طبق تقویم شب و روزهای محرم در چه ماه و فصلی بودند
اینکه وضعیت شبهای محرم در سال ۶۱ هجری که امام حسین علیهالسلام و یاران آن حضرت در صحرای کربلا حضور داشتهاند، به چه صورت بوده باعث میشود برخی از دروغها درباره عاشورا فاش شود.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، اگر قرار باشد حوادث عاشورا بررسی کنیم، میتوانیم وقایع را در این ظرف زمانی تحلیل و واکاوی کنیم. به این ترتیب بسیاری از تحریفها و دروغپردازیها مرتفع خواهد شد.
گزارشگرانی در سپاه هر دو طرف
در کل واقعه عاشورا بسیار دقیق و زیر ذربین بوده است و گزارشگرانی در سپاه امام حسین علیه السلام و عمر سعد بوده اند که بطور دقیق ماجرا را ثبت کرده اند.
برای در امان ماندن از تحریف، منابع صحیح را مطالعه کنیم
اینکه وضعیت شبهای محرم در سال ۶۱ هجری که امام حسین علیهالسلام و یاران آن حضرت در صحرای کربلا حضور داشتهاند، به چه صورت بوده چه کاربردی در کارهای پژوهشی دارد و تا چهاندازه در تشخیص و شناخت مردم درباره این قیام تاریخی میتواند مفید و مؤثر باشد؟
این کار بخشی از دروغهای ساخته شده توسط افرادی مانند ابن کثیر دمشقی را که در تاریخ دمشق نوشته شده، برای ما روشن میکند.
از جمله آنکه گزارش غلطی اعلام شده که در محرم سال ۶۱ هجری خسوف اتفاق افتاد، اما در اثر بررسیها و مطالعات به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه در آن زمان خسوفی روی نداد و این مطالب تنها تحریفاتی است که برای اغفال کردن مردم بیان میشود و اعتبار و سند علمی ندارد.
اذان صبح روز عاشورا چه ساعتی بود؟
طبق دفتر مطالعات ژئوفیزیک دانشگاه تهران اذان صبح روز عاشورا در سال ۶۱ هجری، ساعت ۴ و ۳۷ دقیقه بوده و غروب روز عاشورا ساعت ۵ و ۳۸ دقیقه بوده است. همچنین آن روز مطابق با ۲۰ مهرماه در تاریخ شمسی است.
گزارشگر سپاه عمر سعد
در سپاه دشمن دو چهره هستند که گزارشهای ریز و دقیقی ارائه دادهاند؛ یکی از آنها حمید (یا خمید) بن مسلم بوده که به عنوان گزارشگر سپاه عمرسعد در روز عاشورا حضور داشته است.
او فعالیتی مانند گزارشگران امروزی داشته که حتی تا کنار قتلگاه امام حسین علیهالسلام آمد و کسی به او کاری نداشت تا بتواند به راحتی وقایع را ثبت و ضبط کند. او به خوبی حالات و لحظات امام حسین علیهالسلام را تا آخرین لحظات توصیف کرده است.
شخص دیگری نیز به نام هلال بن نافع به عنوان گزارشگر در سپاه دشمن بوده که او هم اطلاعات مهمی ارائه کرده است.
البته این فرد را نباید با نافع بن هلال که در سپاه امام حسین علیهالسلام بوده، اشتباه گرفت.
این شخص نیز حالات امام حسین علیهالسلام، به میدان آمدن سپاهیان آن حضرت، رجزها و اطلاعات دیگری را عنوان کرده است.
در مجموعه یاران امام حسین علیهالسلام نیز شخصی بوده که امام علیهالسلام درست در ظهر روز عاشورا به او فرموده که از کربلا بیرون برو تا شاهد شهادت ما نباشی و تقصیر و گناهی از این جهت بر عهدهات کنند. این فرد، عقبه بن سمعان نام دارد.
او نیز گزارشات ریز و دقیقی داده که برخی گزارشهای او روشنگرانه است که بسیاری تحریفها را رفع میکند.
انعطاف امام حسین علیهالسلام با دشمن، دروغی است که از سوی سپاه یزید ساخته شد.
این مطلب که عنوان شده امام حسین علیهالسلام در آن شرایط در مقابل لشکر دشمن برخوردهای انعطافآمیزی داشتهاند، با اصل واقعه عاشورا که منجر به شهادت آن حضرت و یاران ایشان شد، سازگاری ندارد.
اما عدهای در این روزها از آن به عنوان دستآویزی برای مذاکره با دشمنان استفاده میکنند.
برخی مسائل مانند انعطاف امام حسین علیهالسلام نیز طبق گزارشهای عقبه بن سمعان که در سپاه امام حسین علیهالسلام حضور داشته، منتفی میشود. این مبحث که امروزه نیز در قالب مناظرات بیان میشود، دروغی است که از سوی سپاه عمرسعد ساخته و پرداخته میشد که قصد داشت جنگ را عقب بیندازد تا شاید به آرزوی خود که ملک ری و تهران امروزی بود، برسد.
گزارشهای بسیار ریزی در این زمینه وجود که ضرورت دارد هر کسی قصد ورود به عرصه شعر و داستان و فیلم و... برای محرم را دارد، باید این مسائل و قضایا را بداند.
ماجراهایی از فیلم رستاخیر
به عنوان مثال در فیلم رستاخیز مشاهده میشد که موضوعی بسیار فرعی که خیلی کم به چشم تاریخ نگاران آمده، مورد بررسی قرار گرفت؛ آن جا که یکی از پسران حر بن یرید ریاحی به نام بکیر را محور قصه فیلم قرار داده و فیلم را بر اساس آن پیش بردند.
اماای کاش لااقل برادر او، علی بن حر ریاحی، را محور داستان قرار میدادند که در واقعه کربلا نقشآفرینتر و مشخصتر بوده و اتفاقا گزارشهای روشنتری درباره علی بن حر ریاحی وجود دارد که از آن استفاده نشد.
عاشورا مسیر سعادت انسان قرن بیستم را هموار میکند
کربلا قصهای نیست که به تاریخ پیوسته و تمام شده باشد. حادثهها در تاریخ هر اندازه از نقطه ولادت خود فاصله میگیرند کمرنگتر میشود و سهم شان در گزارشهای تاریخی به مرور زمان، کم و کمتر میشود. چراکه رویدادهای دیگری پیش میآید و آنها به فراموشی سپرده میشوند. به عنوان مثال در تاریخ ادبیات مشاهده میکنیم که به سبب اینکه افراد تازهتری آمدهاند، سهم قبلیها را کمتر میکنند. اطلاعات گمشده اثر زیادی در ایجاد تحریف وقایع دارد. آنقدر که حتی گاهی اشتباهات تاریخی و جغرافیایی روی میدهد که کل ماجرا را تحت تاثیر قرار میدهد.
لازم است که مطالعات دقیق صورت بگیرد تا علم سخنران و هر کسی که قصد تحلیل وقایع را دارد، کامل و صحیح باشد.
به عنوان مثال در برخی داستانهای عاشورایی دیده میشود که نویسنده وقایعی را به کوفه نسبت میدهد که در حقیقت در مدینه روی داده است.
این در حالی است که ساختار مردمی و جامعهشناسی مدینه با کوفه بسیار متفاوت بوده است.
منبع: تسنیم