پخش زنده
امروز: -
اوقات شرعی ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۲ به افق اهواز، مرکز استان خوزستان اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، امروز یکشنبه، ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۲، ۱۷ صفر ۱۴۴۵ هجری قمری و ۳ سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی است.
اوقات شرعی امروز به شرح زیر است:
گلبانگ اذان ظهر در اهواز ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه به گوش میرسد و غروب آفتاب ساعت ۱۸ و ۳۷ دقیقه خواهد بود.
نوای روحبخش اذان مغرب نیز در ساعت ۱۸ و ۵۴ دقیقه طنین انداز میشود و نیمه شب شرعی ساعت ۲۳ و ۳۴ دقیقه است.
اذان صبح فردا، دوشنبه ۱۳ شهریورماه نیز ساعت ۴ و ۳۱ دقیقه به گوش خواهد رسید و آفتاب در ساعت ۵ و ۵۳ دقیقه طلوع میکند.
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال و الاکرام
به معنای "ای صاحب شکوه و بزرگواری" است که ۱۰۰ مرتبه خوانده میشود و باعث موجب فتح و نصرت خواهد شد.
ذکر این روز به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) است و روایت شده که در این روز زیارت این دو بزرگوار خوانده شود.
حدیث روز را بخوانید:
امام صادق علیه السلام فرمود: لَسْتُ أُحِبُّ أَنْ أَرَى الشَّابَّ مِنْکُمْ إِلَّا غَادِیاً فِی حَالَیْنِ: إِمَّا عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً، فَإِنْ لَمْ یَفْعَلْ فَرَّطَ، فَإِنْ فَرَّطَ ضَیَّعَ، وَ إِنْ ضَیَّعَ أَثِمَ، وَ إِنْ أَثِمَ سَکَنَ النَّارَ، وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) بِالْحَقِّ.
دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش اندوز. اگر جوانى چنین نکند، کوتاهى کرده و اگر کوتاهى کرد، تباه ساخته و اگر تباه ساخت، گناه کرده است و اگر گناه کند، سوگند به آن کس که محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت، دوزخ نشین خواهد شد. (امالى (طوسى) ص ۳۰۳، ح ۶۰۴)
سخنان آموزنده:
انسان مغرور همانند شخصی است که بر قله کوهی ایستاده و همگان را کوچک میپندارد و غافل از اینکه مردم از پایین قله او را کوچک میبینند.
احکام شرعی امروز:
سوال: با توجه به اتفاق فقها در حکم حرمت اضرار به نفس مبناى حکم جواز پیوند اعضاء چیست؟ چنانچه مبناى این حکم اهمیت حفظ جان مسلمان در برابر حرمت اضرار به نفس باشد، این سؤال مطرح مىشود که اگر شخص اهدا کننده عضو شیعه و شخص گیرنده عضو، غیر شیعه یا غیر مسلم باشد، آیا باز هم حفظ جان چنین شخصى از اضرار به نفس یک شیعه مهمتر است؟
جواب: مطلق اضرار به نفس دلیل بر حرمت ندارد و اهداى عضو جهت پیوند به بدن شخص دیگر از مصادیق اضرار به نفس به نحو کلى نیست زیرا ممکن است براى کثیرى از افراد ضرر به همراه نداشته باشد و در اهداى عضو جهت پیوند فرقى نیست که گیرنده مسلمانِ هممذهب باشد یا غیر مسلمان، و اگر نجات جان گیرنده مسلمان متوقف بر پیوند عضو باشد چنانچه براى دهنده ضرر معتنابه نداشته باشد چه بسا واجب است که اهدا کند و یا بفروشد. (استفتائات مقام معظم رهبری)