حجم بالای درخواستها برای الکترونیکی شدن فرایندها در حوزه سلامت
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: در ۱۰۵۹ بیمارستان کشور توسعه نرم افزارها رشد خوبی داشته است و حدود ۱۸ نرم افزار مهم بیمارستانی (HIS) سرویس سلامت الکترونیک ارائه میدهند.
به گزارش
خبرنگار صدا وسیما؛ مظهری گفت: از سال ۱۳۷۴ موضوع نرم افزاری شدن خدمات سلامت مخصوصا در حوزه بیمارستانی آغاز شده است و هم اکنون HIS یا همان نرم افزارهای بیمارستانی بخشهای مختلفاز حوزه سلامت را در بر گرفته است.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت افزود:ما در سالهای اخیر بخصوص در دوسال گذشته رشدفرایندهایالکترونیکی شدندر بخشهای مختلف مخصوصا در حوزهنسخه نویسی و فرایندهای خدمات D در حوزه سرپایی را شاهد بودیم.
وی بیان کرد: به لحاظ کاربردی حوزه فناوری الکترونیک را میتوان در سه بخش تعریف کرد. یک بخش که مردم روی آن تمرکز دارند پرونده الکترونیک سلامت است، انتظار بر این بوده و قانون هم الزام کرده هر شهروند یک پرونده الکترونیک داشته باشد؛ که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها به صورت الکترونیکی در دسترس خود بیمار و افراد نزدیک به آنها قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: بخش دوم که سلامت الکترونیکی ورود کرده است. اصلاح فرآیندهای نظام سلامت است. نظام ارجاع و مدیریت پرونده الکترونیکیمی توانند کمک کنند که ما مسیر درست را انتخاب کنیم.
مظهری افزود: حوزه سوم بخش مدیریت و تصمیم گیری در بخش فناوری و اطلاعات است. یعنی تمام اتفاقاتی که حاصل فرآیندها است رخ میدهد در نهایت به صورت آمارها و گزارشها در اختیار مدیران و کارشناسان قرار میگیرد تا بتوانند تصمیم درست تری بگیرند. اینکه چه داروی در کشور الان پر مصرف است و به ازای هر منطقه ما چه داروهای باید در دوماه آتی تامین کنیم. تا با کسری دارو در منطقه مواجه نشویم. یا در حوزه منابع انسانی، تجهیزات و منابع مصرفی در حوزه تصمیم گیری بسیار اهمیت دارد. حتی هشدارها و بحرانها در حوزه تصمیم گیری و مدیریتی قابل رصد میشود.
مظهری ادامه داد:. همین الان همکارانمان در عراق در آستانه اربعین، اطلاعات بیماریهایقابلانتقال را دریافت میکنند درشهرستان محل سکونت آنها تامدیریت اینبخش ممکن شود.
وی تاکید کرد: مبداء سوم اطلاعات مربوط به بخش بستری است که سابقه خوبی داریم و در ۱۰۵۹ بیمارستان کشور توسعه نرم افزارها رشد خوبی داشته و تقریبا ۱۸ نرم افزار مهم بیمارستانی (HIS) داریم که سرویس سلامت الکترونیک ارائه میدهند و اطلاعات آنها از سالیان قبل به ما منتقل میشود.
دکتر مظهری گفت: مبداء چهارم اطلاعات بخش خود مراقبتی است که البته در این بخش بلوغ خوبی نداریم و امیدواریم در دولت فعلی این اطلاعات به حد قابل قبول برسد. در این بخش خود افراد باید آموزش ببینند تا اطلاعات مرتبط با سلامت را پس از آموزش و ارائه دسترسی در پرونده الکترونیک ثبت کنند.
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: امروز تکلیف مهم ما تجمیع اطلاعات این ۴ بخش و برقراری ارتباط بین آنها است تا نتایج کنار یکدیگر قابل رصد باشد. از خودمان انتظار داریم تا پایان این دولت همه شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را ببینند و از این سامانه استفاده کنند و اطلاعات درست به آنها برسد و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنها فراهم شود.
وی افزود: با توجه به گسترش نسخه نویسی الکترونیک باید امکان نسخه نویسی از راه دور به شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد. ۵۰ درصد مراجعین به مطبها شاید نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند پس میتوان با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد.
مظهری ادامه داد: اطلاعات سلامت بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت را ذیل پرونده الکترونیک سلامت داریم، اما شاید کیفیت محتوای پرونده قابل بحث باشد و این نقطهای است که باید به بلوغ برسیم. نمیتوان گفت پرونده الکترونیک در شرایط ایدهآل است و نیاز به پیشرفت داریم و نبود سامانهها در حوزههایی که با ذینفعان برخورد دارند، بهترین نقطه برای عدم شفافیت است. مشکلات میتواند مبتنی بر فرایند یا فنی باشد.