پخش زنده
امروز: -
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در تیرماه امسال، تعداد ۲۱۳ هزار و ۴۱۸ مورد ملاقات مردمی با مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان و پاسخگویی به درخواستهای مشروع و به حق مردم از عمدهترین وظایف مسئولان قضائی محسوب میشود و به این منظور، مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در تماس دائم با مردم است و عمدهترین مشکلات قضائی را استماع کرده و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد. در این اداره بیشترین درخواستهای مردمی، دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولان عالی قضائی است.
برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمعهای قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود که علاوه بر کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضائی، به شهروندانی که فاصله طولانی با مراکز قضائی دارند، کمک میکند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضائی در میان بگذارند.
حجتالاسلام محسنی اژهای همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استانها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقاتهای مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی را که به دستگاه قضائی رجوع میکنند، بررسی و رسیدگی کنند. حتی در بخشی از سخنان خود گفت که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمیتر، آسانتر و نزدیکتر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.
ملاقاتهای مردمی مقامات قضائی سراسر کشور
سید علی اصغر رفاهی درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضائی سراسر کشور اظهار کرد: در تیر ماه امسال، تعداد ۲۱۳ هزار و ۴۱۸ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۹ هزار و ۲ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۱ هزار و ۶۷۵ مورد متعلق به دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استانها است.
وی افزود: استان فارس با ۲۴ هزار و ۴۷۱ مورد، بیشترین تعداد ملاقات شونده را داشته است. رئیس کل دادگستری استان کردستان با ۲ هزار و ۵۶۱ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان با ۱ هزار و ۳۵۳ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: با بررسی و مقایسه تعداد ملاقاتهای انجام شده در این ماه که توسط مقامات قضائی انجام شده، نسبت به ماه قبل که ۱۹۷ هزار و ۶۶۶ بوده است حدود ۷.۳ درصد افزایش داشته است.
رفاهی ادامه داد: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، رفع اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، پیگیری پرونده، رضایت نداشتن از عملکرد همکاران قضائی و اداری و وکلا و کارشناسان همچنین اعسار و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید است.
وی بیان کرد: با بررسی و مقایسه تعداد ملاقاتهای انجام شده در این ماه که توسط دادستانهای عمومی و انقلاب تهران انجام شده است، ۶/۲۵ درصد افزایش داشته است.
اهم پیگیریهای صورت گرفته از جانب اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته از جانب اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در تیرماه امسال گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۳۹۵ تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۳۵۱ تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۶۷۹ پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۱۷ وقت اخذ شده از مراجع قضائی برای ارباب رجوع، ۱۰۱ پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۷۶ پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۴ پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۱۰۰ اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته که در مجموع ۱ هزار و ۸۲۳ مورد است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۲۳۵ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۸۰ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده است. همچنین ۱۸۲ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۳۶ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضائی ارسال شد. استانهای البرز، بوشهر، خراسان شمالی، زنجان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مرکزی، هرمزگان و یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند و هیچ یک از نامه های استانهای ایلام، خراسان جنوبی، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد در تیر ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر مقام های قضائی تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
وی در ادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان ایشان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور مییابند. همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضائی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در تیرماه ۱۴۰۲ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۱۱۲ مورد تقاضای مردمی را دریافت کردند و ارشادهای لازم را انجام دادند. گفتنی است معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۱۸۸ مورد تقاضای مردمی بوده اند.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضائیه
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه برای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران، میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ یا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست ها و ارشاد متقاضیان مشغول می شوند. درخواست های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میگردد. تعداد درخواست های دریافتی در این ماه ۲۷۳ مورد بوده است.