پخش زنده
امروز: -
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسالت دانشگاه در تحقق شعار بسترسازی اشتغال دانشبنیان، سرلوحه فعالیتها قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز شنبه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه مأموریت این دانشگاه منطبق بر زیستبوم تغییر یافته است، گفت: رسالت دانشگاه در تحقق شعار بسترسازی اشتغال دانشبنیان، سرلوحه فعالیتها قرار گرفت و با توجه به اینکه دانش یک کنش فرارشتهای است، یکی از موضوعات مهم برنامه تحول و تعالی، ایجاد دانشکدههای موضوعی است. از ابتدای سال سوم اجرای برنامه از دانشکدههای سنتی به دانشکدههای موضوعمحور گذار خواهیم کرد. دو دانشکده «تعلیم و تربیت اسلامی» و «مهارت و کارآفرینی» ذیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی و دانشکدههای «فرهنگ و تمدن»، «جامعه و حکمرانی» و «هنر رسانه» ذیل معاونت علوم انسانی و هنر راهاندازی میشود.
طهرانچی در ادامه گفت: سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی مطابق با سال تحصیلی است و این نشست خبری برگزار شد تا بتوانیم همزمان با آماده شدن برای بازگشایی دانشگاهها و نهایی شدن بودجه سالانه دانشگاه، اطلاعات دقیقتری در اختیار اصحاب رسانه بگذاریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مباحث و مسیر خود را براساس برنامه هدفمند پنج ساله دنبال میکند، اظهار داشت: بنای سند تحول و تعالی دانشگاه که ۲ سال از آن را پشت سر گذاشتهایم، این است که در گام دوم خود وارد دانشگاه نوآور، در خدمت مردم و با غلبه بر بحرانهای اقتصادی اجتماعی که پیشروی همه دانشگاههای جهان است، شود. حضور شرکتهای دانشبنیان و دانشبنیانهای چندملیتی در مرجعیت علمی را نمیتوان کتمان کرد. دانشگاهها در شکل قدیم مرجعیت خود را نسبت به علم از دست دادهاند و باید نوع جدیدی از بازمهندسی را در خود به وجود آورند. واقعیت این است که در دوره کنونی، هوش مصنوعی، فضای مجازی، ارتباطات گسترده و... در مفهوم دانشگاه تغییرات جدی به وجود آورده و دانشگاهها را در آستانه تحول جدی قرار داده است.
وی در ادامه گفت: برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سه محور «تربیتکننده قوه عاقله و گسترشدهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسگخو» و «کارآمد و پایدار» تدوین شده و دارای ۱۰ بسته کاری است که مسیر دانشگاه را مشخص میکند. مطالبه جدی جامعه از دانشگاه آزاد اسلامی این است که مبتنی بر زیستبوم و تحولات فناوری و اجتماعی پیش برود. در این راستا تهیه اطلس آمایش مبتنی بر اطلس آموزش عالی و مأموریتگرایی واحدهای دانشگاهی از نکات مهمی است که افتخار داریم در پایان سال دوم پیادهسازی برنامه تحول و تعالی دانشگاه، اطلس جامعی از سند آمایش کشور تهیه و نهایی کردیم که به زودی رونمایی خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مأموریت این دانشگاه منطبق بر زیستبوم تغییر یافته است، گفت: رسالت دانشگاه در تحقق شعار بسترسازی اشتغال دانشبنیان، سرلوحه فعالیتها قرار گرفت. با توجه به اینکه دانش یک کنش فرارشتهای است، یکی از موضوعات مهم برنامه تحول و تعالی، ایجاد دانشکدههای موضوعی است. از ابتدای سال سوم اجرای برنامه از دانشکدههای سنتی به دانشکدههای موضوعمحور گذار خواهیم کرد. دو دانشکده «تعلیم و تربیت اسلامی» و «مهارت و کارآفرینی» ذیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی و دانشکدههای «فرهنگ و تمدن»، «جامعه و حکمرانی» و «هنر رسانه» ذیل معاونت علوم انسانی و هنر راهاندازی میشود.
وی افزود: همچنین ۷ دانشکده موضوعی هوش مصنوعی، علوم و فناوری همگرا و کوانتومی، صنعت ساختمان، ساخت و تولید، انرژی، سلامت و امنیت غذایی در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی راهاندازی میشود و دروس عمومی که تشکیلدهنده مباحث بینشی، دانشی و گرایشی دانشجویان است، تحت عنوان دانشکده فرهنگ و زندگی ارائه خواهد شد.
طهرانچی با بیان اینکه مأموریت محوری به جد در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا میشود، اظهار کرد: اتفاق مهمی که شاهد آن بودیم، افزایش اقبال اجتماعی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی است. در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ جمعیت دانشجویی این دانشگاه یکمیلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳۰ هزار دانشجو کاهش یافت؛ چرا که دوران علم برای علم به پایان رسیده و مردم هوشمندانه این موضوع را متوجه شدند و به دانشگاه اقبال نشان ندادند. دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۸ با درک این تحولات و خواست مردم، توانست سالانه ۱۵۰ هزار افزایش در جذب دانشجو داشته باشد و سال گذشته جمعیت دانشجویی به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسید و در سال تحصیلی جدید نیز پیشبینی میشود افزایش قابل توجهی داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی طرح هیئت علمی وابسته، دستیار آموزشی، پایش، پویش اشتغال و طرحهای فناورانه از تحولات این دانشگاه برشمرد و افزود: بیش از ۴۰ چالش ملی و منطقهای با بیش از ۴۰ هزار زمینه پژوهشی در پژوهشیار بارگذاری شده و همه فعالیتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب طرح پایش انجام میشود. در طرح پویش اشتغال نیز دانشجویان متقاضی از ابتدای ورود به دانشگاه جذب طرح پویش شده و همزمان با تحصیل در دانشگاه، در صنعت مشغول به کار میشوند. رویداد «عصر امید» نیز نماد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری است. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان جدیترین کنشگر صندوقها فعالیت میکند.
طهرانچی با بیان اینکه اتکای دانشگاه به شهریه دانشجویی از ۸۴ درصد به ۸۱ درصد در سال قبل کاهش یافته و هدف گذاری شده که این عدد امسال به ۷۰ درصد کاهش یابد، گفت: نماد حرکتهای تحولانه دانشگاه، کاهش وابستگی به شهریه است که این عدد سال گذشته ۸۱ درصد بود که امسال به ۷۰ درصد رسیده و یکی از شاخصهای توسعه دانشگاه محسوب میشود. شاخص دیگر رشد دانشگاه، سهم حقوق ودستمزد از بودجه است که این عدد از ۷۸ درصد در سالهای قبل به ۷۳ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۵۸ درصد در بودجه ۱۴۰۲-۱۴۰۳ رسیده است. این در حالی است که ۹۵ تا صددرصد بودجه دانشگاههای دولتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد استاد و کارکنان میشود و عملاً توجه چندانی به حوزه فرهنگ، پژوهش، فناوری و نوآوری و نگاه به آینده صورت نمیگیرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی عقبماندگی سنتی در حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی داشت، افزود: خانواده دانشگاه آزاد اسلامی داوطلبانه سیستمی را انتخاب کرده که بودجه دولتی دریافت نمیکند و با تغییرات اتفاق افتاده، حقوق کمتری را دریافت میکرد، اما از بهمن ۱۳۹۹ حقوق و دستمزد دانشگاه آزاد اسلامی افزایش سه برابری داشته است. این موضوع نشان میدهد توجه به بهبود حقوق ودستمزد که مطالبه به حق کارکنان و استادان بود، برای ما مهم است.
طهرانچی با اشاره به جدا شدن دو نظام آموزش پزشکی و غیرپزشکی از یکدیگر، گفت: سال ۱۳۶۴ این دو نظام از هم جدا شدند در حالی که هر کدام تجربههای خوبی داشتند. اکنون مردم در استقبال از رشتههای علوم پزشکی نشان دادند خروجی نظام پزشکی را بیشتر میپسندند چرا که اگر جوانی وارد رشته دندانپزشکی شود، بعد از ۶ سال میتواند در مطب کار کند به دلیل آنکه این نوع تربیت کارآمد است و صرفاً تربیت کیفی نیست. این در حالی است که در وزارت علوم به تربیت کیفی توجه میشود و نه کارآمد. به همین دلیل فارغ التحصیلان ایرانی به راحتی جذب دانشگاههای خارج از کشور میشوند که نشان میدهد تحصیل کیفی قابل قبولی را پشت سر گذاشتهاند. واقعیت این است که آموزش و تربیت به هر دو حوزه کیفی و کارآمدی نیاز دارد و دانشگاه باید تربیت باکیفیت و کارآمد داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هر دو حوزه علوم پزشکی و غیرپزشکی را درون خود جای داده است، با استفاده از تجربیات موفق این دو حوزه، کارآمدسازی و کیفیت بخشی دورهها را سرلوحه خود قرار داده است. به عنوان نمونه؛ مدارس سما که شامل بیش از ۸۰۰ مدرسه و ۱۵۰ هزار دانش آموز است، به عنوان عرصه تربیت و عمل به دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی متصل میشود. در این الگو همانطور که دانشجوی پزشکی به بیمارستان میرود و دورههای بالینی را میگذراند، با تشکیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی، دانشجویان رشتههای مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در مدارس سما به عنوان عرصه تربیتی آموزش خواهند دید.
طهرانچی ادامه داد: راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در ۱۵ استان در حال پیگیری است و با این کار همه مدارس دارای یک نظام متقن و با ارتباط وثیق بین مدرسه و دانشگاه خواهد بود. در کنار این دانشکدهها، موضوع کودکستان نیز بسیار مهجور مانده است و به همین دلیل به الگوهای تربیتی جدی نیاز داریم. دانشگاه آزاد اسلامی به این دلیل مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) را راه اندازی کرده است که ذیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت خواهد کرد. مسئولین این دانشگاه تلاش دارند مدارس در تراز سند تحول و کودکستانهای اسلامی داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در عرصه فناوری اتفاقات بسیار خوبی در این دانشگاه رقم خورده است به طوری که ۷ درصد بازار بذر هیبریدی سیفی جات به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تولید میشود و تلاش داریم این میزان را به ۳۰ درصد افزایش دهیم. همچنین سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از ۳۷۴ میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان افزایش مییابد تا این صندوق به عنوان کنشگر فعال، هدایت فعالیتهای دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی را انجام دهد.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به نقطهای رسیده که اکنون دو ماه از حقوق و دستمزد خود را از محل سود فعالیتهای فناورانه تأمین میکند، گفت: شرکت معیار دانش یکی از شرکتهای دانش بنیان موفق دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است که استانداردسازی آزمایشگاهها را انجام میدهد. پژوهش برای ما دکور و زینت نیست، بلکه پژوهش و فناوری عرصه زیست دانشگاهی ماست و تلاش داریم الگوهای درخور بسازیم.
طهرانچی با اشاره به اهمیت توجه به تعلیم و تربیت اجتماعی گفت: تحولات فناورانه و اجتماعی کشور نشان میدهد که دانشگاهها صرفاً محل ارائه دانش تخصصی نیستند و باید در حوزههای مهارتی و اجتماعی نیز اقدامات مؤثری داشت که بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت که سال گذشته منتشر شد، فصل جدید و نقطه عطف دانشگاه آزاد اسلامی در نگاه به مسائل اجتماعی بود.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بودجه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چهار سال پیش شرایطی در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم بود که سه سال پیاپی علیرغم تورم و افزایش شهریه، بودجه دانشگاه حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان متوقف شده بود، اما با تلاشهای صورتگرفته سال گذشته بودجه دانشگاه به ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و این عدد در سال مالی جدید با افزایش چشمگیر و با اقتصاد ۳۲/۹ هزار میلیارد تومان در بخشهای دانشگاه، بیمارستان ها، مدارس و شرکتها در دو هفته آینده تقدیم هیئت امنای مرکزی خواهد شد.
طهرانچی اظهار داشت: بودجه دانشگاه نشان از تلاش بسیار دانشگاه آزاد اسلامی دارد، چون اتکای بودجه به شهریه از ۸۴ درصد به ۷۰ درصد رسیده است که این موضوع نشان میدهد شهریه نقش کلیدی در درآمدهای دانشگاه ندارد و تلاش سرمایه انسانی دانشگاه اعم از استادان و دانشجویان و سرمایه دانشی که به نوآوری ختم میشود، نقش جدی و اساسی در درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک دانشگاه نمونه بدون اتکای به بودجه نفت مطرح کنیم و نشان دهیم که چگونه میتوان در این عرصه بدون اتکا به بودجه نفت فعالیت داشت و در این عرصه موفق و امیدبخش بود. واقعیت این است که اگر دانشگاهی مبتنی و متکی بر پول نفت باشد، نمیتواند دانشجوی سازنده و مولد تربیت کند. دانشگاهی که خود مولد باشد، میتواند نیروهایی که در ساخت ایران اسلامی مؤثر هستند را تربیت کند.
در ادامه این نشست، دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راهاندازی سامانه آمایش و مأموریتگرایی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سامانه دارای دو بخش مهم دروندانشگاهی و بروندانشگاهی است. حوزه دروندانشگاهی شامل آموزش، پژوهش، فناوری، اداری مالی و بینالمللی و حوزه بروندانشگاهی شامل جمعیتشناختی، بومیشناسی، حوزههای اقتصادی، اجتماعی و پژوهش توسعه منطقه است.
سعید آزادیان با بیان اینکه این سامانه که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، مبنای تصمیمسازی برای سیاستگذاری آموزش عالی است، اظهار داشت: در این سامانه، کشور به ۷۰ ناحیه تقسیم شده و دادهها به تفکیک شهر و واحد استخراج شده است و به تفکیک هر استان قابل رصد است.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد رشته محلها اقتضائی نیست که باید درباره آنها چارهاندیشی شود. براساس سند آمایش دانشگا، رشتهها به چهار دسته تقسیم شدهاند. رویکرد دانشگاه حذف رشته نیست، بلکه اصلاح و آسیبشناسی با توجه به وضعیت آمایشی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: با همکاری وزارت علوم، در دفترچه کارشناسی ارشد ۷۰ رشته در استانها مبتنی بر آمایش جابجا شد و شرایط جدیدی برای آموزش ایجاد کردیم. همچنین در برخی مناطق مانند خوزستان با توجه به نیاز صنعت نفت، رشتههای جدیدی تأسیس شد.