پخش زنده
امروز: -
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه خوبی برای شروع سال تحصیلی تدوین شده است ، قصد داریم سطح امید جوانان را ارتقا دهیم و جوانان باید امید داشته باشند که میتوانند در آینده کشور نقش داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکترعلیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه که با حضوردکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دو تن از نمایندگان مجلس، مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه برگزارشد، ضمن تشکر از روسای پیشین این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سالهای متوالی رتبه نخست ارتباط با صنعت را داشته است. امسال هم به همت همکاران به این رتبه دست پیدا کردیم. ۲ هدف عمده من برای دانشگاه، نخست ارتقای جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیرو دوم حفظ حرمت و احترام اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه است. حفظ حرمت و انسجام برای پیشرفت دانشگاه ضروری است.
دکتر رهایی خاطرنشان کرد: محیط دانشگاه صنعتی امیرکبیربه لحاظ مساحت زمین، محدود است. در دورهای که ۹ سال ریاست دانشگاه را بر عهده داشتم، توانستیم مساحت دانشگاه را حدود ۲ برابر افزایش دهیم. نوسازی انجام شد و فضای فیزیکی جدید کاربردیتر شد. در آن دوره بیش از ۳۰ برنامه آموزشی جدید دردانشگاه تدوین، مصوب و راهاندازی شد. هدف از این برنامهها، راهاندازی مجموعههای بینرشتهای جدید بود.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ۶ ماه است که پیگیر طرح جامع مهندسی هستیم. هدف از این طرح شناسایی نیازهای کشور و تدوین آموزشهای مهندسی بر اساس این نیاز است. در این طرح از حدود ۱۰۰ نفرصنعتگر نظرخواهی انجام دادهایم. توسعه تحصیلات تکمیلی در این برنامه مورد نظر است. قرار نیست این رشتهها تا ابد وجود داشته باشند، ممکن است فقط برای پنج سال باشد. قصد داریم دانشآموختگان بر حسب نیاز تعریف شوند.
وی تصریح کرد: تحقیقات محور اصلی دانشگاههای بزرگ کشور از جمله امیرکبیر است. دانشگاه صنعتی امیرکبیردر این زمینه عملکرد خوبی داشته است و امیدوارم در این دوره ارتقا هم پیدا کند. من معتقدم وقت و انرژی دانشکدهها و پژوهشکدههای این دانشگاه باید صرف کارهای بزرگ شود. نیازهای کشور در زمینههای مختلف مانند نیاز صنعت هوایی به هواپیمای سایز متوسط باید مورد توجه قرار گیرد. اگر برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و چند دانشگاه دیگر در زمینه شبکه ملی اطلاعات متوقف نشده بود، امروز در جایگاه بهتری قرار داشتیم.
دکتر رهایی تاکید کرد: ساخت سیکلوترون (Cyclotron) از جمله دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طرحهای بزرگ ملی است. جذب هیات علمی یکی از موضوعات مهم امروز دانشگاه است. تعدادی از استادان این دانشگاه در حال بازنشسته شدن هستند. ما باید از بین فارغالتحصیلانی که توان علمی بالایی دارند، جذب هیئت علمی داشته باشیم. قصد داریم بیش از ۱۰۰ نفر اعضای هیئت علمی جدید، جذب کنیم. ارتباط با دانشآموختگان، مزایای زیادی در زمینه استفاده از پشتیبانی و ارتقای سطح کیفی آنها برای دانشگاه میتواند داشته باشد. مسلم است که اتکای دانشگاه به بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی، نادرست است و باید برای درآمدزایی با مشارکتهای غیر دولتی تلاش کنیم. برخی ساختمانهای این دانشگاه مانند دانشکده نساجی با درآمدهای صنعتی ساخته شده است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیرافزود: فعالیتهای بینالمللی یکی دیگر از مواردی است که در این دوره باید مورد توجه قرار گیرد. فعالیت بینالمللی فقط به معنای پذیرش دانشجو از کشورهای عراق و افغانستان نیست. لازم است برای گسترش فعالیتهای بینالمللی هم در آموزش و هم در پژوهش برنامه داشته باشیم. استادان ما در این زمینهها پتانسیل بسیارخوبی دارند.
وی گفت: مسائل دانشجویی یکی دیگر از اولویتهاست. در دوره قبل، ۱۸ انجمن علمی در دانشگاه فعالیت میکردند که افتخارات زیادی هم برای دانشگاه به ارمغان آوردند. قصد داریم تجدید سازمان برای انجمنهای علمی داشته باشیم. ارتباط با صنعت یکی از برنامههای دانشگاه است که در این راستا، قصد داریم بازدید صنایع را برای دانشجویان تدارک ببینیم.
دکتر رهایی خاطرنشان کرد: تجهیزات آزمایشگاهی یکی از دغدغههای جدی مدیران دانشگاهی است. تاکنون تلاشهای زیادی برای تجهیز آزمایشگاهها انجام شده و بودجههای خوبی از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه دریافت کردیم. تجهیزات هماکنون مستهلک شده و قابل استفاده نیستند. تقاضای عمومی در دانشگاه توجه به این موضوع است. پیشنهاد من طرح این موضوع با شخص رئیس جمهور و برنامهریزی کلان برای حل آن است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد:برنامه خوبی برای شروع سال تحصیلی تدوین شده است. قصد داریم سطح امید جوانان را ارتقا دهیم. جوانان باید امید داشته باشند که میتوانند در آینده کشور نقش داشته باشند. کرونا مشکلات زیادی برای آموزش در دانشگاهها ایجاد کرد و هماکنون تجدید سازمان در این زمینه ضروری است. تشکلهای دانشگاهی و کانونهای فرهنگی میتوانند با برنامهریزیهای فرهنگی، هنری و ورزشی نقش مهمی در این حوزه داشته باشند. لازم است با امید و حرکت جمعی به سمت آینده حرکت کنیم. دانشگاه محیط علمی است و نیازمند حرکت علمی دستهجمعی است.
زلفی گل: دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست مبلغ قراردادهای صنعتی در کل کشور را دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در آغاز آیین معارفه علیرضا رهایی، سرپرست دانشگاه صنعتی امیر کبیر و تجلیل از خدمات حسن قدسی پور، رئیس سابق این دانشگاه گفت: تغییر آموزش از مجازی به حضوری ، اقدام بزرگی بود که در زمان مدیریت دکتر قدسیپور انجام شد، اقدامی که نیازمند یک همت بلند و ایجاد هماهنگی در زمینه بازگشایی خوابگاهها، سلف و حمل و نقل دانشجویان بود.
وی افزود: نادیده گرفتن خدمات گذشتگان دور از ادب، اخلاق و انصاف است. به همین دلیل، من همیشه از وزرای سابق و مدیران همکار آنها تشکر کردهام. برای مثال زحمات مدیران آموزش عالی در ایجاد دوره دکتری قابل تحسین است؛ پیش از پیروزی انقلاب، اصلا دورهای تحت عنوان دکتری در ایران وجود نداشت و بهترین فرزندان این کشور برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده میشدند. برخی هرگز به کشور بازنمیگشتند و آن گروهی که برمیگشتند هم امکانات مناسبی برای کار تحقیقاتی نداشتند.
دکتر زلفیگل خاطر نشان کرد: دانشگاههای کشور پیش از انقلاب، اغلب کارشناس تربیت میکردند و به تدریج دورههای دکتری، پسادکتری و دستیار فناوری مطرح شدند؛ شرایط فعلی به همت وزرا و مدیران گذشته آموزش عالی به دست آمده است و رسیدن به این مرحله آسان نبود و به همین دلیل، ما قدردان عزیزان پیشکسوت در حوزه علمی هستیم.
جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
وزیر علوم تصریح کرد: دانشآموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هر عرصهای که وارد شدند، موفق بودند. به همین دلیل، آرزوی خانوادهها پذیرفته شدن فرزندانشان در این دانشگاه است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از سرمایههای نمادین کشور ما است. دانشآموختگان و استادان این دانشگاه هماکنون در سیستمهای مدیریتی کشور نقش کلیدی دارند. همچنین برخی مدیران وزارت علوم هم فارغالتحصیل این دانشگاه هستند.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست مبلغ قراردادهای صنعتی در کل کشور را دارد. امیدواریم که ارتباط این دانشگاه با صنایع بیشتر تقویت شود، به طوری که بتواند بخش عمدهای از بودجه خود را از طریق قراردادهای صنعتی تامین کند. همچنین از دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتظار داریم با حضور استادان موثر خودش، فرهنگی ایجاد کند که صنعت به دانشگاه اعتماد کند. صنعت باید باور کند که مشکلات خودش را میتواند از طریق دانشگاه حل کند.
وزیر علوم افزود:پردیس ماهشهر و پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله ظرفیتهای این دانشگاه است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید مویرگی با صنایع مختلف ارتباط برقرار کند. این دانشگاه همیشه در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی موثر بوده است.
ضرورت تجهیز آزمایشگاههای علمی
دکتر زلفیگل یادآور شد: تجهیز آزمایشگاهها بسیار مهم است. برای متال در گذشته ترازوی 2 رقم اعشار برای کار علمی کفایت میکرد؛ اما هماکنون به ترازوی پنج رقم اعشار نیاز است. کار علمی به دستگاههای به روز نیاز دارد و دادههای مورد استفاده در استانداردهای روز دنیا را داشته باشند. دستگاهها باید به بالاترین تکنولوژیها مجهز باشند. نمیتوان انتظار داشت که دانشگاهها مرزهای دانش را بگشایند؛ اما تجهیزات به روز نداشته باشند. خوشبختانه با مجوزی که برای تجهیزات از مقام معظم رهبری اخذ کردهایم، میتوانیم گام موثری در این مسیر برداریم. البته من قصد دارم قسمت عمده آن را به استادان جوانی که در 5سال گذشته جذب دانشگاه شدهاند، اختصاص دهم. در حال رایزنی برای اخذ مجوز جدیدی هستیم تا بتوانیم تجهیزات را تکمیل کنیم.
وزیر علوم گفت: پیشنهاد من به دکتر رهایی سرپرست دانشگاه امیرکبیر این است که از تجربه دانشگاه تهران برای تجهیز آزمایشگاهها استفاده کنند. در قانون بودجه 1402، طرح فاینانس آمده است که بر اساس آن، دانشگاه میتواند به حساب دولت و سازمان برنامه و بودجه تجهیزات خریداری کند. روسای دانشگاهها میتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند. از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که این بند در قانون بودجه جدید هم ذکر شود.
درخواست برنامه از روسای دانشگاهها در زمان انتصاب
وی افزود: من برای انتخاب روسای دانشگاهها از افراد درخواست میکنم برنامه مفصلی ارائه دهند. این برنامه چهار ساله برای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ارسال میشود. یک رئیس دانشگاه باید بداند که در مدیریت چهار ساله خود میخواهد به کجا برسد. بر این اساس، هم خود او و هم وزارتخانه میتواند عملکرد رئیس را ارزیابی کند.
وزیر علوم گفت: وزارت علوم در این دوره برای اولین بار، نشان سرو را تعریف کرد که بر اساس آن عملکرد روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری از سوی دفتر ارزیابی وزارت علوم بررسی میشود و از برترینها تجلیل می شود؛ یکی از معیارهای ما این است که یک رئیس دانشگاه تا چه حد میتواند برنامههای خود را عملیاتی کند.
زلفیگل تصریح کرد: باید در دانشگاه این فرهنگ جا بیفتد که وظیفه استاد، تربیت انسانهایی عالمتر و عاقلتر از خودش است. دانشجویان یک استاد باید از وی قویتر باشند تا کشور پیشرفت کند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر هر نسلی را که تربیت کرده و تحویل جامعه میدهد، باید نسبت به نسل قبل تواناتر و داناتر باشد. یکی از راههای تحقق این امر، تجهیزات است. علم و تکنولوژی لازم و ملزوماند. علم جدید به تکنولوژی نیاز دارد.
قانون پیوند دهنده نظم و آزادی
وزیر علوم در ادامه سخنان خود گفت: لازم است که دوگانه نظم و آزادی را در دانشگاهها در کناار هم داشته باشیم؛ باید بپرسیم که آیا نظم و آزادی قابل جمع هستند؟! اگر قابل جمع هستند، باید در چه قالبی تعریف شوند؟! چه کنیم که هم آزادی محقق شود و هم نظم سیستم حفظ شود؟! یکی از چالشهای امروز آموزش عالی، دوگانه نظم و آزادی است که به درستی برای آن برنامهریزی نکردهایم. پرسشگری در دانشگاه ارزشمند است. آزاداندیشی، آزادی و آزادگی در روح دانشگاه است. به نظر من، بهترین مسیر توجه به قانون است.
وی خاطرنشان کرد: باید به دانشجویان بیاموزیم که همه رفتارهای یک شهروند در قالب قانون و مقررات تعریف میشود. باید بپذیریم که برای حفظ نظم، آزادی باید قانونی باشد. خوشبختانه جمهوری اسلامی برای دانشگاهها استقلال قائل است. باید قدر این استقلال را بدانیم و برای حفظ آن، قوانین و مقررات تدوین کنیم. دوگانهای مانند علم بهتر است یا ثروت، امروز دیگر مطرح نیست. چرا که هم علم خوب است و هم ثروت.
ریل گذاری برای رشد علم و فناوری با تدوین ضوابط قانونی
دکتر زلفیگل یادآور شد: جامعه با قانون مدیریت میشود. توسعه با توصیه محقق نمیشود. توسعه نیازمند قوانین و مقررات است. وزارت علوم در 2 سال گذشته 40 اقدام مهم انجام داده است که به چند نمونه از آن اشاره میکنم. برای مثال، افزایش پایههای تشویقی اعضای هیئت علمی به 60 پایه، بورسیه رتبههای برتر کنکور و المپیادی، مصوبه جذب نخبگان خارج از فراخوان جذب هیئت علمی، جهش علمی بر مبنای عملکرد، پژوهانه برای استادان جدیدالاستخدام (روسای دانشگاه موظف شدند به استادان کارت پژوهانه تخصیص دهند) از اقداماتی که برای آن آیین نامه و شیوه نامه تدوین و عملی شد.
وزیر علوم ادامه داد: از موارد دیگر می توان به تدوین دستورالعمل انتخاب دانشجوی سرآمد، بورسیه ویژه صنعت، حمایت مالی از مجلات بینالمللی داخلی(امسال مجلات انگلیسی که نمایه بینالمللی شوند 500 میلیون تومان و مجلات فارسی زبان ۳۰۰ میلیون تومان حمایت میشوند)، اخذ مجوز صندوق عتف از رئیس جمهور و تصویب اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.
وی افزود: این صندوق سال ۹۸ در شورا تصویب شده بود؛ اما ابلاغ نشده بود که با پیگیری ما از سوی رئیس جمهور امضا شد. سال 1401، 40 درصد و سال 1402، 60 درصد اعتبار پژوهشی شرکتهای دولتی در این صندوق واریز میشود و با صنایع مختلف قرارداد بسته میشود. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در استفاده از ظرفیت این صندوق یکی از بهترین عملکردها را داشته است.
وزیر علوم تصریح کرد: اخذ مجوز 500 امریه پسادکتری از رهبری، اخذ مجوز امریه هیئت علمی برای فارغالتحصیلان دکتری، بینالمللی شدن نمایه مجله های علمی در 2 سال گذشته (قبلا میانگین سالانه 2 مجله نمایه بینالمللی میشدند.)، دستورالعمل تالیف کتاب درسی، طرح ترویج ملی کارآفرینی که دانشگاه صنعتی امیرکبیر مبدع آن است، بیمه پژوهش و فناوری، سامانه نان و دانا، طرح منش استادی، تاسیس معاونت فناوری و نوآوری و تاسیس پارک بینالمللی ایران از دیگر اقدامات وزارت علوم است.
دکتر زلفیگل اظهار کرد: تلاش کردهایم فعالیت استادان را تسهیل کنیم. آییننامه پژوهانه جامع در راستای کمک به استادانی طراحی شده است که قصد سفر به خارج از کشور یا دعوت از استادان خارجی را دارند. در برنامه توسعه هفتم هم احکام بسیار خوبی برای وزارت علوم در نظر گرفته شده است.
یادآوری می شود ؛ وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ۲۹ شهریور در حکمی دکتر علیرضا رهایی را به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر منصوب کرد.
آقای زلفی گل همچنین در نامهای جداگانه از خدمات و تلاشهای دکتر سیدحسن قدسی پور رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مدت زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.
علیرضا رهایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست گروه آموزشی سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مرتبه استادی است.
وی از رؤسای اسبق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است و علاوه بر داشتن سابقه معاونت آموزشی این دانشگاه برای چندین سال مسئول گروه برنامهریزی فنی و مهندسی دفتر برنامهریزی وزارت علوم بوده است.
از وی ۱۵ عنوان کتاب، ۱۱۳ مقاله علمی و ۶۸ مقاله کنفرانسی منتشر شده است.