خانواده از نگاه اسلام
خانواده درختی است که ریشه ها و ساقه های آن بینش ها و نگرش های اعضای خانواده و شاخه های آن را وظایف اعضای خانواده تشکیل می دهد.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، سبک زندگی خانوادگی در آیین اسلام همانند درختی است که ریشهها و ساقههای آن بینشها و نگرشهای اعضای خانواده و شاخههای آن را وظایف اعضای خانواده تشکیل میدهد.
باورها و اندیشهها که ریشههای سبک زندگی خانوادگی میباشند، نقش اساسی در زندگی خانوادگی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:
۱. ایمان به خدا
باور به خدا، همه رفتارها و زندگی خانوادگی را به سوی کسب رضایت خداوند سوق میدهد. فردی که خدا را ناظر و همراه خود و حتّی از رگ گردن خود به خویش نزدیکتر میبیند: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ ما انسان را آفریدیم و وسوسههای نفس او را میدانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیک تریم»
تلاش میکند تا در برخورد با اعضای خانواده و انجام وظایف خانوادگی، رضایت آنها را جلب کند. توجّه به عدالت خدا، اینکه هیچ ظلمی را روا نمیدارد و حقّ هیچ مظلومی را ضایع نمیکند، زمینه شناخت دیگری برای مهار رفتاری اعضای خانواده است.
هرچه این حالت قویتر باشد، مشکلات فرد کمتر خواهد بود. توجّه به صفات خداوند، از جمله رحمت و مهربانی گسترده، توانایی نامحدود و... آثار مثبت بر زندگی فرد و جنبههای خانوادگی او بر جا میگذارد و عطوفت و رحمت اعضای خانواده نسبت به هم بیشتر و زمینه پیشگیری و حلّ بسیاری از مشکلات میشود. بنابراین، توکّل بر خداوند در همه امور زندگی از آثار ایمان به خداوند است که خانواده را در برابر مشکلات یاری میرساند.
۲. ایمان به نبوت و امامت
نقش باور به اصل نبوّت و امامت در زندگی خانوادگی به دو بُعد باز میشود: اوّلین بُعد آن آموزش امور دینی است که مهمترین آنها شناخت تعالیم دین پس از کلام خداوند، احادیث پیشوایان معصوم (ع) و الگوپذیری ازآنان در ابعاد مختلف زندگی مخصوصاً زندگی خانوادگی است؛ مانند گزینش همسر، مهریّه و جهزیّه، مراسم ازدواج، روش برخورد با فرزندان، با همسر، والدین و... میباشد.
۳. اعتقاد به مرگ و معاد
مهمترین آثار باور به معاد و زندگی پس از مرگ در خانواده این است که اعتقاد به پس از مرگ، خانواده را متوجّه اهداف پایداری میکند که موجب پیوند بیشتر اعضای خانواده میشود.
بر این اساس، بر اثر باور نداشتن به معاد، خانواده به کارکردهای محدود زندگی خانوادگی اکتفا میشود و خانواده در اثر بی هدفی به راحتی به جدایی و انحلال کشیده میشود. اثر دیگر آن است که باور به زندگی پس از مرگ میتواند فرد را در رویارویی با مشکلاتی همانند فقدان عزیزی یا معلولیّت یا مشکلات بسیار شدید اقتصادی در آرامش روانی یاری دهد.
سومین اثر اعتقاد به معاد در زندگی خانوادگی، مهارکنندگی و بازدارندگی آن میباشد.
باور به معاد و یادآوری عواقب به تعدّی حقوق دیگران، فرد را تا حدّی از رفتارهای نامناسب باز میدارد. در این مورد، قرآن به افراد مؤمن هشدار میدهد که خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن سنگ و انسان هاست، حفظ کنند. همچنین در سخنان پیشوایان معصوم (ع) به عواقب بدرفتاری با همسر اشاره شده است؛ که توجّه فرد به این عواقب ناخوشایند در زندگی اُخروی میتواند آنان را از رفتار نامناسب بازدارد.
سبک زندگی قرآنی و دینی
ازدواج امر مقدّسی است که قرآن برای تشکیل و قداست آن، اهمیّت ویژهای قائل است و همگان را به این امر فراخوانده، به آن تشویق کرده است؛ چنان که میفرماید: «وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید. همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را. اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز میسازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است»
این آیه به همه پدران و والدین تأکید میکند که باید به امر ازدواج دختران و پسران مجرّد همّت گمارند و آنان را دعوت به ازدواج کنند و تنها به دلیل مشکلات از تشکیل خانواده نهراسند، چرا که خداوند وعدة گشایش داده است.
همه اولیای دین اسلام (ع) ازدواج را امری مناسب میدانستند، چنان که رسول خدا (ص) در حدیثی میفرماید: «مَا بَنَی فِی الإِسلاَمِ بَنَاءً أَحَبَّ إِلَی اللهِ مِنَ التَّزوِیجِ در اسلام هیچ بنایی محبوبتر از ازدواج نزد خداوند نیست»
از مهمترین سبک پیشوایان معصوم (ع) در ازدواج و تشکیل خانواده، بی اعتنایی به امور مادّی و تکلّفات و رویارویی آسان و معمولی آنان با ازدواج است، به گونهای که هم خود به آسانی ازدواج کردند و هم در ترویج فرزندان از تکلّف پرهیز میکردند.
در مسأله مهریّه و جهیزیّه روش متعادل و معقولی را داشتند، مهریّة حضرت زهرا (س) حدود پانصد درهم بود، که فروخته شد که با بخشی از قیمت آن جهیزیّهای به شرح ذیل تهیّه شد: «یک پیراهن، یک روسری بزرگ، یک حولة سیاه خیبری، یک تختخواب ریسمانی، دو عدد تشک که یکی از پشم گوسفند و دیگری از لیف خرما پر شده بود، چهار عدد بالش، یک پردة پشمینه، یک قطعة حصیر و بوریا، یک عدد آسیای دستی، یک طشت مسی، ظرف چرمی، یک مَشک برای آبکشی، یک کاسه برای شیر، یک آفتابه، یک سبوی سبزفام، چندکوزة سفالین» علی (ع) نیز جهت ازدواج چیزهایی به این شرح برای خانة خود تهیّه کرد: «چوبی میان دو دیوار خانه نصب نمود که لباسها را بر آن بیاویزند. یک پوست گوسفند و یک متّکا که از لیف خرما پوشیده بود و خانه را با مقداری شن نرم فرش کرد»
معیارهای انتخاب همسر
از نکات مورد توجّه قرآن کریم و پیشوایان معصوم (ع) در ازدواج، معیارهای انتخاب همسر است که مهمترین آنها عبارتند از:
الف) پارسایی و دینداری
دین داری و تقوا از معیارهای مهم در انتخاب همسر است، هر اندازه این ویژگی قویتر باشد، رعایت حدّ و حدود شرعی کاملتر و پای بند به اصول خانواده بیشتر خواهد بود و هر چه ضعیفتر باشد، به همان اندازه میتواند به استحکام و پایداری خانواده آسیب برساند.
تقوا دارای درجاتی است که کمترین درجه آن انجام واجبات و ترک محرّمات است.
دختران و پسران جوان باید بدانند کسی که در برابر خدای جهان و خالق هستی کرنش نکرد و به دستورات او بی اعتنایی کرد، در برابر همسرش کرنش نخواهد کرد و ارزشی برای او قائل نخواهد شد. قرآن میفرماید: «با زنان مشرک ازدواج نکنید تا ایمان بیاورند، قطعاً کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است، هرچند زیبایی او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند، قطعاً بردۀ با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است، هرچند شما را به شگفت آورد، آنان شما را به سوی آتش فرامی خوانند و خدا به فرمان خود [شما را]به سوی بهشت و آمرزش میخواند و آیات خویش را برای مردم روشن میسازد، شاید متذکّر شوید»
هر چند این آیه درباره ازدواج پسران و دختران آزاد مسلمان با دختران و پسران آزاد مشرک است، ولی هشداری است به دختران و پسرانی که گاه سخت شیفته و شیدای جمال و زیبایی ظاهری یا موقعیّت مادّی و اجتماعی دختران و پسران میشوند و ارزشهای دینی و معنوی را فدا میسازند و در روایات نیز به مسأله دینداری تأکید شده است. رسول خدا (ص) فرمود: «اگر مردی که اخلاق و دینش را میپسندید، درخواست ازدواج کرد، او را همسر دهید. اگر چنین نکنید، در زمین فتنه و فساد بزرگ پدید آید» نیز فرمود: «با زن به خاطر چهار خصلت ازدواج میشود: به خاطر مال، دین، زیبایی و حسب و نسب خانوادگی، تو به خاطر دین او ازدواج کن».
ب) آراستگی به فضایل اخلاقی
آمار نشان میدهد که یکی از مهمترین عواملی که همسران را از هم جدا میکند و به طلاق میکشاند، بداخلاقی و بی بهرگی از فضایل اخلاقی است. بنابراین، بهترین راه مقابله با این آسیب، انتخاب همسری خوش اخلاق میباشد و منظور از اخلاق نیک، تنها «خنده رویی» و خوش خُلقی اصطلاحی نیست؛ زیرا خندیدن و... در بعضی از مواقع نه تنها مطابق اخلاق نیست، بلکه خلاف اخلاق است و منظور از اخلاق نیک، «صفات و خُلق وخویهای پسندیده از نظر عقل و شرع» میباشد.
قرآن کریم در ماجرای موسی (ع) با دختران شعیب میفرماید: «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ یکی از آن دو (دختر) گفت: پدرم! او را استخدام کن؛ زیرا بهترین کسی را که میتوانی استخدام کنی، آن کسی است که قوی و امین باشد (و او همین مرد است)».
از این آیه استفاده میشود که شخصیّت اخلاقی و رفتاری دختران شعیب و روح فتوّت و جوانمردی، امانت داری، موسای جوان در ازدواج آنان مؤثّر بوده است.
در روایات نیز ازدواج با مردان بداخلاق نهی شده است، شخصی میگوید از امام رضا (ع) در نامهای پرسیدم کسی از خویشاوندانم از دخترم خواستگاری کرده است، امّا او اخلاق بد دارد. امام فرمود: اگر بداخلاق است، با او وصلت نکن».
در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده است که فرمود: «دختر خود را هرگز به شراب خوار ندهید وگرنه مانند این است که او را به سوی زنا سوق داده باشید».
ج) همتایی و تناسب
ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان و خانواده است، زندگی مشترک، یک پدیده مرکّب است که اجزاء اصلی و اساسی آن، زن و مرد میباشند. هر قدر بین این دو عنصر، هماهنگی، هم فکری، تناسب شخصیّت روحی و اخلاقی و جسمی باشد. این ترکیب، استوارتر، محکم تر، پرثمرتر، شریف تر، لذّت بخشتر و جاودانهتر خواهد بود. قرآن کریم در این مورد میفرماید: «الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ أُوْلَئِکَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ زنان ناپاک از آنِ مردان ناپاکند و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند، و زنان پاک از آنِ مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاک هستند. اینان از نسبتهای ناروایی که (ناپاکان) به آنان میدهند، مبرّا هستند و برای آنان آمرزش (الهی) و روزی پُرارزشی است».
که مفسران معتقدند منظور این است که مردان و زنان پاکدامن و مردان آلوده و زنان آلوده، باید با همتای خود ازدواج کنند. همتایی و تناسب دارای ابعاد مختلفی است؛ از جمله همتایی و تناسب دینی و ایمانی، همتایی و تناسب فکری و فرهنگی، همتایی اخلاقی، همتایی جسمی و جنسی، همتایی اقتصادی و سیاسی، اجتماعی، تناسب در زیبایی و خانوادگی، تناسب سنّی و علمی، هماهنگی روحی و روانی.
منبع: تبیان