتر میماند این موضوع مورد توجه کمیسیون قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه لایحه در فصول مختلف دچار نارسایی و ابهام بود، تصریح کرد: نیاز بود که در کمیسیون این ابهامات و کلی گوییها رفع شود، از سویی دیگر باید موضوعاتی که مغایر سیاستهای کلان کشور بود یا از زمانبندی برخوردار نبود نیز اصلاح میشد که این امر در کمیسیون انجام گرفت.
وی با بیان اینکه تغییر در لایحه برنامه حق مجلس است بسط دادن موضوعات با توجه به نوع کار مجلس را امری اجتناب ناپذیر برشمرد و گفت: در کمیسیون بسیاری از وزرا و ارکان دولت و دستگاهها حضور داشتند و نقطه نظرات آنها شنیده شد؛ برخی از آنها مطرح میکردند که نظرات از بدنه دولت اخذ نشده و عدم دریافت نظرات به معنای آن است که لایحه دولت ناقص است.
خاتمی اضافه کرد: گفته شده که اصلاحات ساختاری دولت مورد بی مهری قرار گرفته این درحالی است که ریل حرکت دولتها توسط مجالس ترسیم میشود، همکاران باید به این نکته توجه کنند که گزارش کمیسیون باید با لایحه تقدیمی دولت مقایسه شود، زیرا تمام مصوبات براساس این لایحه بوده است.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: هرچند ممکن است در مصوبات ایراداتی وجود داشته باشد، اما میتوان این ایرادات را در جریان بررسی بودجه اصلاح کرد. در حال حاضر رد کلیات نتیجهای جز اطاله وقت نخواهد داشت.
خاتمی گفت: اجرای قوانین بستگی به اراده دولت دارد و اگر دولت اراده کند میتواند ظرفیتها را بالفعل کند.
پاک فطرت، نماینده مخالف: حجم احکام برنامه هفتم توسعه ۲.۵ برابر و ارقام هزینهها در آن ۱۶۰۰۰ هزار میلیارد تومن افزایش پیدا کرد
نماینده مردم شیرازدر مجلس با بیان اینکه حجم احکام برنامه هفتم ۲.۵ برابر و ارقام هزینهها در آن ۱۶۰۰۰ هزار میلیارد تومن افزایش پیدا کرده است، اما اعداد کمی اهداف برنامه هیچ تغییری پیدا نکرده است از عدم توجه به ظابطهمند کردن نظام پرداختها و استخدام در کشور در قالب این برنامه انتقاد کرد.
علیرضا پاک فطرت در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز یک روز تاریخی است که در آن سرنوشت ۵ سال آینده کشور را رقم میزنیم و امیدوارم برنامه هفتم با تفکر دفاع مقدس تهیه شود چرا که این برنامه باید بتواند یک افق روشنی برای آینده کشور رقم بزند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: امروز ما در حالی برای ۵ سال آینده کشور برنامهریزی میکنیم که اگر یک کودکی امروز متولد شود در ۵ سال آینده اگر این برنامه جامع نباشد ظلم به وی کردهایم ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که سرعت علم هر ۵ سال دو برابر میشود یعنی ما باید برنامهای تصویب کنیم که در ۵ سال آینده، توسعه علمی دوبرابری را در زندگی مردم شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: هوش مصنوعی چه تأثیری در زندگی آینده ایرانیان و اقتصاد دو سال آینده کشور دارد؟ این موضوعی است که باید در این برنامه مشخص شود ضمن اینکه باید توجه شود که چه کسی قرار است این برنامه را اجرا کند. اگر رئیس جمهور باید آن را مدیریت کند که برنامه ششم برنامه خوبی بود، اما چرا اجرا نشد و چرا از رئیس جمهور سابق در این زمینه سوال نشد که قرار بود بر اساس این برنامه، رشد اقتصادی کشور ۸ درصد باشد، چرا در پایان برنامه تنها نیم درصد رشد اقتصادی داشتیم.
پاک فطرت بیان کرد: آیا در برنامه هفتم نظام شایستهسالاری به خوبی تعریف و ضابطهمند شده است؟ مدیر در تراز انقلاب اسلامی در این برنامه چگونه تعریف شده و قرار است در گام دوم انقلاب چه جایگاهی داشته باشد آن هم در شرایطی که مشکل امروز کشور مدیریتی است چرا که مدیران سر جای خود نبوده و بر اساس شایستهسالاری انتخاب نشدهاند، اما این موضوع در برنامه هفتم نیز مغفول مانده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: در حوزه انرژی مسائلی که در برنامه هفتم آورده شده بیشتر ارشادی است و مصرف انرژی همچون آب، برق، گاز و بنزین بسیار بالا، اما راندمان بسیار پایین است و متأسفانه در برنامه هفتم راهکارها اثرپذیری ندارد بنابراین باز ناچار میشویم در تابستان برق و در زمستان گاز کارخانهها را قطع کنیم و تولید را رها کنیم.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: آلودگی هوا موضوعی است که در برنامه هفتم ضعیف به آن پرداخته شده است و این در حالی است که آلودگی هوا بعد از دخانیات دومین عامل مرگ و میر در کشور بوده کما اینکه ایران در این زمینه رتبه ۲۴ را در بین ۱۳۱ کشور کسب کرده است و این مشکل سالانه خسارات زیادی را برای کشور رقم میزند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یادآور شد: ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهشی در برنامه بیشتر به بخشهای رفاهی پرداخته شده است ضمن اینکه هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم بر اساس سیاستهای کلی برنامه باید پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت باشد و نگاه جامعی به برقراری تعادل منطقه و آمایش سرزمینی داشته باشد و عدالت را با توجه به توسعه منطقهای بببیند که در برنامه هفتم به این موضوع به درستی پرداخته نشده از سوی دیگر امروز بودجه بر اساس نظام چانهزنی توزیع میشود و پروژهها نیز با این روش در مناطق مختلف اجرا میشود، اما این مشکل در برنامه هفتم رفع نشده است.
وی تأکید کرد: در سیستم نظام اداری یک ناکارآمدی و سرگردانی وجود دارد، اما در برنامه هفتم اکثر احکام مرتبط با این حوزه تکراری هستند در حالی که باید اصلاح میشد چرا که ایرادات زیادی در این لایحه پیرامون نظام اداری و استخدامی وجود دارد که نشان میدهد شناخت صحیحی از نظام اداری در این برنامه وجود ندارد؛ از سوی دیگر با توجه به وضعیت نامناسب شاخصهای کیفیت نظام اداری در ایران ضروری است با نگاه واقعبینانه و مسئلهمحور در خصوص تدوین و رویکردهای اصلاح نظام اداری در لایحه اقدام شود. چرا این همه اختلاف در نظام پرداختها وجود دارد و چرا آزمون استخدامی ضابطهمند نشده است.
پاک فطرت ادامه داد: توجه به مسائل آموزشی در شرایطی که حوزه آموزشی به بیراهه میرود و مدرکگرایی در اولویت است یعنی باز هم شاهد بیکاری فارغالتحصیلان و افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهیم بود، از سوی دیگر بیمهارتی در جامعه رو به افزایش است. در این شرایط در برنامه هفتم به حوزه فنی و حرفهای و تعلم و تربیت هنرآموزان و استادکاران توجه نشده است. همچنین بهروزرسانی تجهیزات کارگاهی مورد توجه قرار نگرفته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: در برنامه هفتم بیشتر کلیگویی شده است کما اینکه به امنیت مرزها در شرایطی توجه نشده که در مرزهای شرقی کشور که رها هستند شاهد سیل ورود مهاجران به کشور هستیم، همچنین در حوزه امنیت داخلی نیز لازم است نیروی انتظامی به امکانات تجهیز شده و حقوق کارکنانش افزایش پیدا کند که این موضوع در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفته است.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: ما برای بالا بردن قدرت پول ملی و خرید مردم نیاز به تولید داریم و رونق تولید نیز به دست کارگر در کارخانه انجام میشود، اگر کارمند و کارگر را تأمین نکنیم قطعاً راندمان کار پایین آمده و هزینه تولید بالا میرود.
وی افزود: در این لایحه به درمان و داروی جانبازان توجهی نشده است، همچنین به صندوقهای توسعه ملی که واگذاری چاههای نفت و معادن را برای آنها قرار داده و اصل ۴۴ را برای کارخانجات قرار دادیم به گونهای پرداخته شده که به نظر میرسد یک سازمان غیرپاسخگویی که بزرگتر از وزارت صمت است دراین برنامه ایجاد میشود.
پاک فطرت یادآور شد: در برنامه هفتم حجم احکام برنامه ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده و ارقام هزینه نیز ۱۶۰۰۰ هزار میلیارد تومن افزایش پیدا کرده است، اما اعداد کمی اهداف برنامه هیچ تغییری نکرده است.