به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به فراز و نشیبهای تولید کتابهای درسی گفت : آن چیزی که برای ما در سازمان پژوهش مهم است، فارغ از ارزیابی ، برآیند و نتیجهای است که از کتاب درسی کسب میکنیم ، فرایندی که این کتاب در آن تولید میشود، یکی از بهترین فرایندهای سازمان است.
علی لطیفی افزود : فرآیند مدنظر ما به معنای این است که در مرحله اول گفتوگوهای خوبی نسبت به اصل چارچوب کتاب انجام شده است و در مرحله دوم ، درس به درس بعد از هر نگارش ، کتاب در یک شورای برنامهریزی مناسب و متقن بررسی شده و بر اساس فرایندی که همکاران پیشبینی کردند و با کمک دبیرخانه، متن آن به تعدادی از مدارس و کلاسها ارائه و بازخوردهایی دریافت میشود که این امر اتفاق بسیار مبارکی است.
وی با بیان اینکه جامعنگر بودن فرایند تألیف کتاب درسی به معنای پایان پژوهش و بسته شدن تغییرات نیست اضافه کرد : نقد و بررسی کتابهای درسی موضوعی متفاوت از فرآیند تولید آن است . باید بپذیریم کار کتاب درسی و تألیف یک متن درسی ، کار بسیار دشواری است و تلاش همکاران ، گروههای درسی و دبیران سراسر کشور در تألیف کتابهای درسی فراتر از آن چیزی است که مشاهده میشود.
لطیفی گفت : سازمان مصمم است تألیف آثار نونگاشت در سطح کشوری تا جاییکه ممکن است بدون اجرای آزمایشی ، نشر سراسری نداشته باشد تا همه چالشها و ابهامات حل شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یادآور شد : اینکه همه مؤلفان ، معلم باشند امر مطلوبی است اما ضروری نیست ، زیرا قلم نوشتن اقتضائاتی دارد که نمیشود تألیف کتاب های درسی را به معلم منحصر کرد. اما قطعاً استفاده از تجربه های معلم ضروری است.
لطیفی گفت : کار در مرحله پژوهش قرار دارد و این کتاب سعی کرده است ، ناظر به دشواریهای شرایط آموزش یا تربیت دینی در زمان حاضر و با در نظر گرفتن آن شرایط بومی که مخاطب درگیر است، این محتوا و متن را بیاورد اما کماکان امکان اصلاح و بهبود دارد. زیرا متن تنها بخشی از فرایند تربیتی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه استاد درس معارف ، خودش جزئی از متن و در واقع متن زنده است افزود : احساس ، فهم ، دریافت و درکی که دانشآموز از معلم میگیرد ، همه به استاد و معلم و نقش مهمی که او ایفا میکند، برمیگردد. محتوا فراموش میشود اما سلوک و روش استاد و اثر تربیتی او هرگز فراموش نخواهد شد و این مربی و معلم است که میتواند کاستیها و نارساییهای محتوا را پوشش دهد.
همزمان با این دوره ، آموزش معلمان کتاب جدیدالتألیف کار و فناوری پایه ششم نیز در حال اجرا است.