آماده سازی اولین کشتی سبز الکتریکی چین
چین اولین کشتی غول پیکر الکتریکی کانتینری خود را با ظرفیت ۷۰۰ TEU ، تکمیل کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در پکن ، این کشتی که برای صنعت سنگین کشتیرانی ساخته میشود، بخشی از تلاش برای استفاده از کشتیهای برقی در سراسر منطقه «یانگ تسه» است. این اولین کشتی از دو کشتی کانتینری رودخانهای است که برای این عملیات ساخته شده است.
این کشتی در تاریخ ۲۶ ژوئیه در کارخانه کشتی سازی «یانگژو» شناور شد و در حال حاضر با شماره بدنه N۹۹۷ شناخته میشود. سوار کردن قطعات ( مونتاژ) اسکله خشک این کشتی در مارس ۲۰۲۳ پس از شروع طرح در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد.
قرار است این کشتی آزمایش های دریایی را در اواخر سپتامبر آغاز کند و تحت بررسی کامل سامانه قدرت قرار خواهد گرفت.
این کشتی با طول ۳۹۳ فوت و ارتفاع تقریباً ۷۷٫۵ فوت ، ۱۰۰۰۰ تن ظرفیت دارد و دارای نوعی طراحی مناسب با ظرفیت حمل تا ۷۰۰ TEU خواهد بود که برای حرکت در مسیری به طول بیش از ۶۰۰ مایل در امتداد رودخانه و دریا طراحی شده است.
گزارشها حاکی از آن است که این کشتیها بزرگترین ظرفیت باتری نصب شده را خواهند داشت که تاکنون در یک کشتی قرار گرفته است. این کشتیها از نوعی باتری کانتینری با ۳۶ ظرف قابل تعویض به عنوان منبع انرژی استفاده میکنند. آنها در طول مسیر باتریها را با باتریهای شارژ شده در ایستگاهها تعویض خواهند کرد.
نیروی محرکه هر یک از کشتیها از دو موتور اصلی ۹۰۰ کیلوواتی تامین میشود. هنگام رونمایی این طرح در سال گذشته ، اعلام شد که باتریهای کانتینری به اندازه یک کانتینر ۲۰ فوتی با ظرفیت ۵۰۰۰۰ کیلووات ساعت خواهند بود.
علاوه بر این، متخصصان از یک سامانه مدیریت کشتی هوشمند برای افزایش کارایی استفاده خواهند کرد که این سامانه قادر خواهد بود به طور هوشمند مصرف انرژی را بر اساس نیازهای کشتی تنظیم کند و سرعت کشتی را با توجه به زمان رسیدن، جریان آب، ظرفیت باتری و سایر عوامل برنامه ریزی کند.
ساخت و ساز N۹۹۸، دومین کشتی الکتریکی هم در ماه می آغاز شد.
به گفته مقامات چینی، این کشتیها اولین دسته از کشتیهای سبز با تولید کربن صفر هستند که برای طرح های آینده به کار گرفته خواهند شد.