راهکارهای ساده هنگام مواجهه جوش آوردن خودرو
کارشناس و مربی مکانیک در اهواز راهکارهای مواجه به جوش آوردن خودرو را تشریح کرد.
وی افزود: وقتی علامت جوش آوردن خودرو روی پنل میشود، در ابتدا باید خودرو را به سمت راست جاده با رعایت احتیاطهای لازم هدایت کرد، اما نباید خودرو را خاموش کنیم، زیرا باعث گیرپاژ یا به اصطلاح عامیانه جام موتور خودرو میشود.
دهکردی بازکردن بااحتیاط کاپوت خودرو را مرحله بعدی در این شرایط عنوان کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه گاهی اتفاق میافتد که شیلنگ انبساطی که به مخزن و رادیاتور متصل است، رها میشود و حالت مارپیچی به خود میگیرد و ممکن است باعث سوختن شود.
کارشناس و مربی مکانیک در اهواز اضافه کرد: درصورتیکه آب در اختیار داریم، روی درز رادیاتور میریزیم تا دمای موتور کاهش یابد.
وی بر خودداری از بازکردن درب رادیاتور تا اطمینان از پایین آمدن دمای موتور تاکید کرد و گفت: درصورتیکه فن رادیاتور از کار افتاده است، کولر خودرو را روشن کنید تا فن شروع به کار کند و دمای موتور کاهش یابد.
دهکردی میگوید: پس از پایین آمدن دمای موتور، درب رادیاتور را با پارچه نمناک و در ۲ مرحله باز کنیم، البته باید دقت داشت که پارچه حتما نمناک باشد، زیرا بخار موجود در رادیاتور از پارچه خشک عبور میکند و باعث سوختگی دست میشود.
وی افزود: پس از اینکه مطمئن شدید آب با فشار از رادیاتور خارج نمیشود، آن را باز کنید و ببینید آب در آن وجود دارد یا خیر؟ درصورتیکه آب نداشت، آب بریزید، البته باید دقت داشت که حتما از آب مقطر و مخصوص رادیاتور و همچنین ضد یخ استفاده شود.
دهکردی با بیان اینکه در مناطق سردسیر به میزان ۵۰-۵۰ از آب مقطر و ضد یخ در رادیاتور استفاده میشود، ادامه داد: بهترین ضد یخ اتیلن گلیکول است که در مناطق سردسیر ۵۰-۵۰ و در مناطق گرمسیر نیز به میزان یک به ۳ یا به عبارتی دیگر یک لیتر ضد یخ با ۳ لیتر آب رادیاتور ترکیب و در رادیاتور استفاده میکنیم.
وی گفت: اگر تابحال در رادیاتور خودرو تابحال ضد یخ ریخته نشده، توصیه میشود از استفاده این مایع خودداری شود، زیرا علاوه بر اینکه ضد یخ است، ضد رسوب و ضد جوش نیز است و استفاده از آن باعث شستن رسوبهای درون رادیاتور و سوراخ شدن آن خواهد شد، بنابراین از استفاده از آن تا تعویض رادیاتور خودداری کنید.
دهکردی دلیل دیگر جوش آوردن خودرو را خرابی درب رادیاتور عنوان کرد و افزود: کار درب رادیاتور جلوگیری از خروج آب و ورود ذرات به آن است، دارای ۲ سوپاپ است که درصورت خراب شدن، باعث پایین ماندن نقطه جوش آب و بالارفتن دمای موتور خواهد شد.