پخش زنده
امروز: -
یک روزنامه عبری فاش کرد رژیم صهیونیستی از طریق تبلیغات اینترنتی از مردم جهان جاسوسی میکند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از وبسایت خبری فلسطین الان روزنامه عبری هاآرتص نتایج تحقیقی مطبوعاتی را درباره شرکتهای اسرائیلی منتشر کرده است که درحال توسعه فن آوریهایی برای جاسوسی از مردم جهان به شیوهای هستند که ممکن است به ذهن کسی نرسد.
هاآرتص براساس این تحقیقات طولانی نوشته است؛ این شرکتهای اسرائیلی از فنون جاسوسی از طریق وبسایتهای تبلیغاتی استفاده میکنند. هر بار که وارد یک برنامه یا وبسایت میشویم، بدون اینکه چشمانمان متوجه شود، فرآیندی پیچیده و سریع روی میدهد که کل اقتصاد اینترنت را در بر میگیرد: در کسری از ثانیه - لحظهای که بین کلیک کردن تا سایتی که میخواهیم باز شود – یک حراج به صورت خودکار میان صدها هزار شرکت تبلیغاتی مختلف روی میدهد.
این تحقیقات نشان میدهد که تا همین اواخر، این قابلیتها به سازمانهای اطلاعاتی محدود میشد و آنها از دنیای تبلیغات دیجیتال که باید مخفی باشد، برای دور زدن سامانههای امنیتی اپل وگوگل و سپس نصب برنامههای جاسوسی پیشرفته سوء استفاده میکردند. فعالیت رژیم صهیونیستی در این زمینه در طول بحران «کرونا» افزایش یافت، زیرا شرکتهای ریزون «Rezon» و ریسنت «Rescent» و سایرین فناوریهای جاسوسی را توسعه دادند تا از تبلیغات به عنوان ابزاری برای جمعآوری دادههای کاربران استفاده کنند.
براساس بررسی هاآرتص مدل ایران نشاندهنده ویژگیهای این تبلیغات هوشمند است، زیرا بسیاری از اهداف اسرائیل از طریق تبلیغات شناسایی شدهاند. در حالی که اکثر اطلاعات دیجیتال و تهاجمی سایبری، مبتنی بر دسترسی مستقیم به اطلاعات، شبکهها و امور زیربنایی است، امور اطلاعاتی تبلیغاتی مبتنی بر جمع آوری اطلاعات غیرپنهان است که از طریق منابع قابل رصد قابل جمع آوری هستند. این گونه اطلاعات را میتوان از بانکهای اطلاعاتی مختلف خریداری کرد، یا به روشهای خلاقانه به آنها دسترسی پیدا کرد. به عنوان مثال، برای رصد موقعیت مکانی فردی خاص، کافیست از اطلاعات موجود در تبلیغات موبایلی استفاده شود.
برخی شرکتها به استفاده از تبلیغات برای جمعآوری اطلاعات بسنده نمیکنند و از آن فراتر میروند و با ساخت ابزارهایی به تلفنها و دستگاهها نفوذ میکنند. نخستین کاری که انجام میدهند ایجاد نمایه (پروفایل) دقیق تبلیغاتی برای مخاطب هدف است. سپس بر اساس این نمایه، تبلیغاتی متناسب با مخاطب هدف ساخته میشود و از طریق تبلیغات منتشر میشود. در مرحله بعد، یک اپلیکیشن جاسوسی یا محتوای خصمانه از طریق آگهی تبلیغاتی تهیه شده قرار داده میشود و هنگامی که هدف مورد نظر تبلیغ را باز میکند گوشی او هک میشود. براین اساس، تصادفی نیست که شرکتهای سایبری اسرائیلی در سالهای اخیر تلاش کردهاند فن اوریهایی را توسعه دهند که از تبلیغات برای رصد و جاسوسی استفاده میکنند.