پخش زنده
امروز: -
مشاور معاون حمل و نقل شهرداری تهران با حضور در برنامه سلام خبرنگار به جزئیات طرح و اهداف ۷۴ دستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران پرداخت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سیدمحسن صالح مشاور معاون حمل و نقل شهرداری تهران با حضور در برنامه سلام خبرنگار درباره جزئیات طرح و اهداف ۷۷ دستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران به سوالات پاسخ داد.
صالح: دو تا از چالشهای جدی شهر تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است که شهردار محترم تدبیر فرمودند که در مورد این دو موضوع برنامه ریزی صورت گیرد. برای عرصه آلودگی هوا ما بایستی که هوای پاک را توسعه بدهیم و این ناوگان هوای پاک را توسعه دهیم که این مستلزم این است که از خودروی برقی و موتور برقی استفاه شود. تاکسی و اتوبوس برقی استفاده شود و در خصوص ترافیک هم باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند.
درخصوص بحث هوای پاک یک تبصره و ماده ۱۲ است که قانون حمایت از تولید است که اگر صرفه جویی صورت گیرد معادل آن را وزارت نفت کمک میکند به صرفه جویی در مصرف شود.
شهرداری کاری که انجام داد این را پیشینه کرد، چون قبلاً این بود که عامل صرفه جویی باید این را پسینه پرداخت میکرد، ولی شهرداری این موضوع را پیشینه انجام داد و دارد کمک میکند به حوزه و توسعه حمل و نقل.
امسال قرار است حدود ۵۰ هزار تاکسی و ماشین برقی وارد کشور شود که این با هماهنگی وزارت صمت دارد صورت میگیرد. جلسات مشترکی بین شهردار محترم تهران و وزیر محترم صمت است، هفتگی این موضوع را پیگیری میکند که بتواند بحث حمل و نقل پاک را توسعه دهد.
اهداف کلی که این کار دارد ما بایستی زیرساخت را برای ماشین که قرار است وارد کشور شود فراهم کنیم این زیرساخت مستلزم این بود که جایگاههای شارژ توسعه پیدا کند. ۷۴ دستگاه شارژ در ۱۵ نقطه شهر تهران جانمایی شده و دارد عملیاتی میشود که ان شاءالله امروز بهره برداری از آن است، اینها شارژهای سریع و شارژهای کند است که برای خودرو در نظر گرفته شده است.
سوال: چقدر زمان نیاز است برای شارژ هر خودرو؟
صالح: برای شارژ تند حدود ۴۰ دقیقه و برای شارژ کند حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است که این اتفاق بیافتد که معمولاً شارژ کند زمانی است که خودرو در جایی توقف دارد و شارژ تند زمانی که نیاز است این اتفاق خواهد افتاد.
سوال: برای موتورهای برقی این دستگاه هم قابل استفاده است؟
صالح: برای موتورهای برقی قابل استفاده نیست، برای موتورهای برقی طرحی است که طرح سوآپ است که یکی از چالشهایی که موتور برقی در این چند سال اخیر خیلی گسترش پیدا نکرد این است که بحث باتری و پیمایش آن مخصوصاً در موتور کار نمیتوانست مشکلش را حل کند، بررسی و آسیب شناسی صورت گرفت، قرار شد که طرح سوآپ باتری یعنی جابجایی باتری انجام شود که این را با همکاری شرکت مپنا عملیاتی کردند و یکی از موتورسازها که ۵ هزار دستگاه موتور امسال عملیاتی خواهد شد که باتری جابجا میشود. حدود زمانی که موتور نیاز به باتری داشته باشد باتری جابجا میشود و دیگر نیاز به شارژ نیست، آنجا موتور کار میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
سوال: در همین مراکز یا در مراکز مشابه دیگری؟
صالح: خیر، در مراکز مشابه دیگری که قرار است اتفاق بیافتد، این طرح ۵ هزار دستگاه شارژ قرار است در افق کلی اش ان شاءالله عملیاتی شود که امسال ۷۴ دستگاه آن در مرحله اول است تا پایان سال حدود هزار دستگاه دیگر راه اندازی خواهد شد و تا سال ۱۴۰۳ ان شاءالله پنج هزار دستگاه شارژ عملیاتی خواهد شد.
سوال: طرح امروز تا پایان به هزار د ستگاه میرسد؟
صالح: بله، قرار است تا پایان سال طرح امروز به بیش از هزار دستگاه برسد.
سوال: زیرساختها کامل فراهم است؟
صالح: بله، این کار، چون یک کار ملی است وزارت نیرو باید ورود پیدا کند و کمک کند در بحث تأمین برق و زیرساخت لازم و دانش فنی آن که توسط شرکت مپنا و وزارت صمت است این تقریباً کامل است و دارد عملیاتی میشود.
سوال: با آن توضیح که در بخش اول بیان کردید چه تأثیری در کاهش آلودگی هوا در پایتخت دارد؟
صالح: این فرآیند زمانبر خواهد شد، این یک ریل گذاری شده توسط شهرداری و وزارت صمت که ما به سمت برقی سازی شهر پیش برویم و ان شاءالله بتوانیم هوای شهر را بهبود ببخشیم کیفیت زندگی و هوای شهر را و هر چه توسعه پیدا کند، چون هم موتور برقی و هم تاکسی و هم اتوبوس خیلی تأثیرگذارند در آلایندگی شهر، حدود هزار دستگاه امسال اتوبوس برقی خریداری شده در بحث توسعه ناوگان امسال شهرداری سه هزار دستگاه قرارداد منعقد کرده که هزار دستگاه آن اتوبوس برقی است، ۳۰۰ هزار دستگاه موتور برقی برنامه دارد که توسعه دهد و بتواند جایگزین موتور کار کند.
سوال: تاکسی برقی چه تعداد؟
صالح: تاکسی برقی در افقش ۵۰ هزار دستگاه است تا ۱۴۰۳ که امسال ۵ هزار دستگاه آن دارد برنامه ریزی میشود و تا پایان سال به ناوگان محلق خواهد شد.
سوال: اکنون چه تعداد تاکسی برقی داریم؟ آمار دارید؟
صالح: تاکسی برقی اکنون نداریم، چون زیرساختش در کشور وجود نداشته و خود خودروسازان اهتمامی به آن نداشتند.