امسال شرکتهای دانش بنیان به نیازهای مواکب رسیدگی میکنند
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی : برای اربعین امسال نیازهای مواکب را در ۵ محور حوزه بهداشت و درمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و لجستیک، صنایع خلاق و فرهنگی و بیمه شناسایی کردیم و ۵۰ شرکت دانش بنیان در خدمت رسانی به زائران اربعین آماده هستند.
به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما رادیو گفت و گو در مجله علمی روزنه جزییات برگزاری رویداد شرکتهای دانش بنیان در حوزه اربعین را با معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بررسی کرده است.
سوال: در مورد برگزاری این رویداد برای ما بفرمایید، چه زمانی و با چه اهدافی انجام شده و البته چندین رویداد بوده است؟
ملکی فر: صندوق نوآوری و شکوفایی همانطور که مستحضرید وظیفه تامین مالی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان کشورمان را بر عهده دارد تعداد این شرکتها تقریبا به ۹ هزار شرکت نزدیک میشود. یکی از خدماتی که ما در کنار خدمات مالی مان نظیر تسهیلات و ضمانتنامه و سرمایه گذاری به شرکتهای دانش بنیان ارائه میدهیم کمک به ورود آنها به بازار و تعامل با مشتریان بالقوه و بالفعل شان است.
یک رویدادهایی را برگزار میکنیم موسوم به تبادل فناوری یا رویدادهای به هم رسانی که هدف آن معرفی ظرفیتها و توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان به سمت تقاضا و معرفی نیازمندیهای سمت تقاضا به شرکتهای دانش بنیان است در واقع ما سعی میکنیم در این رویدادها عرضه و تقاضا را به همدیگر نزدیک بکنیم.
تا الان ۳۷ تا رویداد در حوزههای مختلف از حوزه صنایع غذایی تا حوزه حمل و نقل، حوزه صنایع هوایی، حوزههای مختلف، سلامت، معدن، فولاد، برگزار شده و برکات زیادی برای شرکتهای دانش بنیان و از آن طرف دستگاهها و سازمانهای اجرایی و شرکتها و سازمانهای بزرگ کشورمان داشته که توانستند نیازهای خودشان را با تکیه بر شرکتهای دانش بنیان مرتفع کنند.
ما در آستانه اربعین حسینی به دلیل این که زوار نیازهایی دارند موکبها نیازهایی دارند، دستگاههای اجرایی و متولیان مواکب هم نیازهایی دارند که این نیازها فکر میکردیم که میشد به دست شرکتهای دانش بنیان مرتفع بشود تصمیم گرفتیم یک رویداد از همین جنس برگزار بکنیم. نیازهای مواکب را شناسایی کردیم در ۵ محور، حوزه بهداشت و درمان، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و لجستیک، صنایع خلاق و فرهنگی و به طور کلی محتوای فرهنگی و نهایتا بیمه و در این ۵ حوزه که زیرحوزه هایش هم در سایت خودمان فراخوان کردیم از شرکتهای دانش بنیان، فناور و خلاق دعوت کردیم که هر کس بضاعت و توانمندی دارد در یک نمایشگاه یک روزه به نمایش بگذارد.
در آن سمت هم نهادهای زیادی به کمک ما آمدند از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگیرید تا ستاد مرکزی اربعین، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیادهای مختلف، هلال احمر آمدند و در این سمت از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان بازدید کردند و نیازهایشان را به میدان آوردند، دیروز یک نمایشگاهی از ۵۰ شرکت در همکف صندوق نوآوری و شکوفایی برپا بود و بازدیدهای زیادی از آن اتفاق افتاد و خدارا شکر تعاملاتی بین شرکتهای دانش بنیان و آن سمت تقاضا صورت گرفت البته امسال سال اول بود امیدواریم که انشاالله بنای خوبی شده باشد برای این که انشاالله سال آینده با قوت بیشتری بتوانیم این رویداد را برگزار کنیم.
سوال: با توجه به این که مراسم پیاده روی اربعین حسینی به زودی قرار است برگزار شود، این رویداد توانسته خودش را برساند به موقع برای تعامل با مراسم؟
ملکی فر: برای بعضی از شرکتها بله، برای بعضی از شرکتها احتمالا کمی دیر بود، چون شرکتها محصولات مختلفی را آوردند بعضی از این شرکتها توانستند راه خودشان را باز کنند، ولی بعضی از این شرکتها احتمالا این کار را باید درسال آینده و همانجور که فرمودید کردید زمان جلوتری با آمادگی بیشتر باشد.
سوال: چون من آن طور که متوجه شدم حضور ۵۰ شرکت دانش بنیان در خدمت رسانی به زائران اربعین را ما امسال خواهیم داشت این ۵۰ شرکت واقعا توانستند آمادگی خودشان را کامل کنند؟
ملکی فر: این ۵۰ تا ۵۰ تایی هستند که در نمایشگاه آمدند حالا این ۵۰ تا عدهای شان توانستند آنجا مشتریان خودشان را پیدا کنند یا همکار پیدا بکنند، من یک مثالی بزنم از محصولاتی که دارند مثلا فرض کنید یکی از شرکتها ماده ضد عفونی کننده آورده برای آب، ماده ضد عفونی کننده که اگر شما به آب بزنید میتوانید اطمینان پیدا کنید که عفونتها و میکروبها و باکتری هایش کشته خواهد شد، شرکت دیگری او آر اس خوراکی آورده، شرکت دیگری یک اپلیکیشنی آورده که شما اگر آنجا نیازی داشته باشید میتوانید با دیگران در میان بگذارید و فرض بفرمایید یکی از زوار ممکن است به پزشک یا دندانپزشک نیاز داشته باشد میتواند در آن اپلیکیشن درخواست بدهد و اگر دندانپزشک در میان زائران باشد میتواند به او متصل شود، محصولات خیلی متنوع بودند.