اضافه دریافت خودروسازان مونتاژی به کجا رسید؟
براساس مدارکی که متقاضیان ارائه کردند شرکت کرمان موتور، مدیران خودرو، آرین موتور و مکث موتور در حالی اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند که اجازه انجام این کار را نداشتند.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، ماجرا از این قرار است که ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ قرار بود شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کند، خودروسازان نامبرده قبل از این تاریخ اقدام به پیش فروش خودرو با مبالغ درخواستی خود کردند.
شورای رقابت ۱۶ اردیبهشت این خودروها را با سود ۱۷ درصد محاسبه کرد که باعث شد قیمت کارخانهای تا ۷۰۰ میلیون تومان کاهشی شود,، اما خودروسازان به مصوبه شورای رقابت تمکین نکردند، این شورا هم قیمتها را مجدد در ۱۷ تیر بررسی و تغییر داد به طوری قیمت برخی خودروها افزایش ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی داشتند.
آنطور که متقاضیان میگویند شرکت آرین موتور، لاماری را با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته بود در حالی که شورای رقابت آن را یک میلیارد و ۲۰۰ قیمت گذاری کرده بود؛ شرکت مدیران خودرو از متقاضیان تیگو ۸ پرو ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول گرفته بود در حالی که شورای رقابت آن را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده بود. سایر خودروسازان مانند مکث موتور ۲۰۰ میلیون، کرمان موتور ۲۵۰ میلیون اضافهتر از مبلغ تعیین شده شورای رقابت از متقاضیان پول گرفته بود.
این موضوع را که از شورای رقابت پیگیری کردیم آقای سپهر توکلی دادجوی مدیر روابط عمومی این شورا گفت: این شورا در جلسه ۵۹۴ اقدام به شفاف سازی این موضوع کرد و مبنای قیمت گذاری خودروها ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد.
به گفته آقای توکلی بیش از ۳ هزار نفر از این اقدام خودروسازان شکایت دارند که در حال رسیدگی به این موضوع هستند.
براساس این گزارش؛ گران فروشی خودروسازان مونتاژی موضوعی است که سازمان تعزیرات هم به آن ورود کرده است و بر آنچه سخنگوی سازمان تعزیرات گفته سازمان حمایت باید فهرست خودروسازانی که گران فروشی کرده اند را اعلام کند تا این نهاد بتواند به این موضوع ورود کرده و با خودروسازان متخلف رسیدگی کند.
گزارش از: فائزه شعبانی خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما