اوقات شرعی اهواز، ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲
اوقات شرعی ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲ به افق اهواز، مرکز استان خوزستان اعلام شد.
اوقات شرعی امروز به شرح زیر است:
اذان ظهر در اهواز ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه به گوش میرسد و غروب آفتاب ساعت ۱۸ و ۵۲ خواهد بود.
صدای روحبخش اذان مغرب نیز در ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه طنین انداز میشود و نیمه شب شرعی ساعت ۲۳ و ۳۶ دقیقه است.
اذان صبح فردا، سه شنبه ۲۴ مردادماه نیز ساعت ۴ و ۲۰ دقیقه به گوش خواهد رسید و آفتاب در ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه طلوع میکند.
ذکر روز دوشنبه:
یا قاضی الحاجات
به معنای "ای برآورنده حاجتها" است که ۱۰۰ مرتبه خوانده میشود و باعث موجب کثرت مال خواهد شد.
ذکر این روز به اسم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است و روایت شده در روز دوشنبه زیارت این دو امام بزرگوار خوانده شود.
حدیث روز را بخوانید:
امام صادق علیه السلام فرمود: اَلکَلامُ ثَلاثَةٌ: صِدقٌ وَکِذبٌ وَ إِصلاحٌ بَینَ النّاسِ قالَ، قیلَ لَهُ: جُعِلتُ فِداکَ مَا الصلاحُ بَینَ النّاسِ؟ قالَ: تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ کَلاما یَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ، فَتَلقاهُ فَتَقولُ: سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فیکَ مِنَ الخَیرِ کَذا وَ کَذا، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ.
سخن ۳ گونه است: راست و دروغ و اصلاح میان مردم به آن حضرت عرض شد، قربانت اصلاح میان مردم چیست؟ فرمودند: از کسى سخنى درباره دیگرى مى شنوى که اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن دیگرى را مى بینى و بر خلاف آنچه شنیده اى، به او مى گویى: از فلانى شنیدم که در خوبى تو چنین و چنان مى گفت. (کافى، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۶)
سخنان آموزنده:
یادمان باشد پیمانى راکه در طوفان با خدا مى بندیم در آرامش فراموش نکنیم.
احکام شرعی امروز:
سوال: من در شرکتى کار مىکنم که محصولات آن مشابه خارجى دارد و البته عمدتاً نمونه خارجى، کیفیتى برتر یا مساوى و قیمتى گرانتر دارد. به درخواست یکى از نمایندگىهاى فروش، محصول تولیدى این شرکت بنام یک شرکت خارجى و به قیمت آن به مردم عرضه مىشود. با توجه به اینکه مصرف کننده، یقیناً بعنوان جنس خارجى این محصول را خریدارى و مصرف مىکند در حالى که واقعاً اینطور نبوده و محصول کاملاً ایرانى است و مصرف کننده به همین خیال پول بیشترى نسبت به جنس ایرانى پرداخته است لطفاً مشخص نمایید که این کار چه حکمى دارد؟
جواب: اگر داخلى یا خارجى بودن خود آن وسیله با مشاهده براى مشترى قابل شناسایى و تمیز باشد، بر ساخت آنها عنوان تقلّب و تدلیس صدق نمى کند ولى اعلان و اخبار خلافِ واقع راجع به آنها کذب و حرام است و اگر بیع بر کالاى مذکور با وصفى که مخالف واقع است صورت بگیرد، معامله صحیح است لیکن اگر مشترى بعد از آن از واقعیت امر مطلّع شود، اختیار فسخ خواهد داشت. (استفتائات مقام معظم رهبری)