پخش زنده
امروز: -
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زائران اربعین بستههای رومینگ را قبل از خروج از مرز تهیه کنند، گفت: در سفر اربعین امسال به دنبال توافقات انجام شده با عراق، هزینههای خرید سیمکارت، ارائه خدمات و رومینگ نسبت به پارسال، کاهش پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عیسی زارع پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵ شهریور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه درباره دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک سال گذشته گفتگو کرد.
مجری: در هفته دولت هستیم و در این برنامه بررسی میکنیم دستاوردهای یک ساله گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را همان طور که در خبرها مشاهده کردید تعداد خانوارهایی که از اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری الآن بهرهمند هستند از مرز سه میلیون خانوار گذشته است.
(پخش گزارش)
سوال : سؤال اول در خصوص همین فیبر نوری است که یکی از دستاوردهای سال گذشته بود و کارهای بزرگی انجام شده. فکر کنم آخرین بار یک ماه و نیم پیش بود در این زمینه صحبت کردیم، از آن زمان تا الآن افیش چشمگیری داشته است.
زارع پور: یکی از پروژههای بزرگی که ما داریم دنبال میکنیم که واقعاً میتواند وضعیت شبکه و کیفیت اینترنت را متحول کند به شکل و صورت خیلی جدی پروژه فیبر نوری به منظور کسب و کارها است که ان شاء الله هدف گذاری این است که تا پایان دولت ما بتوانیم در همه شهرها این خدمت را برای مردم عزیزمان فراهم کنیم.
الآن از حدود ۱۴۰۰ شهر کوچک و بزرگی که در سراسر میهن عزیزمان وجود دارد غیر از هشت کلانشهر اصلی، ما حدود ۱۲۰۰ شهر را تعیین تکلیف کردیم، در آن ۲۰۰ تای باقی مانده؛ هشت کلانشهر هم هست که توضیح خواهم داد. تعیین تکلیف کردیم؛ یعنی اپراتورش را مشخص کردیم. در همین جلسهای که گزارش اش پخش شد که به اعتقاد من و کارشناسان حوزه ارتباطات که روز تاریخی در حوزه ارتباطات کشور بود ۱۰ روز پیش؛ سه شنبه ۱۰ روز قبل پروانه جدیدی را به اپراتورهای ارتباطی واگذار کردیم؛ پروانه یکپارچه خدمات شبکه که میتوانند این اپراتورها هم خدمات همراه ارائه کنند؛ اینترنت و تلفن همراه و هم خدمات اینترنت و تلفن ثابت البته با محوریت فیبر نوری. این هفت اپراتور یا کاربری که مجوز گرفتند؛ ما کار را بین آنها تقسیم کردیم، در آن ۱۲۰۰ شهر الآن مشخص است کدام یک از این هفت اپراتور مسئولیت توسعه فیبر نوری در آن شهر را بر عهده دارند. غیر از شرکت مخابرات که به هر حال دارد مسیرش را دنبال میکند و الآن در ۱۲۰ شهر کار شروع شده، در ۲۰ و خردهای شهر کار تمام شده. الآن در همین هفته دولت ما چند شهر را افتتاح میکنیم، خدمات رسانی به مردم عزیزمان را شروع میکنند و سرعتهای چندصد مگابیت بر ثانیهای را به مردم عزیزمان ارائه میکنند. مردم عزیزمان از طریق سایت iranfttx.ir میتوانند پیشرفت کار را ملاحظه کنند. شاید جزو معدود پروژههایی باشد که ما این را خیلی شفاف در معرض قضاوت عمومی قرار دادیم، پیشرفت کار را مردم عزیزمان میتوانند ببینند. یک امکان جدیدی هم اخیراً اضافه کردیم که اگر مردم عزیزمان تمایل داشته باشند جایی تحت پوشش نباشد میتوانند آن جا درخواست شان را ثبت کنند که اپراتورها محلاتی که درخواست بیشتری وجود دارد کار را از آن جا شروع کنند. البته باز هم قبلاً هم عرض کردم این پروژه؛ یک پروژه عمرانی بزرگ است، کار اجرایی بسیار زیادی دارد در کشورهای با گستره جغرافیایی ما هفت تا ۱۰ سال طول کشیده، ما میخواهیم در دو سال آینده ان شاء الله کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم؛ تا پایان ۱۴۰۴، یک خرده صبر و همراهی مردم عزیزمان هم میطلبد. همین دیروز یک نفر در شبکه اجتماعی ویراستی به من پیام داده بود که آقای زارع پور این جا در یکی از شهرهای استان گلستان سه شیفت دارند کار میکنند بگویید لااقل نصف شب تا صبح این دستگاههای حفار تِرِنشِن را خاموش کنند که ما به هر حال بتوانیم استراحت کنیم.
سوال : حفار عمق کن قرار شد بگوییم.
زارع پور: بله، حفار عمق کن؛ حالا نمیدانم تعبیرش این است، خلاصه باید ببینیم که فرهنگستان چه واژهای را برای این انتخاب میکند، ولی در هر صورت میخواهم عرض کنم شبانه روزی دارد کار انجام میشود، از این جهت ما خوشحالیم که به هر حال اپراتورها دارند به تعهدشان عمل میکنند شبانه روزی کار میکنند و از یک طرف هم شرمنده مردم هستیم که در شهرهایی که کار شروع شده احیاناً مزاحمتهایی از این دست هم برای مردم خواهد داشت. اما صبر هموطنان را هم میطلبد، چون بعضی هموطنان انتظار دارند همین الآن که اعلام کردیم؛ در محلشان فراهم باشد. ما برای هر شهر یک اپراتور دوم معرفی کردیم؛ اپراتور ثابت، در مراکز هشت کلانشهر به شکل رقابتی است، داریم یک تعبیر دیگری به خرج میدهیم که به شکل رقابتی همه آنها بتوانند خدمات ارائه دهند که زودتر هم کار کلان شهرها هم آغاز شود. ان شاء الله به فضل الهی طبق برنامهای که پیش بینی کردم و در گزارش هم بود امسال این پروژه به ۴۰ درصد پیشرفت حداقل میرسد یعنی هشت میلیون خانوار؛ تحت پوشش قرار میگیرند. پوشش هم تعبیرش این است که فیبر تا نزدیک خانه شان میرود اگر کسی بخواهد اپراتور مکلف است ظرف یک ماه این سرویس را برایش فراهم کند که به زودی هم از طریق خود iranfttx این اتفاق میافتد که در واقع آن شمارنده رو به پایین است؛ یک ماه هم شروع به شمارش کنند که اگر به تعهدش عمل نکند اپراتور، از یارانهای که دولت پیش بینی کرده بهره مند نمیشود. با این کار ان شاء الله به مرور ما میتوانیم سرعتهای خوب و با کیفیت برای مردم عزیزمان فراهم کنیم و ان شاء الله یواش یواش هم بار از روی شبکه تلفن همراه برداشته میشود، هم همه جا وقتی فیبر برود، بی تی اسها و دکلها هم از طریق فیبر متصل میشوند و آنها میتوانند سرعتهای بالاتری را به مردم عزیزمان ارائه کنند.
سؤال: با یارانهای که دولت داد در جلسهای که چند ماه قبل داشت، همان هزینه هم برای خانوارها و البته کسب و کارها هم بسیار کاهش پیدا کرده؛ این هم یکی از نکات مثبت است.
زارع پور: بله همین الآن در شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک بعضاً چند ۱۰ میلیون تومان باید پرداخت شود. بعضی از مردم باورشان نمیشود که با هزینه بسیار ناچیز این امکان برایشان فراهم میشود که ما هزینه مودم از مخاطب گرفته میشود، بعضاً مودم را یکی دو ماه امانی میدهند که این سرویس را آزمایش کنند و اگر مطلوبشان بود تهیه کنند یا هزینه فیبرکشی مختصر داخل ساختمان که گرفته میشود. بخش قابل توجهی از هزینهها هم عرض کردم توسط دولت و سرمایه گذارهایی که خود اپراتور انجام میدهد، تأمین میشود و امیدواریم که با همین شتابی که کار جلو میرود بقیه شهرها هم؛ شهرداران محترم، اعضای محترم شورای شهر، فرمانداران، مدیریت شهری من همین جا از آنها مجدد خواهش میکنم که همکاری و همراهی کنند این زیرساخت توسعه شهر و استان شان در آینده است و میتواند منجر به شهر هوشمند شود، میتواند خدمات شهری را مبتنی بر این به شکل بهتری به مردم ارائه دهد. کلاً منجر به آبادی استان میشود. باید خود آنها پیگیرتر از ما باشند، اما گاهی اوقات، چون این پروژه شاید خوب توضیح داده نشده، گاهی اوقات مقاومتهایی وجود دارد، اما من همین جا عرض کردم خواهش میکنم از همه مدیریت شهری تک تک این ۱۴۰۰ شهر حتی آنهایی که اپراتور مشخص شده؛ چون از این ۱۲۰۰ تا هم ۴۰۰ تا رفتند تفاهمنامه با مدیریت شهری امضا کردند و به توافق رسیدند. از بقیه شهرها خواهش میکنم به این جرگه خدمت رسانی فناورانه به مردم بپیوندند که به سرعت ان شاء الله این امکان در شهرشان فراهم شود.
سؤال: یکی از موضوعاتی که سال گذشته پیگیری شد و به نتیجه هم رسید؛ پیام رسانها بودند که با توسعهای که در پیام رسانهای داخلی ایجاد شد و طبق وعدهای که شما هم داده بودید، پیام رسانها به هم متصل شدند و توانستند خدمات مختلفی را به افراد بدهند. در ایام حج مشاهده کردیم توانستند خدمات دهند. الآن هم در اربعین خدمت ویژهای گذاشتند، در این خصوص هم صحبت میفرمایید؟
زارع پور: اگر اجازه دهید قبل از این که وارد پیام رسانها شوم، در مورد اربعین هم یک صحبتی کنم، چون یکی از حوزههای خدمات رسان در ایام اربعین، توفیقی که نصیب ما میشود؛ وزارت ارتباطات است. ما در چند محور ستاد اربعین وزارت خانه تشکیل شد در چند محور خدماتی را برای هموطنان عزیزمان داریم ارائه میکنیم؛ یکی داخل کشور است از نقطه عزیمت هموطنان عزیزمان تا مرز که تا قبلاً ما ارتباطات را تقویت میکردیم، یعنی در مخصوصاً مرزها کیفیت ارتباطات پایدار شود از طریق سایتهای سیار و ثابتی که پیش بینی میشد تقویت میشد شبکه که الآن در مرزهای مختلف این را ما داریم. امسال یک کار ویژهای انجام شد، البته از پارسال شروع کردیم امسال ثمراتش دارد نمایان میشود؛ آن هم استفاده از ظرفیت سکوهایی که در کشور وجود دارد برای ارائه خدمات فناورانه به هموطنان عزیزمان چه داخل کشور، چه خارج کشور که یک نمونه اش دو سه شب است در صدا و سیما میبینم پخش میشود؛ بحث سکوهای جا به جایی مسافر است که امسال آمدند به کمک مردم عزیزمان. یک کار بین دستگاهی خیلی خوب انجام شد. وزارت راه، پلیس، بیمه با محوریت معاون اول رئیس جمهور که ایشان دو جلسه شخصاً وقت گذاشتند، هم پارسال، هم امسال پیگیری کردند. الحمدلله این اتفاق افتاد، الآن به هر حال مردم عزیزمان میتوانند از طریق این سکوها به مرزها مسافرت کنند، میتوانند سفرشان را به اشتراک بگذارند با دیگران که در این سفر با آنها همراه شوند که هزینهها هم بیاید پایین و بحث سفر اشتراکی را دارند. در کنار این؛ بعضی سکوهای ما دارند بحث تأمین ارز را انجام میدهند؛ خرید دینار را به شکل غیرحضوری انجام میدهند. سکوهایی داریم که در مسیر میتوانند هر زائر عزیزی که توانمندی خاصی دارد آن جا میتواند توانمندی اش را اعلام کند، در مسیر اگر کسی به آن توانمندی احتیاج داشت مثل خدمات پزشکی حتی مثلاً کسی بلد است کالسکه تعمیر کند میتواند، بعضیها مثلاً دیدم زده بودند من میتوانم واکس کفش بزنم یا هر خدمتی که برای زوار آقا ابا عبدالله میتوانند در طول مسیر انجام میدهند، خودشان هم در واقع زائر هستند در سکوهایی که مشخص شده میتوانند اعلام کنند. کسی احتیاج دارد میتواند بگردد. از این جنس خدمات گرفته تا خدمات پزشکی در بستر سکوهای بومی، یک بسته فناورانه تهیه کردیم که هموطنان عزیزمان از طریق سایت arbaeen.ito.gov.ir که امیدوارم بعداً زیرنویس بشود، میتوانند مشروحش را دریافت کنند که بارزترینش عرض کردم همین جا به جایی مسافر است. برای بحث ارتباطات هم ما امسال توافقات خوبی با وزارت ارتباطات عراق و سازمان تنظیم مقرراتش انجام دادیم، خیلی خوب همراهی کردند، هم هزینهها را برای مردم کاهش دادیم، سیم کارتی که به عنوان زائر طراحی شده و فروخته میشود نسبت به پارسال قیمت هایش و خدماتی که روی آن ارائه میشود ارزانتر است؛ همکارانم گفتند تا حدود نصف قیمتش کاهش پیدا کرده، همچنین هزینه رومینگ هم با توجه به توافق خوبی که صورت گرفت؛ هزینه اش کاهش پیدا کرد. این توضیح را داخل پرانتز عرض کنم، چون بعضی دیدم در شبکههای اجتماعی نوشتند مثلاً فلان کشوری که مردم برای تفریح میروند هزینه رومینگش پایینتر از ممکن است عراق باشد یا چرا مثلاً کشورهای مختلف متفاوت است. در بحث رومینگ توافق دو طرف؛ دو اپراتور کشور است که عمده هزینهها مربوط به اپراتور مقصد است یعنی از ایران بخواهد به آن جا رومینگ انجام شود یا بالعکس؛ اپراتور خارجی است، چون معمولاً هزینه هایشان به شکل دلاری حساب میشود، وگرنه ما الآن هزینه میانگین هر گیگابایت ترافیک اینترنت حدود سه تا چهار هزار تومان است؛ همراه، ثابت که ارزانتر است. در عراق تقریباً دو دلار؛ ۱۰۰ هزار تومان؛ صد و خردهای است که میخواهم عرض کنم بیشتر هزینههایی که رومینگ چه در دیتا، چه رومینگ صوت؛ مربوط به اپراتور عراقی است. ولی امسال خیلی همراهی کردند، این هزینه، آن هم باز تقریباً خودم چک کردم؛ هر دو اپراتور اصلی همراه مان، هزینه هایشان، بستههایی که معرفی کردند، نصف شده، منتهی مردم عزیزمان حتماً مستحضر باشند که باید بسته را این جا تهیه کنند، وگرنه هزینه رومینگ غیربستهای خیلی بالاست. من توصیه ام این است که اگر میخواهند استفاده کنند، یک روز قبل از عزیمت، چون بسته اش یک هفتهای یا ۱۴ روزه است؛ یک روز قبل از عزیمت میتوانند آنها را تهیه کنند یا در مرز موقعی که منتظر هستند از مرز تردد کنند، این بسته را تهیه کنند؛ هزینه هایش نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، یک کار ویژهای هم همکاران در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام دادند با همراهی خوب وزارت ارتباطات عراق و شرکت زیرساخت شان؛ یک لینک ارتباطی مستقیم بین دو کشور برقرار شد که کیفیت ارتباطات را هم در رومینگ و هم دسترسی به سکوهای بومی حتی از طریق سیمکارت عراقی وضعیت را بهتر کرده است. البته این به این معنا نیست که هیچ مشکلی در آن جا نخواهد بود و با توجه به این حجمی که از زوار آن جا وجود دارد حتماً ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، چون زیرساخت عراق به هر حال، خود وزیر ارتباطات عراق اینجا تشریف آورده بودند، در مصاحبهای که اینجا داشتند فرمودند که زیرساخت ما وضعیت مناسبی ندارد، البته انصافاً کار ویژهای کردند در دو شهر نجف و کربلا و در طول مسیر گزارشهایی که به بنده دادند. ولی بالأخره وقتی ازدحام زیاد میشود ما به هر حال ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم، اما ما حداکثر تلاش مان را کردیم که بتوانیم امسال هم خدمات بهتر و ارزانتر را برای مردم عزیزمان فراهم کنیم. یک خدمت هم شرکت ملی پست مان ارائه میکند؛ پست یافته. در طول مسیر در چند موکب حضور دارند اگر وسیلهای را هموطنان عزیزمان پیدا کردند یا گم کردند میتوانند به این نقاط مراجعه کنند. همکاران مان در سیستم ثبت میکنند در ایستگاه بعدی میتوانند چک کنند اگر کسی چیزی گم کرد که آیا ثبت شده یا نه و میتوانند به سرعت پیدا کنند. سال گذشته ما انبوهی از وسایل را داشتیم که از همین طریق پیدا شده بود و هموطنان هم مراجعه نکرده بودند بعداً از طرق مختلف بخشی از آن در اختیارشان قرار گرفت. میخواهم عرض کنم خدماتی از این دست هم همکارانم در شرکت پست و سایر بخشها ارائه میدهند. بخش گذرنامه هم این روزها خیلی داغ است.
سؤال: در خصوص اتصال پیام رسانها که هنوز رسیدیم به آن صحبت کنیم، ولی در مورد گذرنامهها هم بفرمایید.
زارع پور: الآن که خدمت شما هستم، تقریباً میانگین روزی صد هزار گذرنامه زیارتی دارد توسط همکاران در شرکت ملی پست توزیع میشود. در تهران از وقتی که صادر میشود حداکثر ۴۸ ساعت و در شهرستانها بین دو تا سه روز طول میکشد بسته به نقطهای که هموطنان عزیزمان حضور داشته باشند البته موردی هم ما داشتیم من خود مراجعه کردم هفته پیش به شکل میدانی بازدید کردم بود. موردی هم که خیلی بیشتر از این طول کشیده بود. مشکلاتی هم بین پلیس گذرنامه و شرکت ملی پست بود که بخشی اش حل شد الحمدلله با پیگیریهایی که ما انجام دادیم و هم تأکیدی که معاون اول محترم در بازدیدی که روز جمعه از پلیس گذرنامه داشتند انجام دادند الحمدلله کار روانتر شده ولی طبیعتاً هموطنان عزیزمان باز زودتر اقدام کنند که به دقایق پایانی صدور گذرنامه شان منتهی نشود.
از طریق گذرنامه وقتی از یک اداره گذرنامه به شرکت ملی پست ایران میرسد نهایتاً ۴۸ ساعت آن جا میماند.
زارع پور: در تهران، الآن وقتی که میرسد از خود شرکتی که گذرنامه را چاپ میکنند برای نیروی انتظامی، همان موقع که میرسد به مرکز تجزیه و مبادله مان در چهارراه لشکر ظرف یکی دو ساعت تجزیه میشود؛ یعنی این که معلوم است هر کدام به کدام استان برود. بعد بالأخره بسته به مسافت طول میکشد؛ ممکن است ۲۴ ساعت طول بکشد تا به نقطه آن استان برسد از آن جا باز تجزیه میشود به شهرستان ها، در تهران دو روزه حداکثر ولی در شهرستانها ممکن است سه روز، چهار روز و بعضاً زودتر، بعضاً شده خیلی سریع مرکز استان بوده، یک روزه دست هموطنان عزیز هم رسیده، ولی بالأخره سه چهار روز را حساب باز کنند هموطنان عزیزمان اگر میخواهند مسافرت تشریف ببرند برای اربعین زودتر اقدام کنند.
سؤال: الآن آماری داریم که چند گذرنامه در شرکت ملی پست است؟
زارع پور: عرض کردم روزانه بیش از صد هزار تا در روز میرسد و توزیع میشود. الآن بیش از دو ماه اخیر این طور در ذهنم است نزدیک به سه میلیون گذرنامه عادی و زیارتی توسط شرکت ملی پست توزیع شده، بالأخره عدد؛ عدد بزرگی است، یک دهم درصد هم مشکل داشته باشد چندصد نفر میشوند و ممکن است به هر حال به همین تعداد بلکه بیشتر، من که صحبت میکنم یک عده بگویند به هر حال ما مشکل داشتیم. اما همکاران من گواهی میدهم که شبانه روزی آن مرکز تجزیه و مبادلاتمان شبانه روزی است. شما ساعت دو نصف شب شما تشریف ببرید همکارانم مشغول به کار هستند که حتی در روزهای تعطیلی یعنی پست جایی است که اصلاً تعطیلی ندارد و واقعاً شبانه روزی کار میکنند.
سؤال: موضوع برنامه بررسی دستاوردهای یک سال گذشته در وزارت ارتباطات است، اتصال پیام رسانها یکی از دستاوردها بود در این خصوص صحبت میکنید؟
زارع پور: یکی از کارهای بزرگی که در طول یک سال گذشته صورت گرفت ما با یک محدودیت اجباری در شهریور سال گذشته روبرو بودیم که ما مجبور شدیم به یکباره زیرساختهای لازم برای پذیرایی از میلیونها نفر از هموطنان عزیزمان را در سکوها، پیام رسانها و شبکههای داخلی فراهم کنیم. با همت و مجاهدتی که جوانان نخبه کشورمان در همین سکوهای بومی انجام دادند و با حمایت تمام قدی که وزارت ارتباطات از آنها انجام داد الآن که خدمت شما هستیم الحمدلله میلیونها نفر از مردم عزیزمان روزانه دارند از این سکو استفاده میکنند، مایه خوشحالی و افتخار است و روز به روز هم با حمایتهایی که ما انجام میدهیم، با تلاشی که خودشان انجام میدهند خدماتشان با کیفیتتر میشود، تلاش ما این است که خدمات جدیدتری را ارائه دهند که بتوانند نیاز هموطنان عزیزمان را برطرف کنند. همین مثالی که جنابعالی زدید در ایام حج مایه بسیار خوشحالی بود که یکی از این پلتفرمها که سال گذشته همین موقع این امکان را نداشت یعنی تماس تصویری نداشت اصلاً در این یک سال راه انداخته و در طی ایام حج یعنی ۵۰ روز عوامل و زوار عزیز در طی این ۵۰ و خردهای روز بیش از ۱۲ میلیون و نیم میلیون تماس داشتند با رضایت بیش از ۷۵ درصد که این اتفاق بزرگی است که نشان میدهد ما میتوانیم اگر واقعاً اعتماد کنیم به نخبگان کشورمان این اتفاق میافتد. بحث اتصال متقابل هم که الآن بین چهار تا از آنها برقرار شده که دو تا باقی مانده که ان شاء الله اضافه میشود.
سؤال: تا کی ان شاء الله؟
زارع پور: اینها بالأخره بخش خصوصی اند، اولویتهای زیادی روی آنها ابلاغ شده، به ما قول دادند، پنجمی که کارش انجام شده دارد نسخه گذاری میشود. الآن گپ، آی گپ، ایتا و بله وصل شدند، سروش پلاس آخرش را طی کرده یک نسخه هم ارائه کرده، روبیکا هم قول دادند به زودی اضافه شوند، اما اصل مسأله انجام شده، چون یک عده تا پیش از این میگفتند این امکان پذیر نیست، کار سختی است. البته کار سختی بود انصافاً انجام دادن ولی به هر حال این اتفاق افتاده و ما اولین کشوری هستیم که در دنیا این کار را انجام دادیم بعد از ما اروپا دارد این کار را انجام میدهد قانون خدمات دیجیتال و بازار دیجیتال که از هفته پیش در اروپا اجباری شد برای سکوهایی که در اروپا حضور دارند فکر میکنم شش ماه کمتر به آنها وقت دادند از اول ژانویه ۲۰۲۴ این کار؛ یعنی اتصال متقابل بین پیام رسانهای اروپایی حتی اگر تعداد بسیار محدودی کاربر داشته باشند با سکوهای بزرگ بین المللی این اجباری شده است. میخواهم عرض کنم این مسیری است که دنیا هم دارد به این سمت حرکت میکند هر کسی سکوی خود را هم داشته باشد در عین حال که با دنیا تعامل دارد و مایه خوشحالی است که نخبگان کشور ما این را در داخل کشور برای اولین بار اجرا کردند.
سوال : و به عنوان دستاوردهایی بود که در سال گذشته حائز شده، اما شاید یکی از شاخصترین و یکی از ملموسترین دستاوردهایی که در سال گذشته حاصل شد همین دولت هوشمند بود، پنجره واحد بود که زمینه برای اجرای دولت هوشمند است، میخواهیم در این خصوص صحبت کنیم. پیش از آن گزارشی ببینیم.
(پخش گزارش)
سؤال: همان طور که مشاهده کردید یکی از خدمات خیلی مهمی که پارسال انجام شد و الآن همه دارند از آن استفاده میکنند حتی در پیگیری مرسولات پستی که دارند در گذرنامهها میتوانند به پنجره واحد خودشان مراجعه کنند و با استفاده از آن کد مرسوله خدمات را انجام دهند و خدمات متعددی که الآن برای همه ملموس است، یکی از طرحهای بزرگی بود که سال گذشته انجام شد، الآن آمار دارید درصد اتصال مان چقدر است؟
زارع پور: این یکی از کارهای بزرگی بود که با همت همه دستگاهها و همراهی خوب سازمان صدا و سیما، مطالبه گری که صدا و سیما داشت مخصوصاً شخص خود جنابعالی که چندین روز پیاپی پیگیر بودید، انصافاً اگر این پیگیریها نبود بارها عرض کردم شاید به نتیجه نمیرسید. الحمدالله اتفاق شیرینی افتاد، من خودم به عنوان شهروند هر بار مراجعه میکنم به هر حال میبینم خدمات جدید آن جا ارائه شده، خیلی برایم جالب است. آخرین بار من رفتم دیدم این خدمت کارنامه هم در بخش آموزش و پرورش اضافه شده، اسامی بچهها هم بود هر کدام را انتخاب میکردم مدرسه شان کارنامه چهار ترم یا چهار سال گذشته شان آن جا بود قشنگ فایل pdf اش، من همان موقع دانلود کردم برای خانمم فرستادم.
مجری: ذخیره کردید.
زارع پور: بله، ببخشید ذخیره کردم و در واقع فرستادم. میخواهم عرض کنم خیلی به هر حال خدمات خوبی آن جا ارائه شده، الآن قریب به فکر میکنم سه هزار خدمت آن جا حدود چهل و خردهای دسته از خدمات دستگاهها آنجا هست. البته کیفیت خدمات متفاوت است. امسال ما یکی از کارهایی که انجام میدهیم که اولین جلسه اش را هفته پیش برگزار کردیم با آقای دکتر لطیفی و نمایندگان سازمان برنامه؛ معاون محترم سازمان برنامه و دستگاههای دیگر، بر اساس قانون، کمیته نظارتی هوشمندسازی دولت است که دانه به دانه ان شاء الله دستگاهها را میآوریم کیفیت خدماتشان را بررسی میکنیم که همه از یک سطح قابل قبولی از کیفیت خدمات برخوردار باشند. ولی الآن نقطه قابل توجهش این است که تقریباً همه آمدند. معدود دستگاههایی که الآن نیستند یا آمده بودند استانداردها را از دست دادند خارج شدند از نظر ما دیگر نیستند؛ باید پیگیری کنیم یا یک سری دستگاهها خیلی محدود باقی ماندند، سه چهار تا از شهرداریهای مراکز استان باقی ماندند و خیلی خوشحال شدم دیدم بعضی از شهرداریهای غیرمرکز استان هم، شهرهای بزرگ دیگر هم آمدند اضافه شدند و خدمات خود را آوردند که این نشان میدهد که به هر حال این ظرفیت وجود دارد در کشور.
سؤال: شهرداریهایی که مشمول نبودند را میفرمایید؟
زارع پور: بله، شهرداریهای غیر مرکز استان هم آمدند الآن اغلب دانشگاهها آمدند من باز خودم رفتم دانشگاهی که عضو هیأت علمی آن جا هستم، خیلی برایم جالب بود که یکپارچه شده بود. حتی یکی از دوستان خانمش معلم بود وارد شد خانمشان و حکم کارگزینی اش تمام کارهایش آن جا در آموزش و پرورش انجام میشود که جای تقدیر و تشکر از همه دستگاههایی که زحمت کشیدند دارد. اما عرض کردم هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. الآن نزدیک بیست و دو میلیون نفر تا حالا احراز هویت شدند؛ یعنی ۲۲ میلیون نفر حداقل یک بار مراجعه کردند. روزانه، چهار، پنج میلیون نفر از مردم استفاده میکنند حتی رکورد مراجعه ۱۷ میلیون در روز هم داشتیم به درگاه و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند.
سؤال: درصدش را نفرمودید که الآن چند درصد است؟
آقای زارع پور: عرض کردم بیش از ۹۸ درصد الآن متصل هستند، یکی دو درصد مدام ممکن است دائم ما داشته باشیم دستگاههایی که...، چون از نظر ما دستگاهی که استانداردها را حداقل برای اتصال رعایت نکند از لیست خارج میشود. کار بزرگ دیگری که امسال قرار است اتفاق بیفتد در گام دوم هوشمندسازی دولت؛ قبلاً هم عرض کردم که یکی این است که تمام استعلامات بین دستگاهی باید برخط شود تا آذر ماه، تا دی ماه باید ۲۰ درصد از خدماتشان را هوشمند کنند و تا پایان سال تمام خدماتشان را از این طریق ارائه کنند. ۲۰ درصدش هوشمند، تمام خدمات الآن حدود ۴۰ و خرده ای؛ ۵۰ درصد است، تمام خدماتشان را از این طریق ارائه دهند و ان شاء الله روزی را شاهد باشیم که هیچ کسی برای انجام دادن کارهای دولتی اش نیاز به هیچ مراجعه حضوری به هیچ جا نداشته باشد. البته این هنوز کار دارد و تا پایان دولت طول میکشد ولی گامهای بزرگ و محکم و بلندی برداشته شده که نوید این را میدهد که ادامه را را بتوانیم با همین قوت دنبال کنیم. همین جا درخواست میکنم از شما و همه همکاران عزیزم در سازمان صدا و سیما این سه تکلیفی که به هر حال دستگاهها به عهده دارند؛ یعنی آنلاین شدن استعلامات، هوشمندسازی و برخط شدن همه خدماتشان را پیگیری کند که کام مردم هم با این پیگیریها مثل سال گذشته ان شاء الله شاید شیرینتر شود.
سؤال: ان شاء الله، ما هم وظیفه خودمان را انجام میدهیم. در خصوص صنعت فضایی هم صحبت کنیم. سال گذشته ما ماهواره خیام را داشتیم در زمینههای فضایی دستاوردهای زیادی داشتیم، امسال برنامه برای حوزه فضایی چطور است؟
زارع پور: الحمدلله حوزه فضایی دارد پرشتاب پیشرفتش دنبال میشود. خود آقای رئیس جمهور پیگیر هستند در طی این کمتر از دو سال گذشته دو بار ایشان جلسه شورای عالی فضایی که ۱۰ سال تعطیل شده بود تشکیل دادند، همه دست به دست هم دادند، هم دوستان مان در وزارت دفاع، سپاه پاسداران که بحث پرتابگر را دنبال میکنند. ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری خودشان شخصاً پیگیری میکنند پیشرفت کار را در حوزه پرتابگر. در حوزه کاری خود ما هم سازمان فضایی ما دارد کار را با جدیت دنبال میکند، ماهوارههای متعددی آماده پرتاب هستند، برای اولین بار ما حداکثر استفاده را از ظرفیت بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان برای ساخت ماهواره مخصوصاً منظومه ماهواره شهید سلیمانی در واقع انجام دادیم دو هفته قبل بود که در آن مراسمی که برگزار شد، این قراردادها امضا شد که برای اولین بار بخش خصوصی ورود پیدا کند صفر تا صد کار را در حوزه ساخت ماهواره انجام دهد. ان شاء الله در نیمه دوم سال خبرهای بسیار خوشی از حوزه فضایی خواهیم داشت با همتی که همه انجام میدهند بتوانیم ان شاء الله این مسیر رشد و پیشرفتی که دنبال کردیم را پرشتاب ادامه دهیم. ما در برنامه مان این است که اگر یک روزی بتوانیم ماهوارههای بقیه کشورها را از جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم هدف گذاری مان این است که در لایه لئو؛ در واقع مدارات ارتفاع پایین بتوانیم به توانمندی تثبیت شده تزریق ماهواره برسیم که ان شاء الله به فضل الهی به این توانمندی نزدیک هستیم، دست پیدا کنیم که بتوانیم ماهوارههای بقیه را هم ان شاء الله پرتاب کنیم. مقدماتش دارد فراهم میشود. این هدف گذاری است که من برای دوستان مشخص کردم گفتم؛ وقتی توانستید خدمات تجاری ارائه بدید بیمه بکنید ماهوارههای دیگران را و برایشان پرتاب کنید، حداقل ماهوارههای سبک که اصطلاحاً ما به آنها Q سَت میگوییم در ارتفاعات پایین، آن موقع نشان میدهد که بالأخره همه این اجزاء دارد خوب کار میکند و هدف گذاری که دوستان مان انجام دادند این است، ان شاء الله ما امسال عرض کردم پرتابهای متعددی را پیش بینی کردیم که بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.
سؤال: یک سؤال در خصوص کیفیت اینترنت بپرسم.
زارع پور: ما در وزارت ارتباطات همان طور که موضوع اولی که شما اشاره کردید فیبر نوری؛ کار بزرگی را شروع کردیم که بحث کیفیت اینترنت و شبکه را به شکل ریشهای در کشور حل کنیم. البته به این معنی نیست که مردم عزیزمان باید تا ۱۴۰۴ صبر کنند. همین الآن ما کارهای بزرگی را داریم در لایههای مختلف شبکه انجام میدهیم و وظیفه ما این است که اینترنت را با بهترین کیفیت برای مردم عزیزمان فراهم کنیم. وزارت ارتباطات مدیران شان هیچ گونه اختلال را در شبکه بر نمیتابند و شبانه روز دارند تلاش میکنند که بهترینها را فراهم کنند. اخیراً هم کمیتهای از سمت ریاست محترم جمهور در شورای عالی فضای مجازی مأمور شد پیشنهاداتی را مطرح کردند، ما کاملاً استقبال کردیم در محورهای مختلف برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را در کنار برنامههایی که خودمان داشتیم و تلفیقی از آنها اعلام کردیم، بخشی از آن اجرا شده و ان شاء الله روز به روز کیفیت اینترنت ان شاء الله بهتر خواهد شد. البته این نیازمند سرمایه گذاری هم هست مخصوصاً در لایه دسترسی به هر حال باید اپراتورها سرمایه گذاری ویژهای کنند که داریم دنبال میکنیم.
سؤال: در خصوص ارز اربعین در پست بانک هم توضیح میفرمایید؟
زارع پور: بله، الان هم پست بانک ما دارد بحث ارز اربعین را در اختیار زوار عزیز قرار میدهد و هم این که عرض کردم سکوهای بومی الآن خودتان در یکی از گزارشهای صدا و سیما هم بود، حالا شاید محدودیت اسم بردن باشد ولی از طریق آنها هم به شکل غیرحضوری مردم عزیزمان میتوانند ثبت نام کنند، ریالش را پرداخت کنند و دینارش را یا در مرز تحویل بگیرند یا درب منزلشان و این کار به سادهترین شکل ممکن قابل انجام است.
پایان