پخش زنده
امروز: -
با شدت یافتن تب طرحهای بین المللی مواصلاتی، حال از طرح ترانزیتی دیگری خبر داده شد که روسیه، ایران و هند را به هم متصل میسازد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با شدت یافتن تب طرحهای بین المللی مواصلاتی، حال از طرح ترانزیتی دیگری خبر داده شد که روسیه، ایران و هند را به هم متصل میسازد.
به گزارش روزنامه عربی ۲۱، سرگئی پاولف معاون اول مدیر کل شرکت راه آهن روسیه در همین زمینه از طرحی خبر داد که با عنوان طرح ترانزیتی شمال- جنوب، در برگیرنده سه جاده تزانزیتی و مواصلاتی است.
پاولف افزود، طرح ترانزینی شمال-جنوب که در دوران روسیه تزاری یک رویا بود حالا اجرایی خواهد شد، این طرح در برگیرنده سه مسیر مواصلاتی است که از ایران میگذرد، مسیر شرقی (روسیه-قزاقستان-ترکمنستان- ایران- بندر عباس-هند)، مسیر دوم از طریق دریای خزر (بنادر روسیه در شمال دریای خزر، بنادر ایرانی در جنوب دریای خزر- ایران- بندر عباس- هند) و مسیر سوم مسیر غربی است که خط ریلی است، در این بخش جزئی از خطوط آهن به طول ۱۶۲ کیلومتر، ناقص است و در توافقی که ماه مه گذشته میان دولتهای روسیه و ایران حاصل شد قرار است این بخش با مشارکت روسیه تکمیل شود تا خط آهن دو کشور به هم متصل شود و کارشناسان هم برای تکمیل این طرح بررسیها را آغاز کردند.
ایثن مقام روسی افزود، این سه مسیر برای انتقال کالا استفاده خواهد شد، اما مسیر شرقی مسیر پر ترددتری است و حجم انتقال کالا از آن تا ۱.۵ برابر بیشتر خواهد بود و حتی مقامات خطوط ریلی روسیه، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای وحدت رویه، به توافقهایی رسیده اند و امروزه این مسیر برای بهره برداری در تزانزیت کالا آماده است. شرکت ریلی روسیه دو بار در ماه از این مسیر استفاده میکند و این یعنی این امکان وجود دارد که به صورت منظم کالاها میان روسیه و هند منتقل شوند و در آینده با تکمیل مسیر غربی، چشم اندازها و امکانات بهتری برای ترانزیت کالا میان روسیه و کشورهای آسیایی فراهم خواهد شد.
پیش از این معاون نخست وزیر روسیه گفته بود ۲۸۰ میلیارد روبل (حدود ۲۹ میلیارد دلار) با هدف توسعه زیر ساختی مسیر تزانزیتی شمال جنوب تا سال ۲۰۳۰، اختصاص داده شده است.
مسکو و تهران ماه مه گذشته برای احداث خط آهنی به طول ۱۶۲ کیلومتر که بندر آستارا را به شهر رشت در شمال ایران متصل میکند به توافق رسیده بودند. این خط، خط تکمیلی مسیر تزانزیتی و راهبردی شمال-جنوب است. این مسیر، مسیری چند منظوره از سن پترزبورگ به بندر بمبئی در هند است که ۷.۲ هزار کیلومتر طول دارد و از ایران عبور میکند. از طرح شمال جنوب به عنوان طرح جایگزین مسیردریایی یاد میشود که اروپا را به کشورهای حوزه خلیج (فارس) و اقیانوس هند متصل میکند. طرح شمال جنوب طرحی متشکل از سه مسیر تزانزیتی بین المللی یعنی مسیری از دریای خزر به همراه مسیرهای غربی و شرقی است.