پخش زنده
امروز: -
صادقی پری موفقیت بازوی نظامی كودتا ۲۸ مرداد را مرهون همراهی رسانه دانست و گفت: خوراك فكری مطبوعات سازمان دهی شده بود و نقش اثرگذاری در فضای سیاسی و فكری جامعه ایفا كردند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مریم صادقی پری نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در مصاحبه با برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت و گو در مورد نقش مطبوعات و رسانه ها در بسترسازی كودتای ۲۸ مرداد بیان كرد: پس از شهریور سال ۲۰ تا زمان شكل گیری كودتا به دلیل فضای باز ایجاد شده بسیاری از مطبوعات به میدان آمده بودند و حتی برخی نشریه های مذهبی و حزبی نیز پا به میدان گذاشتند.
وی ادامه داد: بازخورد شكل گیری احزاب باید با یك ارگان رسمی باشد كه در آن روزگار در قالب مجلات و روزنامه بود تا بتوانند افكار خود را در جامعه رواج دهند. در آن دوران شاهد مجلات زرد نیز هستیم.
این نویسنده شبكه بدامن را از شبكه های بسیار مهم در دوران كودتا دانست و بیان كرد: این شبكه در سال ۲۸ توسط سفارت آمریكا در ایران تاسیس شد و پس از آن اقدامات اولیه آنها در خصوص مواجه با حزب توده بود اما از سال ۳۰ با روی كار آمدن دولت مصدق، روی عملیات روانی در حوزه مطبوعات نیز تمركز كردند. عمده اقدامات این شبكه تهییج مردم برای اعتراضات و دسته بندی اراذل و اوباش در بین مردم بود. آنها نقش بسیار مهمی در ایجاد شكاف بین بدنه مذهبی داشتند.
صادقی پری در مصاحبه با رادیو گفت و گو در مورد دلایل كودتای ۲۸ مرداد اظهار كرد: دامنه تبلیغات بسیار وسیع بود و اذهان مردم دچار شائبه و احزاب نیز دچار اختلاف شدند. طرفداران مصدق نیز بسیار كم شدند. همچنین اختلاف مصدق با آیت الله كاشانی نیز در بروز این كودتا تاثیرگذار بود. تاسیس شبكه های معاند و خرید نمایندگان مجلس توسط آنها و اختلاف افكنی میان آنها و مصدق از عواملی بود كه مجلس منحل شد و پازل ایجاد كودتا را تكمیل كرد.
وی همچنین از تلاش مطبوعات آن دوره برای القای طرفداری مصدق از حزب توده یاد كرد و گفت: آیت الله كاشانی استعمار به خوبی می شناختند و دسیسه های آمریكایی ها در ایشان تاثیری نداشت. اختلاف بین ایشان و دكتر مصدق را باید در رفتار مصدق جستجو كرد.
این پژوهشگر تاریخ معاصر اذعان كرد: خوراك فكری مطبوعات سازمان دهی شده بود و نقش اثرگذاری در فضای سیاسی و فكری جامعه ایفا كردند. رسانه ان روزگار، مجلات بود اما امروز این فضا بسیار گسترش یافته و به راحتی می توانند علیه جامعه تبلیغات انجام دهند. بازوی نظامی كودتا بدون رسانه به هیچ موفقیتی دست پیدا نمی كرد.