معاون وزیر نفت: مصرف بنزین تهران معادل ۳ استان
سالاری گفت: مصرف تهران هماکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تاکنون ۱.۶ میلیون کالای ایرانی به پالایشگاههای فراسرزمینی صادر شده و اولین کاتالیست ایرانی در حوزه تولید بنزین صادر شده است.
وی افزود: دانش فنی تولید کاتالیست مورد نیاز در فرآیند تولید بنزین، با همت متخصصان داخلی و پذیرش ریسک تولید، بومیسازی شده و نماینده شرکتهای خارجی با حضور در ایران و نمونهبرداری و تست کاتالیست ایرانی، مهر تأیید بر این توانمندی زدهاند و ۲۱ تن کاتالیست ایرانی به پالایشگاههای خارجی برای تولید بنزین صادر شده است.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: در بحث پالایشگاههای فراسرزمینی به دنبال بازارسازی برای نفتخام ایران هستیم، بهاین صورت هم صادرات نفتخام با ارسال آن به این پالایشگاهها افزایش مییابد و هم با پالایش نفت ایران در این پالایشگاهها، فرآورده تولید شده در بازار هدف به مصرف میرسد.
وی ادامه داد: برای فعالیت در پالایشگاههای فراسرزمینی در حوزه کشورهای آسیایی نیز مذاکراتی صورت گرفته، گروههای کارشناسی فعال شدهاند و پیشنهادات و پتانسیلها در حال بررسی است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه توجه خوبی به بحث ظرفیتسازی در مخازن ذخیره و احداث خطوط لوله مورد نیاز در دولت سیزدهم شده، گفت: ۹۰ درصد مخازن سوخت مایع نیروگاهها پر شده تا برای فصل سرد سال، آمادگی حداکثری داشته باشیم.
وی افزود: ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام فرآورده در کشور داریم که با اجرای پروژههای جدید، حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر دیگر به این میزان افزوده خواهد شد.
آقای سالاری با اشاره به مصارف افسارگسیخته بنزین در کشور گفت: در تهران حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میشود که این میزان برابر با مصرف سه استان پهناورفارس، کرمان و اصفهان است.
وی ادامه داد: متوسط مصرف بنزین در سال گذشته ۱۰۱ میلیون لیتر در روز بوده، اما این رقم در سال جاری به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی در برخی روزها تا ۱۴۲ میلیون لیتر در شبانه روز نیز مصرف بنزین را شاهد بودهایم.
آقای سالاری اظهار کرد: در دولت قبل بخشی از بنزین کشور صادر شده، ولی پولش به کشور بازنگشته است و از طرفی پول بخشی از محمولههای بنزین زودتر دریافت شده بود که خود محمولهها تحویل داده نشده بود. نکته جالب اینکه با وجود ایجاد فضا برای صادرات فرآورده در دولت قبل، شرکتهای ذیل پالایش و پخش همه زیانده بودند.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش گفت: در دولت قبل احداث هر گونه خط لوله و مخزن ذخیرهسازی متوقف شده بود. هماکنون حدود ۶۰ درصد از فرآوردههای نفتی با نفتکش و ۳۳ درصد با خط لوله جابهجا میشود درحالیکه انتقال با خط لوله بسیار ارزانتر است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاهها ذخیره شده است و حدود ۹۰ درصد مخازن فعال نیروگاهها پر شده است.
آخرین وضعیت تولید و مصرف بنزین
آقای سالاری گفت: مصرف بنزین در سالهای گذشته روند صعودی گرفته و جهش یافته است. هماکنون مصرف بنزین در شمال غرب کشور حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز است درحالیکه تولید بنزین پالایشگاه تبریز فقط ۴ میلیون لیتر است.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش گفت: مصرف بنزین در تهران به شدت افزایش یافته و به ۲۱ میلیون لیتر در روز رسیده است و مصرف بنزین کل منطقه شمال و تهران روی عدد ۴۳ میلیون لیتر در روز قرار گرفته است.
وی توضیح داد: مصرف بنزین کشور حتی تا ۱۴۲ میلیون لیتر در روز نیز در برخی روزها افزایش یافته است و تولید بنزین در مناطق جنوبی است، مثلا پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۴۲ میلیون لیتر و پالایشگاه بندرعباس و آبادان نیز هر کدام حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید میکنند و انتقال بنزین از جنوب به شمال به شدت مشکل شده، ولی بدون خلل انجام میشود.
آقای سالاری گفت: در ایران روزانه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف میشود که رقم بالایی است و حدود ۵۸ میلیارد دلار آن سوختسوزی و هدررفت است. یعنی اگر ۲۰ درصد جلوی این هدررفت گرفته شود مبلغ زیادی صرفهجویی میشود که میتوان با صادرات آن و درآمدزایی ارزی صرف توسعه زیرساخت پالایشی کشور شود.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شرکتهای پالایشی موظف شدهاند که ۴۰ درصد از سود سالانه خود را در پروژههای ارتقای کیفی و کمی پالایشگاهها سرمایهگذاری کنند و برای ارتقای همه پالایشگاهها برنامه جامع تعریف شده و اجرایی میشود.
وی افزود: با وجود اینکه در طرح پالایشگاه شهید سلیمانی فقط ۱۰ درصد سهام متعلق به شرکت پالایش و پخش است، اما همه کار آن بر دوش ما قرار گرفته و پیگیری میکنیم. ثبت شرکت و تشکیل هیئت مدیره و انتخاب مدیرعامل انجام شده و هماکنون در حال تعیین پیمانکار هستیم.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش گفت: در ابتدای دولت صدور کارت سوخت فقط ۹ هزار عدد بود درحالیکه نیاز کشور سالانه ۲ الی ۲.۵ میلیون کارت بود و در این دو سال تاکنون ۴ میلیون کارت سوخت صادر شده است.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد در مصرف سوخت مایع بخش حملو نقل صرفهجویی شود، رقم بسیار زیادی سرمایه آزاد میشود که میتواند صرف توسعه زیرساختها شود.
مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند
وی افزود: قریب به ۳۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که ۲۱ میلیون خودروی شخصی هستند؛ به طور متوسط روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی با کارت سوخت شخصی، ۲۷ میلیون لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی با کارت سوخت شخصی و ۳۸ میلیون لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی با کارت جایگاهها، توزیع میشود که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد سوختگیری با کارت سوخت شخصی است و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سوختگیری روزانه با کارت آزاد جایگاهها صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه، تا پایان شهریورماه باید سوختگیری با کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد برسد، گفت: متناسب با نیاز هر جایگاه و میزان تردد و مراجعهای که دارد، کارت آزاد سوخت در اختیار جایگاهها قرار گرفته و توقف سوخترسانی با بهانه نبود کارت آزاد، پذیرفتی نیست.
وی ادامه داد: یک کارگروه نظارت بر جایگاههای عرضه فعال کردهایم که بازدیدهای سرزده به جایگاهها دارند و بهجایگاههایی که میگویند کارت سوخت نداریم اخطار میدهیم.
آقای سالاری بیان کرد: بر اساس پایشهای صورت گرفته در تمام استانهای کشور، ۶۰ لیتر سهمیه با نرخ اول و ۱۵۰ لیتر سهمیه با نرخ دوم، نیاز ۹۰ درصد مردم را با کارتهای شخصی مرتفع میکند و کارتهای آزاد در دست جایگاهها برای شرایط اضطرار است.
معاون وزیر نفت با اشاره به ساماندهی توزیع LPG در کشور با شناسایی مصرفکنندگان نهایی گفت: حدود ۲۰۰ هزار خودرو در کشور شناسایی شدهاند که LPG مصرف میکنند، همچنین با شناسایی اصناف، منازل و دیگر مصرفکنندگان LPG میزان مازاد LPGتولیدی شناسایی شد.
وی افزود: از حدود ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تن تولید روزانه LPG، حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تن میزان مصرف مورد نیاز کشور است و اختیار صادرات مازاد LPG موجود برای تأمین نقدینگی را در اختیار پالایشگاهها گذاشتهایم.
آقای سالاری با بیان اینکه صادرات دریایی LPG را احیا کردهایم، گفت: با ایجاد ظرفیت در اسکله صادراتی، نخستین کشتی برای بارگیری و صادرات LPG در آبادان پهلو گرفته و صادرات دریایی LPG را به مقاصدی، چون افغانستان و پاکستان آغاز کردهایم.