پخش زنده
امروز: -
با شروع سال تحصیلی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیک شهری افزایش پیدا میکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رادیو گفتوگو در این باره در برنامه صبح و گفتگو با محمد خردمند ،کارشناس ترافیک و معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه یک تهران و گلشنی ، مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهری گفتگو کرد.
مقدمه مجری: وقتی مهرماه شروع میشود دیگر فقط خانوادههایی که فرزند مدرسه ای دارند درگیر نیستند ایجاد ترافیک، سنگینی ترافیک و کندی عبور و مرور یکی از مسائل مبتلابه همه هست.
سوال: آقای خردمند بفرمایید که هفته اول مهر، شروع سال تحصیلی هم دانشگاهها هست و هم مدارس، چقدر شهرداری و مدیریت شهری ما امسال میتواند مثل سال گذشته که خوب از پس آن برآمد سربلند باشد؟
خردمند: البته شهرداری به تنهایی فکر نکنم بتواند از پس این معضل ترافیکی بر بیاید، چون همانطور که مستحضرید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیک افزایش پیدا میکند در شروع سال تحصیلی معمولا.
با کمک راهور محترم تهران و تمام ارگانها باید دست به دست هم بدهند تا بتوانند یک شروع سال تحصیلی خوبی داشته باشیم و فرزندان مان و همچنین دانشجویان عزیز بدون دغدغه سر کلاسهای درس حاضر بشوند.
منطقه یک، یکی از جاهایی هست که شاید بگویم بیشترین سفارتخانهها هم درمنطقه یک است، این هم یکی از معضلات ما بوده در منطقه یک با معابر قدیمی که داشته و گسترشی که آنچنانی نداشته در سابق یکی از معضلات ما در منطقه یک بوده است، البته من در کل شهر تهران را خدمت شما عرض بکنم اگر ما در شروع سال تحصیلی بتوانیم همانند سالهای قبل که راهور محترم تهران زحمت آن را میکشید تخلیه بار سوپرمارکتها و کلیه کارها را به قبل از شروع ساعات ترافیک بیاندازیم که معمولا این کار را انجام میدادند و انجام خواهند داد این کار را قبل از ساعتهای ۶ و ۷ صبح انجام بدهند.
سوال: این نکتهای که شما فرمودید نشان میدهد که اگر قرار است ما مدیریت کنیم باید به جزئیات امر هم رسیدگی کرد این که مهر آغاز شود و بگوییم که مردم مراعات کنید و خودتان تدبیر کنید این کار سادهای هست البته به کلام، و میشود با نگاه کردن به جزئیات به یک مدیریت کلانی رسید مثل یکی دو سال گذشته ما یادمان میآید شاید دهه پیش در مهر، هفته اول مهر همه ما یک اضطرابی داشتیم، کسانی که فرزند مدرسهای دارند رساندن آن یک بحث است بقیهای که فرزند نداشتند یا فرزندشان از مدرسه گذشته بود یا هنوز نرسیده بود اضطراب سر کار رسیدن داشتند از شب قبل از آن تدارک میدیدند که میخواهند مسافرت بروند و باید نیم ساعت یک ساعت، یک ساعت و نیم قبل زودتر بیدار شوند و خودشان را به محل کارشان برسانند و این باعث اضطراب در شروع مهرماه میشد.
آقای گلشنی به نظر شما آن چیزی که عرض کردم بنا باشد به جزئیات نگاه کنیم تا بتوانیم از پس این غول ترافیکی بر بیاییم چقدر باعث میشود که به این نتیجه برسیم شهرداری مهیای این امور هست، نه شهرداری، ارگانها و نهادهای مختلف در این موضوع ذی مدخل هستند، بگوییم مدیریت شهری ما چقدر مهیای این امر هست و چقدر ما مهر بی دغدغهای را خواهیم گذراند؟
گلشنی: آقای مهندس هم کاملا اشاره درستی فرمودند ما باید بدانیم که مدیریت ترافیک شهر تهران دارای سه جزء است که این سه جزء یاید کنار هم خوب قرار بگیرند و خوب عمل کنند که بتوانیم شرایط ترافیکی را کاهش بدهیم، یکی از آنها بحث آموزش و فرهنگ سازی است که تکلیف بر مسئولین شهری و مدیریت شهری و پلیس راهور هست، ولی رعایت آن توسط شهروندان و عموم مردم صورت میگیرد.
بخش دوم آن بخش مهندسی ترافیک است که گردن شهرداری تهران هست میبایست که شرایط و ایمنی راهها و اصلاح هندسی راهها را درست فراهم کرده باشد که بتواند برای این بحث گرههای ترافیکی غلبه بکند و ضلع سوم هم اعمال مقررات هست که توسط پلیس محترم راهور صورت بگیرد،
این مثلث کلی است که مدیریت ترافیک را میتواند تضمین بکند که شرایط را بهتر بکند، ما برای مهرماه از اول مردادماه ستاد استقبال از مهر را تشکیل دادیم، کمیته حمل و نقل ترافیک آن فعال بوده، جلسات متعددی را داشته برای این که بهترین تصمیمات گرفته بشود که بتوانیم در مهرماه امسال شرایط بهتری را به نسبت حتی سالهای گذشته داشته باشیم.
حوزههای مختلف، ارگانهای مختلف که میتوانستند تاثیرگذار باشند در این ستاد عضویت دارند و الحمدالله هم تصمیمات خوبی گرفته شده پیش بینی خود ما این است که ما شرایط بهتری خواهیم داشت، مستحضر باشید سال گذشته که بحث شناورسازی ساعات کار توسط استانداری مصوب شد و اجرا شد هر چند دیر هم ابلاغ شد، ولی تا حدود ۱۵ درصد در روان سازی شبکههای ترافیکی موثر بود.
کاری که ما امسال آمدیم انجام دادیم این بود که مصوبه هیات وزیران که ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تصویب شده بود و ۲۸ اسفند ابلاغ شده بود آن را مبنا قرار دادیم برای کار شناور سازی که من فکر میکنم شرایط بهتری را مهیا میکند، اگر لازم هست من جزئیات این ساعت کارها را هم خدمت شما عرض بکنم.
سوال: قبل از جزئیات راجع به یک هماهنگی بین بخشی هم صحبت کنیم، الان این بخشنامهای که صادر میشود بهرحال شهرداری تهران بعنوان مثال، پلیس راهور، میدانیم که اضلاعی هستند که هم به شدت مقید هستند و هم برایشان مهم است و هم پای کار هستند و اجرا میکنند بقیه ارگانها و سازمانها و نهادها و حتی بخش خصوصی چقدر قرار است با چه ساز و کاری قرار است پای کار بیایند و این موضوع را تضمین کنند که خللی ایجاد نشود و یک ناهماهنگی بوجود نیاید که نهایتا آن اضطراب و استرسی که عرض کردم برای مردم حادث شود؟
گلشنی :در آن کمیته حمل و نقل و ترافیک که ارگانهای ذی مدخل در مهرماه و کسانی که با بازگشایی مدارس درگیر موضوع هستند حضور دارند، ما جلسات مان هنوز هم تمام نشده تا ابتدای مهرماه ادامه خواهد داشت، مثل آموزش و پرورش مثل فرمانداری، مثل استانداری، اورژانس، مراکز امدادی، حتی خود صدا و سیما عضویت دارند برای اطلاع رسانی مناسب به شهروندان، حوزههای حمل و نقلی مجموعهی شهرداری تهران، حوزههای خدمات شهری، اجتماعی و تمام جاهایی که میتوانند
مثلا در بخش تصادفات پلیس محترم راهور آماده باش کامل است، اورژانس آماده باش کامل است، آتش نشانی همچنین، شرکت کنترل ترافیک ما از طریق سامانههای هوشمند خود این اطلاع رسانی را به موقع انجام خواهد داد که به محض این که اتفاقی افتاد همین نهادهای درگیر دراین موضوع بتوانند براحتی خدمات رسانی شان را انجام بدهند.
همین طور ما در بحث اجرای سیستم شناور سازی تمام وزارتخانهها و نهادهای دولتی و واحدهای صنعتی و صنوف هم درگیر موضوع هستند که این هماهنگیها انجام شده، انشاالله شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.
سوال: آقای مهندس خردمند با تمام تفاسیری که جناب اقای گلشنی فرمودند و آنچه که شما فرمودید این سوال را بپرسیم که چقدر با وضعیت ایده آل مواجه هستیم و چقدر با وضعیت ایده آل فاصله داریم در ترافیک مهرماه؟
خردمند: بحث استانداردها را میفرمایید، معابر ما الان استاندارد کامل که نیست، الان استفاده حمل و نقل عمومی مان را، چون اصلا تاکید من بر این هست که یکی از مواردی هم که جناب دکتر گلشنی فرمودند همکاری والدین و شهروندان هست، استفاده از حمل و نقل عمومی موجود است، البته حمل و نقل عمومی موجود هم باید گسترش پیدا کند که مدنظر شهرداری محترم هم هست، مخصوصا استفاده از خطوط مترو، خطوط بی آر تی و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی، این کار باید گسترش پیدا کند، ولی ما با استاندارد فاصله داریم، البته در سالهای اخیر این کارها گسترش پیدا کرده و خیلی بهتر شده، شما حساب کنید با این وضعیتی که حمل و نقل و ترافیک ما مخصوصا وسایل شخصی در سطح شهر تهران دارند، بعضی اوقات این وسایل بعضی معابر را تقریبا به یک پارکینگ متحرک در معابر تبدیل میشود افزایش شان، استفاده کمتر از وسیله نقلیه شخصی شهروندان خیلی میتواند کمک کند .
سوال: یک نکتهای که در آن طنز هست و نیست و یک کم جدی هست و نیست، شما میفرمایید که حمل و نقل عمومی، شهروندان به حمل و نقل عمومی روی بیاورند، اما نکته طنز آن اینجاست که ما میگوییم استفاده از حمل و نقل عمومی خیلی خوب است، اما ایراد هست ما حمل و نقل عمومی مان دودزا و آلوده کننده است و همه اینها را اذعان میکنیم؛ اما نکته اینجاست عزیز شهروندی که شما از وسیله نقلیه عمومی استفاده نمیکنید و از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکنید، از همین هم بنا به آن فرهنگی که خودش دارد استفاده کنید چه لزومی دارد؟ حالا مشخصا راجع به مهرماه و مدارس صحبت بکنیم، چه لزومی دارد حالا که با وسیله نقلیه شخصی ات دارید میآورید، حتما جلوی چارچوب در مدرسه توقف کنید به صورت دوبله، سوبله و؛ و خیلی با اعتماد به نفس کامل در را هم باز میکنند و میآیند فرزندشان را هم پیاده میکنند و خداحافظی هم با او میکنند و ... همین مثلا اگر فرض کنیم در بهترین حالت میخواهد ۲۰ ثانیه که نمیشود بیشتر میشود، ۲۰ ثانیه وقت ببرد شما تصور کنید چه اتفاقی بر یک گذری میافتد، مثل خیابان شهید باهنر یا میدان تجریش یا همه مناطق تهران فرقی نمیکند، در منطقه ۶ ما، خیابان شهید مطهری و در هر کدام از این معابر اگر یک، ولی بخواهد این کار را انجام بدهد چه بلایی بر سر ترافیک صبحگاهی میآورد؟ این را چه باید کرد با فرهنگ سازی موافقم، اما این دهه هاست رخ میدهد، چه کار باید کرد؟ آیا از پلیس راهور بخواهیم که برخورد قهری و چکشی انجام بدهد؟
خردمند: البته من عرض کنم که والدین عزیز همین فرمایشی که شما داشتید، برای ۵۰۰ متر جا برای یک کیلومتر مسافت وسیله نقلیه شان را بیرون میآورند استفاده از سرویس مدارس را برای همین گذاشتند.
سوال: حالا آن که گران است، عدد و رقمهای نجومی که سر فرصت به آنها میپردازیم
خردمند: این که شما میفرمایید اگر بگذاریم روی گرانی همه چیز گران است.
سوال: حتی اگر گران است و میخواهید خودتان ببرید چه لزومی دارد جلوی مدرسه باشد صد متر بالاتر یا پایینتر باشد.
خردمند: همین است و مشکل ما هم همین است، الان ستاد مهری که جناب دکتر گلشنی گفتند همین تمهیدات را اندیشیده، از حیات مدارس برای سرویس مدارس استفاده کند، حتی بتوانند شهروندان مکانی را برای همان پیاده و سوار شدن ایجاد کند حتی برای ایستگاههای اتوبوس مکانهایی را تعیین کرده یعنی تابلوهایی را زده برای تخلیه و سوار شدن دانش آموزان، حتی در این حد با این تخفیفاتی که مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی به دانشجوها، به دانش آموزان، میدهد یعنی ترغیب میکند که شهروند بیاید و از حمل و نقل عمومی استفاده کند البته نقص ما داریم، ولی این چند ساله خیلی بحث گسترش خطوط مترو کار شده در سطح شهر و انشاالله هم ادامه پیدا خواهد کرد و دولت محترم هم کمک خواهد کرد به شهرداری تهران که بتوانند مخصوصا خطوط زیرزمینی را گسترش بدهند، چون معابر ما به اندازهی کافی دیگر بیش از حد استفاده از وسایل نقلیه شخصی اشباع شده است.