پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بیان اینکه انحلال سازمان سواد آموزی در دستورکار نیست و گفت: هدف مجلس این است که فعالیت نهضت سواد را بیشتر و به دورترین روستاها برساند تا در آنجا کمکهای مردمی را انجام دهند و نهضت را از بروکراسی اداری خلاص کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در مورد ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی، گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی با تبدیل وضعیت در موقعیت شغل آموزگاری مشغول به کار شدهاند بر همین اساس آموزش بزرگسالان فعالیت چندان سختی برای آنها نیست که مورد انتقاد گروهی قرار گرفته است.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی تدریس را حرفهِ معلمی دانست و افزود: آموزش و تدریس حرفهِ معلمی است، هر آموزشیار، آموزگار و دبیری وظیفه آموختن را بر عهده دارد، بر همین اساس با برگزاری کلاسهای آموزشی مهارت آموزی، به راحتی توانایی یاد دادن به بزرگسالان و نهضتیها را خواهند داشت و در این راستا مشکلی وجود ندارد.
کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه مجلس اعلام نکرده که نهضت سوادآموزی منحل میشود، اظهار داشت: ماموریت نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم تغییر پیدا کرده و هدفمند میشود و از توانمندی معلمان ابتدایی بهره میگیرند. از طرفی طبق این مصوبه برنامه هفتم سرنوشت آموزشیاران نهضت سوادآموزی که تقریبا بیانگیزه بودند، روشن شده و انگیزه برای ادامه فعالیت آنها بیشتر میشود که میتوان با آموزش کوتاهمدت بیسوادان روستا و حاشیه شهرها را به شکلی تحت پوشش قرار داد.
عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه تعداد معلمان نهضت سوادآموزی در روستا قابل توجه هستند و حجم وسیعی را شامل میشوند، گفت: در واقع علاوه بر آموزشیاران، معلمان ابتدایی نیز در خارج از ساعت اداره و با دریافت حقالتدریس و حقالزحمه در روستاها کار میکنند، حتی در برخی از مواقع معلمان متوسطه هم به نهضت کمک میکند چرا که طبق مصوبه برنامه هفتم ما کل آموزش و پرورش را درگیر نهضت میکنیم.
وی در ادامه یادآور شد: طبق این مصوبه در ماموریت نهضت سوادآموزی هیچ تغییراتی در عملکرد نهضت ایجاد نمیشود و هیات وزیران، شورای عالی آموزش و پرورش و خود آموزش و پرورش اختیار دارند دامنه نهضت را مردمی کنند.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم انگیزه مجلس از این مصوبه را رهایی نهضت از بروکراسی اداری دانست و گفت: هدف مجلس این است که فعالیت نهضت سوادآموزی را بیشتر و به دورترین روستاها برساند تا در آنجا کمکهای مردمی را انجام دهند و نهضت را از بروکراسی اداری خلاص کنند.
این نماینده مجلس شورای در پایان خاطرنشان کرد: در شهرستانها نهضت سوادآموزی یک کارشناس داشته که وظیفه شناسایی و ترغیب بیسوادان برای یادگیری را بر عهده دارد که در حال حاضر همان کارشناس وجود دارد و تنها ساختار سیستم نهضت سوادآموزی را در برنامه هفتم سروسامان دادهایم که در زیر مجموعه معاونت ابتدایی آموزش و پرورش قرار گرفت، قبلا آموزشیاران وظیفه آموزش یادگیری به این گروه سنی را داشتند، اما امروز آموزگاران هم این وظیفه را بر عهده دارند که این مسئله خبر از تقویت نهضت سواد آموزی را میدهد.