پخش زنده
امروز: -
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زائران اربعین در شهرهایی با مبداء یکسان در کشور میتوانند با هم و با یک وسیله نقلیه شخصی سفر کنند، تأکید کرد: همپیمایی میتواند موجب کاهش ازدحام و تراکم ترافیکی و مدیریت تقاضای سفر شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهریار افندی زاده گفت: به دلیل حجم زیاد تقاضای زائران اربعین و محدودیتهای حملونقل همگانی و زیر ساختهای حمل و نقل، شبکه حمل و نقلی کشور در این ایام با چالش مواجه خواهد شد.
افندی زاده خاطر نشان کرد: یکی از راهکارها برای مدیریت تقاضای سفر، استفاده از راهبرد همپیمایی برای زائران است که با استفاده از این راهبرد، زائران در شهرهای با مبداء یکسان در کشور میتوانند با هم و با یک وسیله نقلیه شخصی سفر کنند.
افندی زاده گفت: به عبارت دیگر با بکارگیری هم پیمایی میتوان ضریب سرنشین وسایل نقلیه شخصی را افزایش داد که در نهایت باعث کاهش ازدحام و تراکم ترافیکی و مدیریت تقاضای سفر خواهد شد.
وی افزود: بر اساس آمار سال گذشته، ضریب سرنشین وسایل نقلیه شخصی در حدود ۲ نفر بوده که با استفاده از راهبرد هم پیمایی میتوان آن را تا ۴ نفر افزایش داد که در نهایت در صورت عدم افزایش تقاضا، تعداد وسایل نقلیه شخصی به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی درباره بکارگیری هم پیمایی در کشورهای جهان گفت: هم پیمایی نخستین بار در دنیا در اواسط دهه ۱۹۷۰ مطرح شد و امروزه به دلیل کاهش هزینه حمل به ازای هر مسافر مورد استفاده قرار میگیرد.
افندی زاده ادامه داد: با توجه به ویژگیهای هم پیمایی و انطباق کامل با سفر زائران حسینی، میتوان هم پیمایی را به صورت استفاده چند نفر از یک وسیله نقلیه مشترک برای سفرهایی که از قبل برنامه ریزی شدهاند، تعریف کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هم پیمایی معمولا در بین افرادی شکل میگیرد که در زمان یکسانی سفر میکنند، از مبداء تقریباً یکسانی سفر میکنند، به مقصد تقریباً یکسانی سفر میکنند و در زمان یکسانی برمیگردند.
وی افزود: بر اساس مبدا و مقصد سفر زائران حسینی، انطباق کامل با ویژگیهای هم پیمایی وجود دارد، که در آن تمام زائران از مبدا شهرهای خود به مقصد پایانههای مرزی راهی کشور عراق میشوند.
افندی زاده تاکید کرد: در هم پیمایی وسیله نقلیهای که توسط افراد استفاده میشود، میتواند متعلق به هر یک از افراد هم پیما بوده یا توسط دستگاهی که در آن فعالیت میکنند، خریداری شده یا توسط شرکت یا سازمانی که به این کار مشغول است، تهیه شده باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این وسیله نقلیه شامل خودروی سواری اشتراکی، ون اشتراکی و اتوبوس سرویس اشتراکی است و با استفاده از هم پیمایی ظرفیت جابجایی مسافر از ۴ تا ۶ نفر در سواری شخصی و ۳۰ تا ۴۰ نفر در اتوبوس اشتراکی متغیر است.
وی ادامه داد: در اربعین حسینی علاوه بر ناوگان حملونقل همگانی (اتوبوس، قطار و هواپیما) که همپیمایی با ظرفیت متوسط و بالا را فراهم میکنند، از وسایل نقلیه شخصی نیز میتوان برای هم پیمایی با ظرفیت کم برای زائران حسینی استفاده کرد. در این صورت ضریب سرنشین وسایل نقلیه شخصی را میتوان به طور متوسط به ۴ نفر افزایش داد.
در ادامه افندیزاده با اشاره به ضرورت حضور فعال شرکتهای فناوری اطلاعات و تشکیل کمپین "زائر همپیما" گفت: بدیهی است اجرای سیاست همپیمایی در مراسم اربعین حسینی مستلزم حضور فعال شرکتهای فناوری اطلاعات و توسعه پلتفرمهای مناسب در این حوزه است. با توسعه سکو یا پلتفرمهای مناسب، افراد هم پیما میتوانند با اعلام زمان رفت و برگشت، مبدا و مقصد و ویژگیهای همپیما، یکدیگر را شناسایی کرده و با یکدیگر بصورت اشتراکی سفر کنند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تمام شرکتهای فعال در این حوزه خواست تا به سرعت سکویهای مناسب را توسعه دهند.
وی تاکید کرد: همچنین لازم است در فرصت باقیمانده پویشی به نام "زائر همپیما" تشکیل شود تا افراد با شناسایی یکدیگر، بتوانند بصورت اشتراکی با هم سفر کنند.