باید قانع شوید، چون ایشون میگن
یکی از ترفندهای رسانه برای قانع کردن مخاطبانشان استفاده از افراد مشهور و به قولی سلبریتیها هستند تکنیکی که با سواد رسانه خنثی میشود.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، از آنجا که هدف اصلی رسانهها قانع کردن مخاطبان است ترفندهای مختلفی هم برای این هدف بکار میبرند از جمله استفاده از افراد مشهور.
رسانهها چگونه مخاطب را اقناع میکنند؟
مخاطب اصلی رسانهها مردم هستند و رسانهها برای تأثیرگذاری باید روشهای اقناع مخاطب را بلد باشند، اما این روشها چیست و چگونه بر مخاطب تأثیر میگذارد؟
فعالیت در رسانههای امروز نیاز به استفاده از تکنیکهای مختلف را بیش از پیش لازم کرده و به دلیل فراوانی رسانهها در فضای مجازی، یکی از اصلیترین تکنیکهای مورد استفاده، تکنیک اقناع مخاطب است.
رسانهها برای اقناع مخاطبان از روشهای مختلفی استفاده میکنند تا گفتمان خود را به گفتمان غالب در موضوع مربوطه تبدیل کنند؛ در ادامه چند روش اقناع مخاطب مرور میشود:
رسانهها با شیوههای اقناعسازی مخاطب سعی میکنند بهوسیله منطق یا احساس یا هر دو بر مخاطب خود تأثیر بگذارند.
رسانهها با بهرهمندی از نخبهها، چهرهها و بازیگران مشهور که به آنها ستاره میگویند، در جذب و قانع کردن مخاطب برای خرید یک محصول، یا تشویق به پیروی از یک ایده و تفکر استفاده میکنند.
به عبارت سادهتر قرار است رسانه شما را به این نتیجه برساند که «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو...»
شما چقدر تحت تأثیر اقناع رسانهای هستید؟
زندگی بدون ارتباط با دیگران ممکن نیست و لازمه ارتباط داشتن با دیگران تبادل پیام است.
آیا فرستادن پیام بدون هدف مشخص معنا دارد؟
واضح است که هر فرستنده برای ارسال پیامش هدفی معقول و منطقی دارد و این هدف در بیشتر مواقع تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه، مطابق با نظر فرستنده است که به آن اقناع میگویند.
رسانهها بهعنوان فرستندههای پیام با شیوههای اقناعی سعی میکنند بهوسیله منطق یا احساس یا هر دو بر ما تأثیر بگذارند.
به روشهایی که رسانهها برای قانع کردن ما و رسیدن به هدف نهایی خود به کار میبرند، اقناعسازی رسانهای میگویند.
اگر بدانیم که رسانهها چگونه و با چه روشی سعی میکنند پیامهایشان را بفرستند تا بتوانند قانعمان کنند با چشمان بازتری در مقابل پیامهای آنها تصمیم میگیریم.
یکی از فنون قانعسازی مخاطبان در رسانه گواهیدادن نخبهها، ستارهها و حتی مردم عادی است.
در پیامهای رسانهای اغلب کسانی را نشان میدهند که درباره یک محصول نظر میدهند و گاهی آن را تأیید یا رد میکنند. افرادی که به این منظور از آنها استفاده میشود گاهی چهرههای مشهور و معروف هستند.
با این فن، رسانه چنین وانمود میکند که همه از مردم عادی گرفته تا نخبهها، در حال انجام کار واحدی هستند یا عقیده یکسان دارند و بهتر است که فرصت را از دست ندهیم و به آنها بپیوندیم.
منبع: تسنیم