مقابله با تهاجمات رسانهای نیازمند افزایش درک و دانش مدیران است
یک تحلیلگر رسانه با انتقاد از بی توجهی برخی مسئولین به بهرهگیری معارضین از بستر رسانه های اجتماعی،گفت:مقابله هوشمندانه نیازمند افزایش درک و دانش مدیران است.
سینا قربانی تحلیلگر رسانه در گفتگو با
خبرگزاری صداوسیمای مازندران، با انتقاد از بی توجهی برخی مسئولان به بهرهگیری معارضین از بستر رسانههای اجتماعی، گفت: برای مقابله با جنگ رسانهای باید رسانه و کارکردهای آن را به خوبی شناخت، قدرت نرم را درک کرد و دانش خود را ارتفا بخشید.
سینا قربانی با اشاره بر اینکه یکی از اساسیترین تهدیدات علیه امنیت و منافع ملی هر کشوری تهدیدات جنگهای اطلاعاتی رسانهپایه است، افزود: به همان میزان که تهدیدهای نظامی چهرهای آشکار دارند، تهدیدات رسانهای با چهرهای پنهان و با بهرهگیری از روشهای پیچیده هستند.
او گفت: ابزارهای رسانهای جایگزین سلاحهای جنگی در میادین نبرد شدهاند و برخلاف تهدیدات نظامی که چهرهآشکار دارند، جنگ اطلاعاتی در مارپیچ عملیاتهای روانی قرار دارد.
این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه جنگ رسانهای در حوزه قدرت نرم رقم میخورد و کسانی در این نبرد به نتایج مطلوب خواهند رسید که ضمن برنامهریزی منسجم از ابزارها و امکانات لازم نیز برخوردار باشند، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه مقابله با تهدیدات رسانهای و بهرهگیری معارضین از بستر فضای مجازی، عدالتی برای توزیع منابع وجود ندارد و اساسا برخی از مدیران با ژستگیری مطبوعاتی صرفا شعار میدهند.
سینا قربانی، ادامه داد: در تهدیدها و بحرانهای سیاسی، فرهنگی جهان تاکتیکهای مبتنی بر داده و ارتباطی جایگاه اول را دارند و ارتباط تنگاتنگ قدرت، فرهنگ و رسانه محور اعمال قدرت از طریق اطلاعات و کنترل افکارعمومی است؛ بنابراین ابزارهای رسانهای جایگزین سلاحهای جنگی در میادین نبرد شدهاند و کشورهای سلطهگر با رویکرد هژمونیک از این ابزارها برای دستیابی به اهداف خود استفاده میکنند.
این تحلیلگر مسائل رسانه با اشاره به مبحث مقابله در عرصه جنگ رسانهای، گفت: برای مقابله با جنگ رسانهای باید رسانه و کارکردهای آن را به خوبی شناخت، قدرت نرم را درک کرد و دانش خود را ارتفا بخشید تا بتوان در مارپیچ جنگ روانی و رسانهای مسیر درست را تشخیص داد و راهبردهای مناسبی طراحی کرد؛ راهبردهایی که ضمن خنثی سازی تدابیر حریف، کنش مقابل را تحت مدیریت خودی در آورد.
قربانی افزود: باید به مسئله مقابله با جنگ رسانهای به طور استانی پرداخت و نباید در این حوزه معطوف به سیاستگذاریهای مرکزی باشیم، بلکه باید در حوزه شناخت، قدرت نرم، افزایش دانش، افزایش درک مدیران در حوزه استانی راهبرد و برنامه ریزی داشت و مسئولان میبایست امکانات لازم را همراه با تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد، فراهم آورند