ضرورت افزایش تعداد جایگاههای سی ان جی
به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران, ۲۲ میلیون خودرو در کشور در تردد هستند که برای این تعداد خودرو، فقط ۶ هزار جایگاه سوخت وجود دارد.
آقای اردشیر دادرس در نشست کارشناسی میز صنعت
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در کشور ترکیه ۱۴ هزار و ۸۰۰ جایگاه سوخت برای ۱۸ میلیون خودرو وجود دارد افزود: ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه سوخت بنزین و ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه سی ان جی در ایران وجود دارد که جوابگوی نیاز خودروهای در حال تردد نیست.
وی اضافه کرد: طبق استانداردهای بین المللی به ازای ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه خودرو باید یک جایگاه سوخت باشد، اما در ایران به ازای هر ۴ هزار خودرو یک جایگاه سوخت وجود دارد.
دادرس گفت: با وجود اینکه ایران منابع گازی و نفتی خوبی دارد، در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته از جایگاههای سوخت کمتری برخوردار است و به دلیل نبود تعداد مناسب جایگاهها شاهد صفهای چند کیلومتری هستیم که موجب اتلاف وقت و انرژی، آلودگی هوا و ترافیک میشود.
وی افزود: گاهی اوقات در فصل سرد سال، به دلیل مشکل گازرسانی، جایگاههای سی ان جی چند روز خدمات عرضه نمیکنند و شرکت گاز هم زیان جایگاهداران را نمیدهد در صورتیکه شرکت ملی پخش به ازای هر روزی که به جایگاهها، بنزین نرسد کارمزد جایگاهها را به صورت روز شمار پرداخت میکند.
آقای دادرس گفت: در کشورهایی مثل ترکیه، از خدمات سوخت رسانی، حق بیمه و مالیات دریافت نمیشود و ۳۵ درصدکاربری تجاری جایگاهها هم رایگان است، اما در ایران هم بیمه، هم مالیات دریافت میشود.
وی افزود: ایران بیش از ۱۰۰ سال سابقه صنعت نفت و ۷۰ سال سابقه جایگاهداری سوخت دارد، اما به علت عدم مدیریت دانش، و مدیریت راهبردی درست در جایگاههای سوخت، هنوز کارمزدها با روشهای قدیمی در وزارت نفت محاسبه میشود.
به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران سالهاست که هیچ طرحی برای تغییر و تحول در بزرگترین ارکان خدماتی کشور، انجام نشده است.