پخش زنده
امروز: -
در آستانه سال تحصیلی جدید، معضل دو شیفته بودن و کمبود معلم در خراسان جنوبی همچنان مشهود است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: امسال تعداد زیادی از نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته شده اند و با این وجود تعدادی از نیروها تقاضای استمرار خدمت داده اند، اما باز هم بحث کمبود معلم را شاهد هستیم.
موسوی نژاد افزود: اگر امسال سهمیه ۲۰۰ نیروی جدید خرید خدمات را به استان بدهند پیش بینی میکنیم سال تحصیلی جدید را بدون مشکل کمبود معلم شروع کنیم.
وی گفت: آزمون استخدامی مقطع ابتدایی انجام و ۴۲۰ نیروی جدید اضافه شده است و در مورد متوسطه اول سهمیه استان ما ۱۸۰ نیرو است که مرحله آزمون انجام شده و در مرحله انجام مصاحبه هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: تأمین کمبودها را میتوان از راههای مختلفی مثل جذب از طریق آزمون، استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، استفاده حق التدریس از نیروهای بازنشسته و استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی جبران کرد.
موسوی نژاد گفت: در مورد مدارس خوابگاهی نیز امسال با افزایش ۷ برابری سرانه مدارس شبانه روزی نسبت به پارسال مواجهیم؛ ۱۵۱ مدرسه با ظرفیت ۱۰ هزار دانش آموز در استان داریم که ۱۱ هزار دانش آموز خوابگاهی هستند.
وی افزود: امسال ۱۴ هزار دانش آموز جدید به جمعیت تحصیلی استان اضافه میشود و به طور کل پیش بینی ثبت نام ۱۹۵ هزار دانش آموز در مدارس را داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: تاکنون ۱۶۲ هزار دانش آموز برای مدرسه و کتب درسی ثبت نام کرده اند که ۲۰ هزار دانش آموز مربوط به پایه اول ابتدایی هستند.
موسوی نژاد افزود: اول مهر امسال ۵۰ واحد آموزشی به جمع مدارس استان اضافه میشود و به طور کلی میتوان گفت با این واحدهای جدید و دو شیفته کردن برخی مدارس، در استان کمبود فضای آموزشی و صندلی نداریم و هیچ دانش آموزی به دلیل نبودن جا از ثبت نام باز نمیماند.
وی گفت: مشکل ما این است که برخی از والدین اصرار دارند تا فرزندشان در مدارسی غیر از مدارس موجود در منطقه یا محله خودشان ثبت نام کند و این موضوع سبب میشود تا ظرفیت ثبت نامی یک مدرسه زودتر پر شود.
موسوی نژاد افزود: البته در حاشیه شهرها و مناطقی مثل حاجی آباد به دلیل افزایش مهاجرتها با وجود دو شیفته بودن مدارس با کمبود فضا مواجهیم و برای جبران این کمبود میبایست مدارس جدیدی در این مناطق احداث شود.