پخش زنده
امروز: -
مدیریت آموزش و تعاملات بینالملل ساترا، نخستین نشست «گفتمان تنظیمگری رسانه» با موضوع «اقتصاد پلتفرمی و با رویکرد مدلهای درآمدی و هزینهای در رسانه صوت و تصویر فراگیر» را برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابطعمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتو تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، مدیریت آموزش و تعاملات بینالملل ساترا نخستین نشست از مجموعه نشستهای «گفتمان تنظیمگری رسانه» را با موضوع «اقتصاد پلتفرمی و با رویکرد مدلهای درآمدی و هزینهای در رسانه صوتو تصویر فراگیر» برگزار کرد. در این نشست، محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسبو کار ساترا، امیرحسین حیدری مدیر سکوی «تماشاخونه» و سمیه لبافی استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران حضور داشتند و حسن صفرعلی، مدیر آموزش و تعاملات بینالملل ساترا دبیر جلسه بود.
چهار مدل درآمدزایی سکوها
سمیه لبافی در ابتدای این نشست گفت: وقتی به پلتفرمهای بزرگ نگاه میکنیم، متوجه میشویم که آنها از مدلهای مختلفی استفاده میکنند. ما چهار مدل درآمدی برای پلتفرمها داریم. یک مدل، پرداخت مستقیم است یعنی داده یا محتوا را میفروشند. مدل دیگر، تبلیغات است. برای تبلیغ در یک پلتفرم، پول دریافت میکنند. سومین مدل درآمدزایی از طریق مصرف اینترنت است. در مدل چهارم با جذب سرمایه از طریق عرضه سهام در بورس یا سایر شیوههای جذب سرمایه، پلتفرم را توسعه میدهند.
دلیل وفاداری مخاطب، محتوا است
در ادامه حیدری خاطرنشان کرد: همه فکر میکنند در بین سینماگران هزینههای هنگفتی جابهجا میشود اما واقعاً اینطور نیست. یک مدل مثلثی متشکل از مخاطب، محتوا و تبلیغات وجود دارد که باید متساویالاضلاع باشد؛ در واقع منِ رسانه باید در وسط مثلث قرار بگیرم تا بتوانم تولید کنم و محتوایم را بفروشم. حاکمیت باید بتواند با من تعامل داشته باشد. به عبارتی اولویت اصلی حاکمیت باید فرهنگ باشد تا منِ رسانه بتوانم با برندهای مختلف تعامل داشته باشم.
مدیر رسانه «تماشاخونه» گفت: ما تلاش میکنیم در زیستبوم خودمان، بومیسازی کنیم. ما درعصری هستیم که مدلهای تجاری ما برای مخاطب مهم نیست و فقط محتوا برای آن مهم است. به همین دلیل حاکمیت تمرکزش را روی محتوا گذاشته است. در واقع، محتوا حرف اول را میزند.
وی توضیح داد: اگر نتوان محتوای خوب به مخاطب داد، مخاطب آن پلتفرم را کنار میگذارد. مخاطب با رفتارهای تجاری ما کاری ندارد. دلیل وفاداری مخاطب اول محتوا و بعد نوع سرویسی است که ما ارائه میدهیم.
حق کاربر برای اطلاع از خدمات پلتفرمها
معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا به این نکته اشاره کرد که ما در مجموع ۳۲ مدل درآمدی و ۴ مدل مرسوم در بحث اقتصاد پلتفرمی داریم و ادامه داد: مسئله امروز ما در ساترا، نوع نگاه به وضع موجود فعالان صنعت صوت و تصویر فراگیر است.
خلعتبری افزود: در مدل درآمدی پلتفرمها، این حق کاربر محسوب میشود که بداند چه مبلغی را در مقابل چه خدماتی باید پرداخت کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پلتفرمها، محتوای مناسب و جذاب داشته باشند، مخاطب، تبلیغات و درآمد هم خواهند داشت.