پخش زنده
امروز: -
با گران شدن سیلندرهای گاز مایع سفرهای برای صاحبان خودروهای اینترنتی نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و مشاهدات میدانی خبرنگار حوزه انرژی، کمبود سیلندرهای گاز موجب نارضایتی مردم و صاحبان خودروهای LPG یا همان اتو گاز شده است.
سیلندرهایی که قرار بود با قیمت ۲۲ هزار تومان به فروش برسد، هم اکنون با قیمت مصوب دولتی و سهمیه بندی ۳۵ هزار تومان، و آزاد تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد، باید گفت سیلندر گاز ۱۱ کیلویی در آذر ۱۳۹۹ به قیمت ۹۷۰۰ تومان و تا فرورین سال ۱۴۰۲ نیز این سوخت پاک به صورت آزاد ۲۵ هزار تومان فروخته میشد،
بر خلاف گفته مسئولان، مشاهدات میدانی نشان داده قیمت سیلندر گاز کنترل نشده است و این کپسولها با دو واریزی به مبلغ دولتی ۳۵ هزار تومان به فروش میرسد اولین واریزی مربوط به شرکت گاز با ۴ عدد کپسول ۱۱ کیلویی به مبلغ ۸۸ هزار تومان و ۵۲ هزار تومان هم واریز به پخش فراوردههای نفتی و در کل چهار عدد کپسول گاز مایع ۱۴۰ هزارتومان قیمت دارد آن هم برای طی مسافت ۶۰۰ کیلومتر
این در حالی است که با گرانی سیلندر گاز و کوچک شدن سبد سوختی، فشارها برمصرف بنزین، به خصوص در روزهای سفر و اعیاد مضاعف گردیده است، شرایطی که به تجربه سالهای قبل مشکلاتی را در فصل زمستان بستر ساز خواهد شد.
اما برای توسعه اتوگاز در کشور همچون کشورهای توسعه یافته دیگر، ملاحظه جدی وجود دارد که در سالهای گذشته هیچ موقع برای اتو گاز یا همان خودروهای گاز مایع اتفاق نیفتاد و آن نگرانی از ورشکسته شدن صنعت CNG است
این سالها یکی از دلایلی که صاحبان خودروی ال پی جی را راضی نگاه داشته، حجم مشخصی از LPG است که میتواند ۳ تا ۴ برابر CNG مسافت بیشتری طی کند و نسبت به بنزین هم یک و نیم برابر طی مسافت دارد و از طرفی عملکرد موتور خودرو با سوخت LPG نیز بهتر از CNG است و به قول مکانیکها و تعمیر کارهای اتوگاز، خودروی ال پی جی چرب کار میکند و خسارتهای کمتری به موتور میرساند.
اما در این سالها و راه اندازی نشدن جایگاههای سوخت ال پی جی از سوی وزارت نفت صاحبان این خودروها مجبورند به صورت غیرایمن و غیررسمی خودروهای خود را دوگانهسوز کنند
گفتنی است در حال حاضر حدود یک میلیون خودروی LPG سوز در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که تحت تاثیر سیاستهای فعلی وزارت نفت و ثبت نام در سامانه سدف و از سویی کم شدن سهمیه سیلندر گاز، بطور عملی و شهودی از دور سوختهای ال پی جی خارج شده اند.
به گفته رانندگان خودروهای اینترنتی این سامانه نان شان را آجر کرده و با توجه به سهمیه بندی بسیار کم سیلند گاز به تعداد ۴ کپسول برای هر خودرو، این نان آوران مجبورند از بنزین استفاده کنند که آن هم مقرون به صرفه نیست.
بنابر اعلام مسئولان شرکت پخش فرآوردههای نفتی، سهمیه بنزین ماهیانه مالکان خودرو در ابتدای هر ماه ۶۰ لیتر بنزین سهمیهای و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد است.
محمدرضا فاضلی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما حوزه انرژی