• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۶۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
اقتصادی » صنعت

تنظیم بازار خودرو با حذف قیمت گذاری از صنعت خودرو

فعالان صنعت خودرو می‌گویند خود تحریمی در این صنعت موانعی را در افزایش تولید خودرو ایجاد کرده است.

تنظیم بازار خودرو با حذف قیمت گذاری از صنعت خودروبه گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ قبل از سال ۹۷ اوضاع بازار خودرو مطلوب بود و علاوه بر تولید داخل، واردات خودرو هم انجام می‌شد و مشکلی در تنظیم بازار خودرو وجود نداشت، اما بعد از تحریم و خروج خودروسازان خارجی از بازار، اوضاع نابسامان شد؛ خودرو به اندازه کافی در بازار وجود نداشت و خودروسازان نمی‌توانستند جوابگوی نیاز بازار باشند، اما به مرور زمان خودروسازان اقدام به افزایش تولید و تامین نیاز داخل کردند و در کنار این موضوع خودرو‌هایی را داخلی سازی کردند که به خودرو ملی تبدیل شد، تارا و شاهین جزو خودرو‌هایی است که خودروسازان بعد از پشت سر گذاشتن موانع، آن‌ها را تولید و طراحی کردند.
 
نه تنها خودروسازان، بلکه قطعه سازان نیز بعد از تحریم‌ها مشکلات متعددی داشتند. موانع موجود برای ترخیص قطعات، تامین نشدن ارز، تغییر در نحوه دریافت مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که قطعه سازان با آن دست و پنجه نرم کردند. 
 
آقای آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه قطعه سازان در تامین مواد اولیه با چالش‌های زیادی رو به رو هستند، افزود: چالش‌های قطعه سازان مربوط به حال حاضر نیست و مدتی است که با آن سرو کار دارند و هر روز نیز بر این چالش‌ها اضافه می‌شود. اصلی‌ترین چالش به عرضه مواد اولیه که هیچ گونه ارزبری یا وابستگی مواد خام به خارج کشور ندارد، بر می‌گردد. این مواد به قیمت پایه منفی ۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه می‌شود‏, آنجا هم به دلیل کمبود عرضه معمولا به مراتب بالاتر از قیمت بین المللی به دست تولید کننده می‌رسد. 
 
وی ادامه داد: از جمله این مواد اولیه، می‌توان به صنعت پتروشیمی یا پلیمر اشاره کرد که عمدتا از گاز اتیلن یا محصولات داخلی و برای صنایع فولاد‏, آلومینیوم، مس از سنگ معدن استفاده می‌کنند. این مواد هیچ ارزبری ندارند، اما تولید کننده باید آن‌ها را به نرخ جهانی خریداری کند، متاسفانه در کشور با تغییر و نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه داخلی زودتر از مواد اولیه خارجی دچار نوسان می‌شود که اصولا افزایشی است. 
 
محبی نژاد به تاثیر تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از لحاظ داخلی سازی و خودکفایی، تحریم‌ها خیلی به نفع صنعت خودروی کشور شده است یعنی تحریم‌ها هر چه به صنعت خودروی کشور تحمیل کرد در عوض مزیتی همچون تقویت داخلی را به همراه داشت.
 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفتیم که خودروسازان و قطعه سازان بین المللی در کمترین موارد هم با صنعت خودروی ایران همکاری کنند، اضافه کرد: در بدترین شرایط شاهد این بودیم که خودروسازان و قطعه سازان تحریم شوند و دیگر نتوانند مواد اولیه را تامین کنند که باعث شد تیراژ (شمارگان) تولید به نصف برسد.
 
وی ادامه داد: در زمان تحریم، کشور‌هایی که در خودروسازی شریک تجاری ایران بودند از جمله فرانسه، کره جنوبی، آلمان و آن‌هایی که مواد اولیه قطعات را تامین می‌کردند از جمله ژاپن و سایر کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های اسپانیایی به دلیل تبعیت از تحریم‌های آمریکا، قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه به ایران ندادند و بعد از آن خیلی سخت می‌توانستیم قطعات‌های تک (پیشرفته) تامین کنیم و چاره‌ای جز اینکه در مقطعی افت تولید داشته باشیم، نداشتیم.
 
محبی نژاد گفت: امروز یک فاصله معناداری با افزایش تولید در صنعت خودرو داریم در صورتی که قرار بود هر سال افزایش تولید و صادرات و همچنین خودرو تجاری داشته باشیم.
 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد و افزایش شمارگان (تیراژ)، دستوری نمی‌شود و نیازمند یک برنامه منسجم و حمایت هدفمند است، گفت: باید تصدی گری دولتی، حمایت راهبردی و منطقی در کشور داشته باشیم. گام نخست در افزایش تولید اصلاح قیمت گذاری و گام دوم بحث نقدینگی است؛ نقدینگی حکم خون در رگ‌های این صنعت است و اکنون با بحران نقدینگی در این صنعت رو به رو هستیم.
 
محبی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری باید تغییر کند، گفت: باید زیر ساخت را برای افزایش تولید فراهم کرد، زیرا توانمندی افزایش تولید وجود دارد، اما زیرساخت آماده نیست. اکنون این امکان وجود دارد که ۲ میلیون خودرو در سال تولید شود به شرطی که زیر ساخت‌ها فراهم شود.
 
فعالان این صنعت می‌گویند باید موانع تولید از سر راه تولید کنندگان برداشته شود تا با توان بیشتر اقدام به داخلی سازی قطعات کنند و در صنعت خودرو به خودکفایی کامل برسیم. 
 
آقای سلمان ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در سال‌هایی که خودرو قیمت گذاری دستوری شد، زیان خودروسازان افزایش یافته و توسعه محصولاتشان نیز کم شد اکنون که دوباره صحبت از قیمت گذاری دستوری و ورود مجدد شورای رقابت به این عرصه شده است، این زیان بیشتر از گذشته خواهد شد و در مقابل بخش تقاضا مجدد تحریک می‌شود و فرصتی برای افراد فرصت طلب فراهم خواهد شد. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به راهکار موجود برای سامان دادن به بازار خودرو، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راهکار‌های درست در به تعادل رسیدن عرضه و تقاضای خودروست؛ فقط تداوم این عرضه باعث می‌شود قیمت‌ها به تعادل برسد و البته باید همان شرایط قبل شامل شرط نداشتن پلاک فعال و ... اعمال شود. 
 
ابراهیمی نژاد افزود: زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا تداوم داشته باشد قیمت‌ها به تعادل می‌رسد و بلافاصله افرادی که از این رانت استفاده کردند، محروم می‌شوند و خودرو به مصرف کننده واقعی می‌رسد. 
 
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، از دیگر دلایل افزایش زیان خودروسازان، عملکرد ضعیت آنهاست که باعث شده زیان آن‌ها اکنون به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.
 
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر رفع موانع در صنعت خودرو، افزود: خود تحریمی‌ها از بحث قوانین تا مجوز‌های دست و پا گیر و همچنین شرایطی که برای گرفتن مواد اولیه و ارز مورد نیاز واحد‌های تولیدی گذاشته می‌شود و قوانین متغییر و خلق الساعه، بر این صنعت تاثیر گذاشته است.
 
بیگلو گفت: لازم است با فرآیند مانع زدایی، فرآیند خود تحریمی داخلی از بین رود که با این اتفاقات می‌توانیم روند مثبت تولید را حفظ کنیم. 
 
در نهایت می‌توان گفت آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند، رفع موانع تولید در صنعت خودرو، با خروج دولت از قیمت‌گذاری آغاز می‌شود و با حذف جریان جواز خودروسازی، قطعه‌سازی و حذف دخالت‌های مانند الزام به استفاده از قطعه سازان خاص، آزادی فضای کسب و کار را در این صنعت رقم خواهد زد که می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.
 
گزارش از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نوسازی پژوهش علوم زمین؛ ضرورت بهره‌گیری عملیاتی از داده‌ها
ناوگروه‌های ۱۰۳ و ۱۰۴ نداجا در مسیر آفریقای جنوبی هستند
شناسایی بیش از ۳۵۰۰ ملک مازاد دولتی برای مولد سازی
کنترل بازار شاهین شهر ومیمه در شب یلدا
حمایت بهزیستی سلماس از فرزندان خانه صبا
نگاهی به برنامه های رادیو صبا
پویش یلدای مهربانی برای خانواده‌های نیازمند در خوزستان
وضعیت آب و هوای کشور ۱۴۰۴/۰۹/۳۰
تجهیز نبودن خیابان ۳۰ متری فوتبال به چراغ راهنمایی
تاخیر ۲ ساعته در فعالیت مدارس و ادارات
اجرای طرح مدیریت محله‌محور در ۳۵۰ محله شهری و روستایی نقده
پیگیری روند نظارت بر فعالیت دستگاه های اجرایی استان سمنان
دستگیری عامل کلاهبردار چهار هزار میلیارد ریالی
مشارکت مردم در پویش یلدای مهربانی
ضرورت اصلاح رویه‌ها برای اجرای صحیح قانون ثبت رسمی اموال غیرمنقول
ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در فصل سرد سال تغییر کرد
حفظ خاک، رطوبت و حیات طبیعی در سایه آبخیزداری
نظارت بازرسان بر قیمت کالا‌های شب یلدا در گیلان
بوکان مهیای برگزاری انتخابات هفتمین دوره شورا‌های اسلامی شهر
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۲ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)