پخش زنده
امروز: -
برنامه «۳۶۰ درجه» چهارشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه افق پخش و روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ تکرار میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سواد رسانهای با رویکرد به سینما، پویانمایی، فضای مجازی و بازیهای رایانهای موضوع این برنامه است.
در خصوص برنامه ۳۶۰ درجه شبکه خبر با آقایان امیر حسین منصوری سردبیر و نویسنده و مجید غفاری تهیه کننده این برنامه گفتگو کرده است.
اقای منصوری در خصوص انتخاب موضوعات در این برنامه گفت: پشت متنی که روی آنتن شبکه میرود و حدود ۲۵ دقیقه ما با مخاطب در ارتباط هستیم یک تیم پژوهش کامل و متخصص در حوزههای مختلف فعال هستند، در واقع من به عنوان نمایندگی اون تیم پژوهشی در خدمت شما هستم، در تیم سردبیری موضوعات مختلف روی میز مِی آید و بحث و گفتگو میشود و با همان شاخصهایی که داریم و برای خودمان تعیین کردیم، کهاگر قرار هست اثری را ما به آن بپردازیم در حوزه سواد رسانهای چه کلیدی را به مخاطبش خواهد داد، انتخاب میشود و سعی میکنیم که سراغ موضوعاتی که به روزترهستند برویم، که تاثیر گذاری بیشتری دارند و، چون مخاطب اصلی این برنامه در وهله اول خانوادهها هستند و به خاطر مشغله روزانه، سرعت پیشرفت فناوریهای ارتباطی و یا سرعت به روز شدن آثار سینمایی و پویا نمایی زیاد است، خانوادهها طبعا با فاصلهای از بچهها در فضای رسانه حرکت میکنند و روز به روز این این شکاف بیشتر میشود، که سعی میکنیم حرفهایی را بگوییم که بیشتر به درد خانوادهها بخورد، که وقتی میخواهند سبد فرهنگیشان را برای بچهها طراحی کنند و اگر میخواهند نظارتی انجام بدهند، بدانند با چه شاخصهایی مواجه اند.
آقای غفاری تهیه کننده برنامه ۳۶۰ درجه در خصوص ساختار برنامه گفت: ما ابتدا قرار بود برنامهای گفتگو محور داشته باشیم، ولی با همراهی مدیران گروه و شبکه سعی کردیم که فرم و قالب جدید و جذاب تری ارائه دهیم که مخاطب حوصله دیدن این برنامه را داشته باشد، و در ضمن بحث مهم سواد رسانهای را ارائه دهیم و دانش مردم را زیاد کنیم از این جهت که بتوانند مصرف فرهنگی بهتری داشته باشند.
غفاری افزود: این که چطور به این فرم رسیدیم و این فرایند چگونه انجام شد، خیلی طول کشید، و ما با تیمهای پژوهشی متفاوتی گفتگو و کار کردیم، ولی خیلی از افرادی که در حوزه سواد رسانهای فعالیت میکنند بیشتر کارشان تبدیل شده به یک بیزینس، اما باچندپژوهش به این فرم رسیدیم در قالب نمایش و طنز که هم والدین و هم بچهها بتوانند استفاده کنند، و البته سعی کردیم که برنامه خیلی علمی نباشد از این نظر که فهم مطالب برای مخاطب عام سخت و تخصصی نباشد و خیلی مخاطبش خاص نباشد.
آقای منصوری در خصوص توجه به معیارهای علمی برنامه گفت: ما اگر در یک برنامه با ۲۵ دقیقه زمان چند محور را برای مخاطب باز میکنیم، هر محور باید ۲ تا ۳ فکت به عینه داشته باشد فکتهایی که برای همین سالهای اخیر باشد با منبعهای مشخص، پژوهشگران این برنامه به مقالات علمی هممراجعه میکنند که درخصوص آثار سینمایی مختلف نوشته شده از جنبه بحث رسانهای و تاثیر گذاری
رسانهای ما سعی میکنیم از فکتهای به روز، علمی و مواردی که توسط کارشناسان ماهر این حوزه که در سطح بین المللی نوشته شده استفاده کنیم و ما بر اساس فکتهای علمی برنامه را به جلو میبریم، ولی سعی میکنیم به سادهترین زبان ممکن یعنی پلاتوهایی را که مجری میگوید اصلا پلاتوهای رسمی نیستند و از زبان غیر رسمی استفاده میکنیم، حتی فکتهای علمی را هم با زبان ساده مخلوط کنیم که در ذهن بماند.
آقای غفاری در خصوص تغییراتی که باید انجام شود گفت: در فرم و قالب برنامه تغییری نخواهیم داشت، اما در خصوص موضوعات ممکن است که سراغ محصولات رسانهای دیگری هم برویم یعنی در حوزه نشر، مطبوعات، کتاب کودک، حوزههای تلفیقی مثل فناوری با سینما، یا سرفصلهای موضوعی را که انتخاب میکنیم ممکنه است که گسترش دهیم.
منصوری در پایان گفت: در خصوص زمینههایی که مغفول مانده و به آن پرداخته نشده و یا کمتر به آن پرداخته شده سعی کردیم درفصل دوم به آن بیشتر بپردازیم.