پخش زنده
امروز: -
بهرهبرداری از باند دوم محور حادثه خیز دولت آباد-تربت حیدریه موجب کاهش قابل توجه حجم سنگین بار ترافیکی و جلوگیری از تصادفات میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست شرکت و مسکن عمران قدس رضوی گفت: ساخت باند دوم محور دولت آباد-تربت حیدریه حدفاصل کیلومتر ۰۰۰+۰ تا ۴۰۰+۲۴ از پارسال آغاز شده و اکنون به پیشرفت ۱۱ درصدی رسیده است که با توجه به پرتردد بودن این محور، با بهرهبرداری از آن شاهد کاهش قابل توجه حجم سنگین بار ترافیکی و جلوگیری از تصادفات خواهیم بود.
سعید عیدی افزود: این طرح بزرگترین پروژه فعلی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به لحاظ حجم کاری و ریالی به حساب میآید که عملیات خاکی، بسترسازی، روسازی، احداث ابنیه فنی شامل پلهای آبرو و خاص و همچنین اجرای آسفالت و تکمیل ایمنی محور شامل نصب گاردریل و هندریل، تابلو و علائم و خط کشی آن را شرکت و مسکن عمران قدس رضوی انجام میدهد.
وی محور دولت آباد-تربت حیدریه را از پرترددترین جادههای منطقه عنوان کرد و افزود: این محور مسیر ارتباطی تربت حیدریه، زاوه، باخرز، تایباد، تربت جام و فریمان به شمار میرود.
سرپرست شرکت و مسکن عمران قدس رضوی ادامه داد: شهرستان زاوه با ۱۱ هزار هکتار و تربت حیدریه با ۹ هزار هکتار، بیشترین کشتزارهای زعفران را در کشور به خود اختصاص داده و هر ساله در پاییز که فصل برداشت زعفران در شهرستانهای زاوه و تربت حیدریه به عنوان قطبهای تولید زعفران کشور است، بار ترافیکی در جاده تربت حیدریه-زاوه افزایش مییابد.
عیدی با اشاره به تردد روزانه ۱۴ هزار انواع خودرو در شرایط عادی در این محور گفت: در فصل برداشت زعفران این تعداد به ۲۵ هزار خودرو میرسد، در حالی که ظرفیت این مسیر براساس استانداردهای موجود فقط ۳ هزار خودرو در روز است.
وی افزود: ترافیک سنگین ناشی از تردد خودروهای حمل سیمان و تریلیهای حمل کالا به مرز دوغارون هم، باعث شده است محور زاوه به باخرز و تربت حیدریه، به یکی از جادههای حادثه خیز خراسان رضوی تبدیل شود به طوری که این محور به گذرگاه مرگ معروف شده است.
اشتغالزایی برای ۲۳۰۰ نفر
سرپرست شرکت و مسکن عمران قدس رضوی گفت: از زمان آغاز عملیات اجرایی احداث باند دوم محور دولت آباد-تربت حیدریه ۳۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار شدهاند و زمینه اشتغال غیر مستقیم برای ۲۰۰۰ نفر نیز فراهم شده است.
لزوم تسریع در آزادسازی اراضی
عیدی همچنین درباره دشواریهای موجود در مسیر اجرای طرح گفت: با توجه به ترافیک بالای محور به ویژه در زمان کاشت و برداشت زعفران، هدایت ترافیک و اجرای عملیات راهسازی در محدوده پروژه بسیار دشوار و خطرآفرین است.
عبدی ادامه داد: یکی دیگر از سختیهایساخت باند دوم محور دولت آباد-تربت حیدریه، پراکندگی کار در طول محور به علت آزاد نشدن اراضی در مسیر از طریق کارفرما است.