تدوین نقشه راه برای عملیاتی کردن سند تحول نظام آموزشی
وزیرآموزش و پرورش گفت :سند تحول سه مرحله دارد که جدا از مرحله تدوین و تصویب و اجرای سند ،بخش عملیاتی کردن ان مغفول مانده است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، علی اصغر فانی امروز در هشتمین همایش تجلیل ازمولفان کتابهای تازه تالیف درسی گفت :تا دو سال آینده نقشه راهی را برای عملیاتی کردن سند تدوین خواهیم کرد تا بندهای سند را اجرایی کنیم.
وی گفت :این سند تحول محدود به ایران 1404 نمی شود بلکه باید برای اموزش و پرورشی در حدنظام مقدس جمهوری باشد .
فانی افزود: حلقهای که برای اجرایی کردن سند در اولویت است، سازمان پژوهش است که به عنوان مهمترین دستگاه تولید فکر و اندیشه و جهتدهنده میتواند بیش از پیش تلاش کرده و کتابهای درسی را به حدی برساند که مشکلی نباشد .
وی با بیان اینکه برخی می خواهند تمام مشکلات را با کتابهای درسی مدارس حل کنند گفت : ما نمیتوانیم تمام مسائل را در کتب درسی بیاوریم و حل کنیم ولی در راستای رشد اجتماعی و فردی دانشآموز میتوانیم گام برداریم.
وی با انتقاد از اجرای عجولانه نظام 6-3-3 در مدارس گفت :تعدادی معلم کمتخصص در پایه ششم داریم که مشغول به تحصیل هستند و محتوا به بدترین نحو ممکن آموزش داده میشود که امیدواریم در مسیری گام برداریم تا این مشکلات حل شده و شاهد آمادهسازی نیروی انسانی و تدوین مقررات و آییننامه لازم باشیم.
وزیر اموزش و پرورش گفت: هر چند من از ابتدا پیشنهاد اجرای این طرح از کلاس اول ابتدایی را دادم تا سال به سال ضمن استقرار ساختار جدید، محتوای آموزشی نیز تغییر کند. اما گفتند این روش 12 سال طول میکشد .
وی گفت : تحول ساختار آموزشی یک کشور ممکن است سالهای سال طول بکشد اما با اجرای عجولانه 3-3-6، شاهد فشارهای کاری فراوان به سازمان پژوهش برای تامین محتوا بودیم هر چند ما در میانه راه هستیم و باید این طرح را ادامه دهیم اما همزمان با اجرای این طرح، باید اصلاحات ساختار انجام شود و معتقدم این ساختار تنها با محتوا و معلم کامل خواهد شد، چرا که تحول در نظام آموزشی کشور، تحول در معلم است.
فانی با اشاره به تاثیر بسزای سازمان پژوهش و برنامه ریزی در این تحول افزود: قانون سازمان پژوهش قانون ارزشمندی است که هنوز ظرفیت خالی بسیاری دارد که بندبند این قانون را مطالعه و باید خلأ آن را پر کرد؛ برنامه درسی ملی سندی آماده است و یک گام نسبت به بخشهای دیگر جلوتر هستیم.
وی گفت: بحث چند تالیفی شدن کتابها به خصوص کتابهای دوره متوسطه کاری است که انجام نشده و باید آغاز شود و کتابهای دوره متوسطه باید به سمت چند تالیفی شدن بروند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 20 درصد محتوا را باید به استانها واگذار کنیم، افزود: دفتر تکنولوژی آموزشی در سند تحول بسیار موثر بوده و همچنین هوشمندسازی مدارس قابل توجه است که باید این دو مورد به یکدیگر نزدیک و تقویت شود و از هدر رفتن منابع در بخشهای مختلف به جدیت جلوگیری کنیم.
فانی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه در غنابخشی کتابها میتوانند موثر باشند، افزود: باید امکانات و نیرو تجهیز شود تا شاهد اغلاط کمتری در کتابها باشیم و دیگر کتابها بیغلط باشندو تمام مراحل علمی، محتوا، توزیع کتاب تا یکماه مانده به اغاز سال تحصیلی 93 اماده باشد و کتابی با تاخیر به مدرسه ارائه ندهیم.
هشتمین همایش تجلیل از مولفان کتاب های درسی
هشتمین همایش تجلیل از مولفان کتاب های درسی با تجلیل از مولفان کتاب های تازه تالیف با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
در این همایش با حضور وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی و دیگر مسئولان این وزارتخانه از مولفان کتاب های جدیدالتالیف و 8 شرکت انتشاراتی تجلیل شد.
این مولفان شامل تهیه کنندگان و پدیدآورندگان 9 عنوان کتاب در پایه سوم ابتدایی ،11عنوان کتاب در پایه هفتم ، 21عنوان کتاب راهنمای معلم ، 13 فیلم آموزشی، 15نرم افزار آموزشی، 60 عنوان کتاب کار، 7عنوان کتاب نامه رشد و2 مجله رشد ویژه پایه های سوم و هفتم و5 عنوان کتاب بازنگری شده هستند.