وضعیت پاسخگویی دستگاههای مختلف به استعلامات گمرک
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: هدفگذاری ما این است که مدت زمان پاسخگویی برای همه سازمانها به ۳ روز کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد رضوانی فر، وضعیت پاسخگویی دستگاههای مختلف به استعلامات گمرک در طول ۶ ماه گذشته را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: متوسط روز پاسخگویی به استعلامات توسط اداره استاندارد ۱۷ روز، سازمان غذا و دارو ۹ روز، سازمان دامپزشکی ۱۳ روز و سازمان حفظ نباتات ۶ روز است که هدفگذاری ما این است که مدت زمان پاسخگویی برای همه سازمانها به ۳ روز کاهش یابد.
او در ادامه چالش گمرک را تعدد بخشنامهها برشمرد و در این باره توضیح داد: در طول ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ بخشنامههای مهم و تأثیرگذار در حوزه بهای تمامشده تولیدکنندگان و تجار حداقل ۳۱۹ بخشنامه بوده است که ۲۰۷ مورد در بخش صادرات و ۱۱۲ مورد در بخش واردات بوده است که سهم دستگاههای مختلف قابل احصا است. اما با مصوبه اخیر دولت مبنی بر بارگذاری بخشنامهها در سایت معاونت حقوقی ریاستجمهوری پیش از ابلاغ، از میزان صدور بخشنامهها کاسته است.
رضوانی فر در بخش دیگری از سخنانش به تعداد و اهم تسهیلات گمرکی اشاره کرد که استفاده حداکثری از مسیر سبز و زرد، موافقت با انتقال کالا به انبارهای اختصاصی، اخذ ضمانتنامه بانکی، ترخیص نسیه بدون دریافت حقوق ورودی برای واحدهای تولیدی و ترخیص با حداقل اسناد برای شرکتهای دارویی از جمله این تسهیلات است.
او در ادامه از بهروزرسانی دستورالعملها نیز خبر داد و گفت: اولین گمرک تخصصی در فرودگاه امام راهاندازی شده که مختص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITC) است و راهاندازی این گمرک تخصصی نخستین تجربه از این نوع در کشور است.
او همچنین با اشاره به اصلاح و ابلاغ دستورالعمل اجرایی فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی گفت که در گذشته ۶۸۵ فعال برگزیده میتوانستند از این امکان بهرهمند شوند، اما با اصلاح دستورالعمل آن، اکنون ۱۷۶۰ شرکت برای استفاده از این تسهیلات ثبت نام کرده اند.