تک سنترال :
اتحادیه اروپا دندانهای تیز خود را به غولهای فناوری نشان میدهد
قانون ایمنی دیجیتال اتحادیه اروپا نشانه دیگری است که اروپا میخواهد سکوها یا دارندگان داده ها و اطلاعات را مهار کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، به نقل از تک سنترال، اتحادیه اروپا امیدوار است که قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) که از امروز اجرایی میشود، از مصرف کنندگان در برابر طیف وسیعی از خطرات آنلاین از جمله محتوای غیرقانونی محافظت میکند.
DSA برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ ارائه شد، هدف آن مقابله با انتشار محتوای غیرقانونی، اطلاعات نادرست آنلاین و سایر خطرات اجتماعی است. با این حال، جالبترین نکته این است که این قانون نشانه دیگری است که نشان میدهد کشورهای خارج از آمریکا و چین از نحوه استفاده شرکتهای اینترنتی از دادههای شخصی خسته شدهاند.
این قانون انواع خاصی از تبلیغات هدفمند را در سیستم عاملهای آنلاین ممنوع میکند، برای مثال، استفاده از «دستههای خاص دادههای شخصی» مانند قومیت، دیدگاههای سیاسی، گرایش جنسی ممنوع خواهد بود.
در حالی که شرکتهای کوچک فناوری تا سال آینده مجبور نیستند از این قوانین پیروی کنند، گوریلهای ۸۰۰ پوندی از امروز با جریمههای احتمالی ۶ درصدی از گردش مالی مواجه میشوند و در صورت مشاهده تخلف، حتی در اروپا مسدود میشوند.
سرویسهایی که به دلیل داشتن بیش از ۴۵ میلیون کاربر به عنوان "بسیار بزرگ" تعیین شده اند نیز با بررسیهای بیشتری روبرو هستند. سکوهای برخط و موتورهای جستجوی محبوب باید ارزیابیهای خطر یا ریسک را در رابطه با تأثیر آنها بر حقوق اساسی و احتمال دخالت در فرآیندهای انتخاباتی انجام داده و منتشر کنند.
آنها همچنین باید جزئیات نحوه عملکرد الگوریتمهای خود را به اشتراک بگذارند، کاری که شرکت متا، مالک فیس بوک و اینستاگرام این هفته انجام داد.
قانون خدمات دیجیتال مانند قانون GDPR یا حفاظت از دادههای خصوصی کاربران در فضای عمومی اینترنت است، اما گرانتر از آن. لیست کامل سکوهایی که بهعنوان «بسیار بزرگ» طبقهبندی میشوند عبارتند از؛ علی بابا، آمازون، اپاستور، فیسبوک، اینستاگرام، گوگلمپ، گوگلپلی، لینکدین، پینترست، تیک تاک، اسنپ چت، یوتیوب، ویکیپدیا و توییتر با نام جدید X از جمله غولهای فناوری مشمول این قانون هستند.
این قانون در حال حاضر تنها آخرین مورد از یک ردیف طولانی از مقررات اتحادیه اروپا است که مستقیماً در بخش اینترنت و ارتباطات است و با مقررات حفاظت از دادههای عمومی (GDPR) شروع میشود. بعدی قانون هوش مصنوعی (AI Act) است که استفاده از هوش مصنوعی را بر اساس امتیاز ریسک طبقه بندی میکند.
بدیهی است که اتحادیه اروپا دارای صلاحیت فراسرزمینی نیست، اما در خارج از مرزهای خود تأثیراتی دارد.
یکی از مقررات این قانون این است که تبلیغات هدفمند با استفاده از الگوریتمهای شبکههای اجتماعی برای حساب کاربری کودکان دیگر مجاز نیست. «نیک کلگ» از مسئولات متا گفته است که این شرکت تغییراتی را در نحوه ارسال تبلیغات به کودکان ایجاد کرده است.
او همچنین گفته که از فوریه امسال، نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله در سراسر جهان دیگر تبلیغاتی را بر اساس فعالیت خود در برنامههای ما نمیبینند مانند دنبال کردن پستهای اینستاگرام یا صفحات فیس بوک بر اساس الگوریتمهای هوش مصنوعی. سن و مکان اکنون تنها اطلاعاتی در مورد نوجوانان است که تبلیغکنندگان میتوانند از آن برای نشان دادن تبلیغات به آنها استفاده کنند.»
اسنپ چت تقریباً همین کار را در اتحادیه اروپا و بریتانیا انجام میدهد، در حالی که تیک تاک محدودیتها را فقط در اتحادیه اروپا اعمال میکند.
سوال بزرگ این است که آیا کسبوکارهای دیگر تصمیم میگیرند از متا یا تیک تاک تقلید کنند، یا تصمیم میگیرند قوانین را بهمنظور کارآمدی بهطور جهانی اعمال کنند؟