پخش زنده
امروز: -
دبیرکل حزب پایداری گفت : باید مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کرد و نظر مقام معظم رهبری این است که حضور گسترده مردم تضمین کننده ثبات و پیشرفت کشور است .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دبیرکل حزب پایداری جبهه پایداری انقلاب اسلامی با حضور در برنامه صف اول به پرسش ها درباره نقش گروههای سیاسی در انتخابات رقابتی پاسخ داد.
سؤال: یکی از مهمترین موضوعات نحوه مشارکت و نقشی که مشارکت گسترده نخبگان، اندیشمندان، صاحبان دیدگاه و متخصصین در انتخابات مجلس است. از دید شما به عنوان دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی این موضوع چگونه قابل تحلیل است؟
محصولی دبیرکل حزب پایداری جبهه پایداری انقلاب اسلامی: در واقع مجلس یک جایی است که ریل گذاری تمامی نهادهای اجرایی اعم از دولت، قوه قضائیه، ارگان ها، نهادهای انقلاب، دستگاههای نظامی، انتظامی را با قانونگذاری صورت میدهد؛ بنابراین جایگاهی که مجلس دارد قطعاً جایگاه بسیار مهمی است و آنجا تمامی مباحث در چارچوبهای مختلف و در بخشهای مختلف از جهت تخصصی مورد بحث قرار میگیرد. مثلاً فرض کنید مباحث اقتصادی، مباحث اجتماعی، مباحث سیاسی، امنیتی، مباحث زیربنایی، مباحث قضائی، مباحث فرهنگی، انواع و اقسام اینها و مسائل مربوط به برنامه و بودجه. خب مسلماً یک همچنین جایی که تصمیم گیر نهایی برای ریل گذاری اجرا است، بایستی که افرادی وارد شوند تا بتوانند آن وظیفهای که هم قانونگذاری و هم نظارت بر عملکردها است را درست انجام دهند و خب مستلزم این است که حداقل اش در یکی از این زمینهها تخصص لازم و تجربه لازم را هم داشته باشد. بعضاً ممکن است ما میگوییم تخصص تعریف بر این شود یا برداشت بر شود که ما منظورمان فقط مدرک تحصیلی است، نه ممکن است یکی در یک موضوع مدرک تحصیلی خوبی هم داشته باشد، بالایی داشته باشد، ولی از لحاظ تجربه فاقد آن صلاحیت لازم باشد.
سؤال: گرچه مدرک تحصیلی هم طبق قانون، برای شرکت در مجلس شورای اسلامی، کارشناسی ارشد به بالا است دیگر؟
محصولی: همینطور است که میفرمایید، کارشناسی ارشد و به بالا بایستی داشته باشند. ولی عرض من این است که حتی ممکن است یکی دکتری داشته باشد، ولی آن تجربه لازم، چون در آن زمینه کار نکرده باشد، تجربه لازم را نداشته باشد، بنابراین ما برای همین است که هم طی یک بیانیهای که داده ایم از نخبگان دعوت کرده ایم که در این فرصت باقی مانده شرکت کنند. الان هم از این تریبون استفاده میکنم و خدمت همه نخبگان عزیز کشور و آنهایی که فکر میکنند صلاحیت لازم را دارند، تا فرصت دو سه روزهای که باقی است، خواهش میکنم که بروند و در ثبت نام مقدماتی یا پیش ثبت نام شرکت کنند و بتوانیم یک مجلس بسیار موفق و پویا و نتیجه بخشی را داشته باشیم در انتخابات اسفندماه امسال.
سؤال: صداوسیمای جمهوری اسلامی تلاش میکند تا براساس هم بی طرفی و هم زمینه سازی برای رقابت و مشارکت، زمینه یک انتخاب بالنده، پویا و بسیار گسترده را فراهم بیاورد که جناب دکتر جبلی، رئیس محترم سازمان، سیاستهای سازمان در این زمینه را بیان داشتند. بفرمایید در این زمینه چه تدبیری باید اندیشیده شود؟ جناب مهندس با توجه به اینکه صداوسیما تلاش میکند که زمینه برای یک رقابت و مشارکت گسترده مردم را فراهم کند و البته فعالان سیاسی. شما بعنوان دبیرکل یک حزب سیاسی که طبعاً در انتخابات شرکت میکند، نامزد معرفی میکند، فعالیت خواهید کرد، به نظر شما چه الزاماتی را صداوسیما در این زمینه باید رعایت کند؟
محصولی: مطمئناً همانطور که قانون مشخص کرده است، بایستی که تمامی نهادهای دولتی منظورم از دولتی، قوه مجریه نیست، یعنی حکمرانی و نظام. اینها بایستی که نقش جناحی نداشته باشند در انتخابات و مشوق مردم باشند برای حضور بیشتر و فرصتهای برابر برای مردمی که بعنوان نامزد معرفی میشوند و اینها بتوانند از ظرفیتهای مختلف دولت ازجمله از ظرفیت صداوسیما برای معرفی خودشان و برنامه هایشان استفاده کنند. البته طبیعتاً در انتخاباتی مثل انتخابات ریاست جمهوری که این امر خیلی بهتر بستر آن فراهم است.
سؤال:، چون تعداد نامزدها کمتر است.
محصولی: بله اینکه تعداد نامزدها فرض کنید شش نفر، هشت نفر، ده نفر، کمتر، بیشتر، ولی در انتخابات مجلس مخصوصاً در شهرهای بزرگی مثل تهران که بیش از هزار نفر بعضاً دو هزار نفر، بعضاً سه هزار نفر شرکت میکنند، طبیعتاً صداوسیما این امکانات و این فرصت از جهت زمانی را ندارد که دانه دانه این افراد بتوانند بیایند و نظرات خودشان را برای مردم بیان کنند. ولی ممکن است صداوسیما امکانات دیگری غیر از شبکههای اصلی که در مرکز است مثل شبکههای استانی داشته باشد یا شبکههای مجازی که دارد فضای مجازی امکاناتی که دارد بتواند در جهت بسط و گسترش اطلاعات مردم از دیدگاههای نامزدها، فعالیتهای خودش را گسترش دهد و این امر فکر کنم که امکانپذیر است و حتماً جزء وظایف صداوسیما هم است. البته این برنامه هم به یک نوعی در همان جهت است که دیدگاهها مطرح شود و مردم در جریان برنامهها و نظرات جریانهای مختلف سیاسی قرار بگیرند که از این بابت از صداوسیما من به نوبه خودم تشکر میکنم.
سؤال: متشکرم. طبق بند سوم سیاستهای کلی انتخابات که ابلاغ شده است فرموده اند که بهره مندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در انتخابات حسب مورد از صداوسیما و فضای مجازی و دیگر رسانهها و امکانات دولتی و عمومی کشور. شما بعنوان یک فعال سیاسی چه پیشنهادی دارید برای صدا و سیما در این حوزه و چگونه صدا و سیما میتواند این بند سیاستهای ابلاغی را به مرحله اجرا دربیاورد آن هم به بهترین نحو؟
محصولی: چون مربوط به سیاستهای ابلاغی فرمودید من خوب است که یک توضیحی بدهم که این سیاستهای ابلاغی انتخابات که به صورت سیاستهای کلان انتخابات از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، دارای بندهای خیلی مهم و مختلفی است. ازجمله این بندها یکی هم همین بود که اشاره فرمودید و ازجمله آنها در دو سه جا مستقیم و غیرمستقیم فراهم کردن زمینه بالا آمدن نیروهای داوطلب یا نامزدهای انتخابات به صورت اصلح به عبارت دیگر شایسته سالاری تأکید شده است که اگر فرصت باشد در این رابطه هم من خاطرم باشد خدمت تان مطالبی را عرض خواهم کرد. ولی به طور کلی بایستی دقت شود که این بندهای مختلف سیاست کلان ابلاغی در رابطه با انتخابات از طرف مقام معظم رهبری صادر شده است و همه موظف به اجرای آن و دقت در اجرای آن هستند ازجمله صدا و سیما و طبیعتاً کار سنگینی هم است. عرض کردم بخاطر این است که در بعضی از انتخاباتها امکان اینکه شما یک رقابتی را بین جریانها یا نامزدهای مختلف برقرار کنید که تعداد نامزدها کم است، بیشتر فراهم است، ولی الان شما بایستی از یک طرف مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کنید که نظر حضرت امام (ره) در رابطه با مردم سالاری دینی بوده است، نظر حضرت آقا مقام معظم رهبری بر این است که حضور گسترده مردم تضمین کننده ثبات کشور و پیشرفت کشور است و علاوه بر این دیدگاههای جریانهای مختلف هم میتواند منعکس شود. یعنی گفت آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید، حالا اگر که نمیشود مثلاً همه افراد را اینجا بیاوریم و دو سه هزار نفر را نظرات شان را دانه دانه ببینیم چه است، ولی میشود گروههای مختلفی که هستند را در برنامههای مختلف علاوه بر این برنامه و علاوه بر این شبکه در شبکههای مختلف صداوسیما که کثیر هم است دعوت کرد و بحث کرد و به نقد گذاشت و مردم استفاده کنند.
سؤال: رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحبتهایی که سالجاری فرمودند، راهبردهای اصلی انتخابات را در حوزه امنیت و سلامت مطرح داشتند که خب طبعاً شاید خیلی ارتباط تنگاتنگی با رسانه نداشته باشد، اما مشارکت و رقابت موضوعی است که به صورت مستقیم به رسانه ملی و سایر رسانههای گروهی وابسته است و میتوانند نقش آفرین باشند. حضرت آقا در همه انتخابات بر مشارکت حداکثری تأکید دارند. علت این تأکید چه است و در همین صحبت هم ایشان فرمودند که برخی مخالف مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند. اینها چه کسانی هستند؟
محصولی: قطعاً اینهایی که مخالف مشارکت گسترده مردم هستند، اگر نگوییم که از روی جهل است و با علم است، در مسیر دشمن حرکت میکنند. البته ممکن است بعضیها هم از روی جهل و ناآگاهی در مسیر دشمن حرکت کنند و نتیجه یکی باشد، ولی نیت شان متفاوت باشد. مشارکت مردم بوده است که تا بحال انقلاب را حفظ کرده است. این ۴۵ سال در تمامی صحنهها از آن اول آن که بحث سازندگی شد، بعد بحث فضای تروری که توسط منافقین صورت گرفت، مقاومت مردم بود، چون عموم مردم را ترور میکردند، قصاب و بقال و افراد مختلف را منافقین ترور میکردند و یادمان است. بعد جنگ شد، دفاع مقدس، حضور مردم در صحنههای دفاع مقدس که اغلب آنهایی که هم سن و سال ما هستند یادشان است که با چه حضور گسترده و ایثارگری مردم توانستند جنگی را که از طرف تمامی ابرقدرتها دشمن را حمایت میکردند، به خوبی اداره کنند و نهایتاً پیروز میدان باشند. در مراحل بعدی تثبیت، سازندگی در مراحل بعدی که دشمن به صورت نرم افزاری امروزه وارد مسیری شده است که فرصت شود اشارهای خواهم کرد به آن و جنگ ترکیبی را راه انداخته است، قطعاً این حضور مردم است که پشتوانه اصلی نظام است و عدم حضور مردم یعنی اینکه خواست دشمن، به عبارتی دیگر عدم مشارکت، توصیه دشمن به ضدانقلاب است که موجب شود مقبولیت و مشروعیت نظام زیر سؤال برود و تا به حال ما شاهد بوده ایم که مردم عزیز ما در بزنگاههای مختلف، ازجمله مواردی که ذکر کردم یا در همین ۲۲ بهمن شما میبینید بعد از ۴۵ سال که نسلها عوض شده است، این قدر جوان ها، بزرگ ها، میانسالها میآیند و شرکت میکنند با اقتدار. یا در مراسمات مذهبی که اخیراً در رابطه با عید غدیر چه باشکوه حضور پیدا میکنند، شرکت میکنند. خب دشمن از این میترسد. آن جریانهای داخلی که در واقع به یک شکلی صدای دشمن را به زبان خودشان منعکس میکنند، آنها با تحلیل و یا با تشکیک چه در رابطه با قبل از انتخابات، چه در رابطه با حین انتخابات، چه در رابطه با بعد از انتخابات بعنوان نتیجه انتخابات طبیعتاً درصدد این هستند که مشارکت را به حداقل برسانند در نتیجه آن خواست دشمن برآورده شود. ولی الحمدالله ما مردم بسیار هوشمند و هوشیاری داریم همچنان که تا به حال در جاهای مختلف نشان دادند که از عقلانیت و هوشیاری کافی برخوردار هستند، امید است که در این انتخابات آخر سال هم با حضور گسترده خودشان انشاالله نتایج درخشانی را رقم بزنند. همین حضور بیش از ۲۳، ۲۴ هزار نفری که آماری که تازه شاید برای دیروز باشد، شنیده ام بعنوان ثبت نام مقدماتی داوطلبها انجام داده اند، نشان از یک استقبال خوبی را از طرف مردم دارد و انشاالله رحمان این مشارکت در صحنه عمل تحقق پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه ما از مراجع اعزام تقلید و از مقام معظم رهبری بارها شنیده ایم که حضور در انتخابات یک واجب شرعی و سیاسی است؛ بنابراین نیروهای انقلابی و ازجمله جبهه پایداری انقلاب اسلامی دقیقاً حساس هست به مشارکت بالا و حضور گسترده مردم و خواهان این است که حداکثر حضور مردم در انتخابات باشند و عدم حضور را یک عدم تکلیف الهی تلقی میکنیم و این را یک گناه میدانیم؛ بنابراین اینکه حقی است که قانون به افراد داده است هیچ معنی ندارد که خود این افراد بخواهند خودشان را از این حق محروم کنند و دیگرانی که با اینها همفکر نیستند بیایند برای اینها تصمیم سازی و تصمیم گیری کنند.
سؤال: جناب مهندس، در هر جامعهای مجلس یک جایگاه ویژهای دارد. در اداره حکومت در ایران مجلس جایگاه اش کجا است از دید شما بعنوان دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی؟
محصولی: واقعیت این است که در قانون اساسی ما جایگاه مجلس خیلی بالا است. با توجه به اینکه قوای ما در قانون اساسی به صورت مستقل تعریف شده اند و کیله عملکرد دولت و دیگر نهادها و ارگانهای اجرایی و انقلابی و نظامی بایستی در چارچوب قوانین مجلس صورت بگیرد و علاوه بر ریل گذاری، نظارت بر اجرای صحیح مجریان هم باز توسط مجلس دنبال میشود و جزء وظایف شان است جایگاه مجلس بسیار رفیع است. در واقع مجلس خانه امید ایرانیان است، مجلس بالاترین فضائل ملت بایستی که آنجا جمع شوند تا بتوانند بروزدهنده یک هسته نمادی از کل ملت باشند. یعنی وقتی که مجلس بتواند مشکلات مردم را خوب درک کند، برنامههای خوبی را برای رفع این مشکلات تهیه کند، نظارت خوبی بر اجرا داشته باشد که اینها دقیق اجرا شود و به ثمر بنشیند، خب مردم هم خوشحال میشوند، کشور پیشرفت میکند؛ بنابراین جایگاه مجلس واقعاً جایگاه بسیار بالایی است و همانطور که حضرت امام و مقام معظم رهبری بارها فرمودند درباره جایگاه رفیع مجلس، بنده هم عرض میکنم که این جایگاه جایگاه بسیار مهمی است و خطیری است و برای همین هم لازم است که افرادی که آنجا میرود در موردشان دقت خیلی زیادی شود که اگر فرصت شد اشارهای خدمت تان خواهم داشت.
سؤال: حضور نخبگان، اندیشمندان، در یک کلام، کاربلدها و متخصصان در مجلس چقدر میتواند کمک کند که یک مجلس تراز انقلاب اسلامی ما داشته باشیم؟
محصولی: قطعاً هرچقدر که نخبگان، دانشمندان، افرادی که از تجربه کافی برخوردار هستند علاوه بر کار آکادمیک و علمی که در رزومه شان است، حضور داشته باشند در مجلس، قدرت تصمیم گیری نهایی این مجموعه بسیار تصمیم درخشانی خواهد بود در جهت پیشرفت کشور و رفع مشکلات مردم. برای همین هم است که ما از تمامی نخبگان دعوت کرده ایم، عرض کردم حضور داشته باشند و شرکت کنند و طبیعتاً مجلس جایی است که افرادی که احیاناً تجربه کافی ندارند، احیاناً تخصص لازم را ندارند، البته درکنار آن تعهد داشتن، دلسوز بودن، سالم بودن، پاک زیست بودن، فسادستیز بودن، عدالت محور بودن شاخصهای مختلف دیگر هم مطرح است، ولی خود بحث تخصص و تجربه یکی از عوامل بسیار مهم در شناسایی نامزد اصلح هم میتواند مطرح باشد.
سؤال: در صحبتها و کلام حضرت آقا در دورههای مختلف یکسری شاخصهایی را برای نمایندگان مطرح میفرمایند و تا الان هم مطرح کرده اند که مثلاً طعم فقر را چشیده باشند، زندگی اشرافی نداشته باشند، فسادستیز باشند، وامدار گروههای سیاسی و ثروتمندان نباشند، دست و دل شان در برابر دشمن نلرزد، چه مقدار شما در مورد این شاخصها تلاش میکنید که افرادی را در چارچوب جبهه پایداری انتخاب کنید که این ویژگیها و شاخصها را داشته باشند؟
محصولی: البته اگر یک یک مطرح کنید.
سؤال: مثلاً فسادستیزی؟
محصولی: چون فرمودید رهبری فرمودند، ببینید اصلاً فسادستیزی یکی از اولین شاخصها میتواند باشد برای یک نماینده مجلس. دلیل آن هم این است که مجلس جایی است که نماینده آنجا قدرت زیادی دارد برای ارتباط با نهادهای قدرت، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی؛ بنابراین اگر نمایندهای خدایی ناکرده تهذیب لازم را نداشته باشد که در مباحث فساد، فسادگریز باشد و علاوه بر فسادگریزی، فسادستیز باشد، مطمئناً در بزنگاههای حساس و بحرانی پای او خواهد لرزید و این مسئله بسیار مهمی است. حتی ما در شاخصهایی که اعلام کرده ایم، اینجا گفته ایم فسادگریز و فسادستیز، یعنی فسادگریزی کفایت نمیکند باید مبارزه با فساد داشته باشد چه کسی میتواند مبارزه با فساد کند، کسی که وامدار نباشد، یکی از بندهای دیگر که فرمودید، وامدار نه تنها ثروتمند، نه تنها مراکز قدرت، نه تنها احزاب، وامدار هیچ کسی نباشد غیر از خدا. خداوند تبارک و تعالی بنده را حر آفریده است و در روایتی از امام علی (ع) است که بنده کسی نشود جز خدا چرا که خداوند تو را حر آفریده است. لا تکن عبد غیرک فقد جعلک الله حرا، یعنی اگر کسی وابستگی داشته باشد، هرچقدر هم فسادستیزی را شعار بدهد در عمل نمیتواند. اگر کسی خودش به مراکز قدرت و ثروت متصل باشد، وعده داده باشد، یا از پول آنها تبلیغات کرده باشد و بالا آمده باشد، این قطعاً نمیتواند در جاهایی که نافع آن گروه پشتیان اش به خطر میافتد تصمیم صحیح را بگیرد؛ بنابراین مطمئناً شاخصهای مهمی است منتها یکی از شاخصهایی که فرمودید، چون من عرض کردم که دانه دانه بگویید که همه را بگویم، مبنی بر طعم فقر را چشیدن، در این رابطه بایستی یک توضیحی بدهم به نظرم خوب است که این را داشته باشیم. در شرایط مساوی کسی که طعم فقر را چشیده باشد ارجح است بر آن کسی که نچشیده باشد. حالا این شرایط مساوی یعنی چه، یعنی اینکه صرف طعم فقر را چشیدن کفایت نمیکند تعلق نداشتن کفایت میکند. خدا رحمت کند حضرت امام را میفرمودند، ای بسا یک طلبهای به تسبیح یا انگشترش میشود از یک تاجر به مال و تجاره اش تعلق داشته باشد.
سؤال: یعنی استغناء داشته باشد.
محصولی: احسنت. یعنی این در واقع پشت به خدا است خدا را پشتیبان خودش ببیند یعنی احساس کند که پشت اش خدا است پشتیبان اش خدا است. وقتی این شد خب طبیعتاً اگر فقر هم چشیده باشد درد مردم را بیشتر میفهمد. ولی اگر فقط کسی فقر را چشیده باشد در مقایسه با دیگران ما این را ملاک قرار دهیم طبیعتاً این نمیتواند کفایت کند.
سؤال: یکی دیگر از شاخصهها که البته ما در دوران قبل یک نماینده ترازی مثل شهید مدرس را داشته ایم. کسی که در برابر دشمن دست و دلش نلرزد، این را چگونه شما دیدگاه تان راجع به افرادی با این شاخصه چه است؟
محصولی: این باز برمی گردد به اینکه ما گذشته افراد را ببینیم در جایگاههای قبلی که بوده اند چطوری رفتار کرده اند. چون به شعار و به ادعا نمیشود اکتفا کرد. اگر شعار باشد هیچ کسی نمیآید بگوید که به قول قدیمیها ماست من ترش است و همه در ادعا خودشان را فسادستیز و خودشان را غیروابسته به این و آن ممکن است معرفی کنند، ولی آن چیزی که نشان میدهد که آیا این اینجوری است یا نه، باید دید که در جایگاههای گذشتهای که بوده است پایش لغزیده است یا نه، مثل شهید مدرسی که شما اسم بردید، میآید در مقابل بالاترین مقام مملکت ام میایستد چرا، چون وامدار نیست؛ بنابراین اینجا نقش گروههای مرجع و یا افرادی که خبره هستند بعنوان کمک بدهند به آنهایی که میخواهند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند، میتوانند از افراد خبره نظر بگیرند. مثلاً در خود مرجع تقلید هم در رساله داریم که از دو نفر خبره که بدانند اعلم چه کسی است نظر بگیرند و آن بشود برایشان ملاک. اینجا هم هم افراد کاردان و صدیق، درستکار و دلسوز میتوانند به کمک مردم بیایند و هم جریانهایی که باز امتحان داده اند نه جریانهایی که باز در ادعا اینجوری بوده است، ولی در عمل مشی دشمن را پیاده کرده اند، هر وقت قدرت دست شان آمده است ما را وابستهتر کرده اند به جای اینکه برای استقلال کشور کار کنند. به جای اینکه مقاومت را که در جهت حفظ استقلال کشور تلاش میکند در کشور، تقویت کنند، در آن تشکیک ایجاد نمیکنند. ما داریم الان گروههایی که نسبت به خیلی از مبانی انقلاب حمله میکنند بعد میگویند که ما برانداز هم نیستیم. در عمل بایستی ببینیم خب وقتی که شما میآیید به سپاه، به مقاومت، به حاج قاسم، به شهدای مقاومت در رأس آن حاج قاسم شهید سلیمانی و یا نهادهای دیگر انقلاب حمله میکنید، تخریب میکنید، البته بنده نقد را حتماً قبول دارم و لازم میدانم بحثی در مورد نقد نیست، بحث در مورد تخریب بنیانهای نظام است و ثبات کشور؛ بنابراین اینکه فرمودید شهید مدرس، شهید مدرس در عمل نشان داد که وامدار نیست و از کسی نمیترسد، ولی آن کسی نمیترسد که در واقع در گذشته در عملکرد خودش نشان داده باشد. قطعاً آنهایی که میآیند و میگویند یک بمب بزند امریکا ما ویران و سرگردان میشویم و هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم، البته گاف لپی بوده است و دیدگاه اصلی شان این نباشد. آرزوی ما این است که واقعاً این خطای لسانی بوده باشد، ولی خب این چطور میتواند نترسد، این دارد میترسد. اگر حتی یک نفر مسئول این حرف را بزند ما مثلاً در مورد مباحث مختلف فرصت شد اشارهای خواهم کرد، بایستی افرادی داشته باشیم که شجاع باشند. شهید مدرس شجاع بود و نمیترسید، البته میترسید از چه کسی، از خدا. خدا رحمت کند حضرت امام را اینجوری یادم است شاید عین جمله این نباشد قریب به این مضمون فرموده اند والله من در عمرم از کسی نترسیده ام، چرا نترسیده است، چرا، چرا بنده میترسم، من خودم را میگویم، خیلی از مواقع شده است که ترسیده ام، علت آن برمی گردد به مبانی دینی، علت آن برمی گردد به این آیهای که شعار جبهه پایداری هم است، ان الذین قالوا ربناالله ثم استقموا فلا خوف علیهم و لا یحزنون، بر آنها هیچ ترس و بیمی و حزن و اندوهی (در دنیا و عقبی ) نخواهد بود . نه اینکه یک روز شل و ول بود گلاب و گلستان و خوشی را هستی وقت جنگ نیستی، وقت بحران نیستی، وقت فتنه نیستی، بلکه با فتنه گرها هستید. خب طبیعتاً یک همچنین فردی نمیتواند شجاعت داشته باشد. شجاع کسی است که مقاومت داشته باشد طبق آیه قرآن یا جای دیگر میفرماید، ان الذین قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا الجنه التی کنتم توعدو، یعنی به یقین کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند .فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسید و غمگین مباشید. بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده شده است .اینها نمیترسند، چرا، چون صرف گفتن نیست این گفتن اسلام است، اظهار است، که بله ما پروردگارمان خدا است. ایمان چه است، عمل به ارکان، استقامت میورزند سر این، جان شان را میدهند، آبرویشان را میدهند، مال شان را میدهند. همچنان که شهدای انقلاب داده اند، همچنان که شهدای جنگ تحمیلی داده اند، همچنان که شهدای مدافعین حرم ما داده اند، همچنان که خیلی از بزرگان ما مثل شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و امثال اینها داده اند. خب وقتی که در عمل اثبات کرد که مقاوم است خدا کمک اش میکند نمیترسد، چون ما دین مان، ایمان مان، آنقدر قوی نیست نمیتوانیم بگوییم که هیچ وقت نترسیده ایم خیلی از جاها میترسیم، ولی اگر ایمان به حد امام (ره) برسد، طبیعتاً از چیزی غیر از خدا نمیترسد برای اینکه آن را کافی برای خودش میبیند.
سؤال: بند ۱۶ سیاستهای کلان ابلاغی مربوط به ممنوعیت ورود نیروهای مسلح قوای سه گانه اعم از وزارتخانهها و دستگاههای تابعه آنها، دستگاههای اطلاعاتی به انتخابات است. دیدگاه شما بعنوان دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در این زمینه چه است؟
محصولی: من از دو منظر این را خدمت شما جواب میدهم و تحلیل میکنم، یکی به لحاظ همین که این را مقام معظم رهبری فرموده اند، آنهایی که معتقد هستند که در نظام جمهوری اسلامی بعنوان صداوسیما، دولت، قوه مجریه، قوه مقننه، نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی و دیگران کار میکنند موظف هستند به تبعیت. پس بنابراین یک جنبه اش این است که اینها ابلاغی مقام معظم رهبری است و واجب الاطاعه است که به صورت قانون هم درآمده است و نمیشود به بهانههای مختلف تحت عنوان، مصلحت اندیشی و چیزهای دیگری زیرآبی در این قضیه رفت. خیلی صریح عرض میکنم، بحث دیگر بحث عقلانی قضیه است اصلاً فرض کنیم که ابلاغی هم نشده است، خب اگر غیر از این باشد سنگ روی سنگ بند نمیشود. یعنی قطعاً بایستی آنهایی که در مستر؟ قدرت هستند از طرف نظام، میخواهند در قوای سه گانه باشند، میخواهند نیروهای نظامی باشند، میخواهند در نیروهای امنیتی و ... باشند، قطعاً بایستی دخالت نکنند و اگر بکنند حرام است. حتی اگر به ظاهر خودشان را فریب بدهند که داریم به نفع نظام و اسلام کار میکنیم. قطعاً به ضرر اسلام است قطعاً خلاف شرع است و ما تأکید میکنیم عاجزانه هم از تمام بزرگان، عزیزان میخواهیم که به نیروهایشان توصیه کنند و توضیح دهند نظرات مقام معظم رهبری در این مورد و مصلحت نظام را که مصلحت نظام در این است که آنها به هیچ وجه دخالت نکنند. البته این به این معنی نیست که اگر کسی عضو دولت و عضو مجلس و عضو قوه قضائیه بود یا بازنشسته نیروهای مسلح بود، حق مشارکت بعنوان نامزد در انتخابات را مطابق با قانون اگر به موقع استعفاء داده باشد و یا همانی که قانون تعریف میکند چند ماه قبلتر این حق ندارد، نه همان که قانون است؛ بنابراین بیشتر این متوجه نامزدها نیست، متوجه افرادی است که بخواهند از آن قدرتها استفاده کنند و خدایی ناکرده سوءاستفاده که دخالت کنند قطعاً مضموم است بایستی جلوی آن را بگیریم.
سؤال: جناب مهندس، شما سالها فعالیت سیاسی داشته اید در دولت بوده اید و در جاهای مختلف. من یک موضوعاتی را مطرح میکنم دیدگاه شما را خواهش میکنم در این زمینه به صراحت بیان بفرمایید. یکی اینکه از دید شما بهترین دوره مجلس شورای اسلامی چه زمانی بوده است؟ کدام دوره از دید شما ترازتر حالا نمیتوانم بگویم تراز، بهتر بوده است در چارچوب هم قانون هم انقلاب اسلامی؟
محصولی: اجازه دهید من در مورد بدترین بگویم به جای بهترین، یعنی یک وقت یک چیزی خیلی ممتاز است شما میتوانید اشاره کنید که این دوره بهترین دوره بوده است، ولی به نظر من بدترین دوره، دوره ششم بوده است که مجلس به حاشیه رفت و به جای اینکه به فکر مردم و مشکلات مردم باشد، وارد سیاسی کاری شد .
سؤال: همان دورهای که یک تعدادی تحصن کردند بحث خروج از حاکمیت و آن مسائل را مطرح کردند.
محصولی: بله کسی که نماینده مجلس است خودش اپوزیسیون نظام شود و از نکات جالب دنیا است که اینجا اتفاق افتاد، ولی مجالس مختلف کارهای مفید خیلی خوبی کردند و ضعفهایی هم داشته اند. ما در مجلس فعلی باز شاهد این هستیم که کارهای خوبی صورت گرفته است و ضعفهایی هم داشته است. ما البته از دوستان ما هم از نیروهای انقلابی اعم از دوستان جبهه پایداری در مجلس هستند، ولی اینها اینطور نیست که بگوییم تصمیم گیر نهایی هستند، اثرگذار هستند و تلاش شان را هم میکنند، ولی بعضی از مواقع هم به نتیجه نمیرسند. مثل قضیه شفاف سازی که دوستان ما پیشقدم بودند حتی وقتی دیدند که کار به جاهای باریک کشید و رفت و برگشتهایی که در شورای نگهبان مجلس صورت گرفت، بخاطر اینکه طرح را عوض کردند دوستان ما اعلام کردند که داوطلبانه آرای ما اعلام کنید و حتماً هم اینجور کارها خوب است یا مثلاً بعنوان ضعف دیگر میتوانم اشاره کنم که در قضیه نظارت بر عملکرد نمایندگان انتظار ما بیش از این بود و امید است که در مجلس بعدی به این موضوع بیشتر پرداخته شود و احیاناً نمایندگانی که در دوره نمایندگی فاقد صلاحیت هستند توسط این هیئت اگر قانون جدید و آئین نامه جدیدی هم میخواهد تنظیم شود که دوباره مردم به دردسر نیفتند. ولی کارهای مفیدی هم صورت گرفته است کارهای بزرگی صورت گرفته است ازجمله طرح مقابله با مقابله راهبردی با تحریمها بود که مردم را از تحیر و حتی مسئولین را از تحیر درآورد که کار خیلی خوبی بود یا طرح جوانی جمعیت که اقدام بسیار مثبتی بود. البته همه اینها مستلزم این است که در اجرا به آن نقطه باردهی کافی برسد تا مردم نتایج کامل آن را ببینند والا با شروع طرح صرفاً بعد از یکی دو سال ممکن است که مثل طرح جوانی جمعیت نتیجه اش به زودی حاصل نشود، ولی با توجه به نیاز به جوانی جمعیت ما، کار بسیار پسندیدهای بود. ما بعنوان جبهه پایداری در واقع سعی مان بر این است که بیشتر دقت کنیم که مجلس یا دولت از جناح ما است یا نیست نقد یا تعریف نکنیم به عملکرد نگاه کنیم.
سؤال: شما در مورد شفافیت صحبت کردید در مورد سفرها که برخی از نمایندهها داشتند به خارج از کشور و همچنین دریافتیهایی که داشته اند، نظر جبهه پایداری چه است؟
محصولی: البته سفرها اگر سفرهایی باشد که برای مردم آورده داشته باشد مثل سفرهایی که هیئتهای رسمی میروند و مذاکره میکنند با کشورهای مختلف دنیا، ازجمله همراه با قوه مجریه میروند یا جدا در بین المجالس و امثال اینها قطعاً مفید است، ولی سفرهایی که احیاناً تشریفاتی و فقط هزینه برای ملت داشته باشد قطعاً مقبوح است و کار پسندیدهای نیست در رابطه با درآمدها بایستی که هیئت رئیسه حقوق نمایندگان را متناسب با عموم مردم تنظیم کند نه اینکه، چون اختیار دارند هرچه خواستند نمایندهها بتوانند برخوردار باشند.
سؤال: انتخابات تناسبی شما با توجه به اینکه در قانون جدید هم کنار گذاشته شد، نظر شما چه است؟
محصولی: انتخابات تناسبی خب الزاماتی دارد یعنی آنجا بیشتر به جریان و گروهها اشاره شده است و من مطالعه کرده ام آن طرح پیشنهادی مجلس را قطعاً دارای یک ضعفهایی هست و نکات مثبتی هم دارد که در بررسیهای بعدی امیدواریم که این نکات مثبت حفظ شود نکات ضعف رفع شود ازجمله اینکه در رابطه با تعادلی که افرادی که تابع احزاب نیستند، عضو احزاب نیستند یا تحت حمایت احزاب نیستند با آنهایی که در لیست گروهها هستند، بایست یک نقطه به قول ما مهندس ها، بهینه یا اپتیمومی را پیدا کرد که این بشود تا تعادل را برقرار کرد وگرنه با مشکل برخورد خواهیم کرد.
سؤال: تحریم انتخابات؟
محصولی: تحریم انتخابات که عرض کردم در یک کلام تبعیت از دشمن و محروم کردن مردم از حق قانونی خودشان برای تصمیم گیری اصلی خودشان که میخواهند با همه اموری که سروکار دارند تصمیم گیریها در موردش صورت میگیرد که همان مجلس باشد.
سؤال: سلفی با خانم موگرینی که در مجلس اتفاق افتاد؟
محصولی: میتوانم بگویم که یک نوع خودباختگی و حقارت و نماینده مردم همانطور که عرض شد بایستی که پشتوانه اش خدا باشد و وقتی که اینجوری میشود خب مردم تعجب میکنند که شما پشتوانه ات باید بعد از خدا مردم باشند نه اجانب و این یک مقدار موجب حقارت مردم ما هم شد .
سؤال: هیئت نظارت بر نمایندگان؟
محصولی: هیئت نظارت بر نمایندگان کار بسیار خوب و درستی است منتها همانطور که عرض کردم اشکالاتی دارد بایستی رفع شود و این نقایص هست و که در دورههای بعدی بیشتر به این پرداخته شود.
سؤال: اگر شما خودتان نماینده مجلس شورای اسلامی بودید، دیدگاه تان راجع به برجام چه بود؟
محصولی: در مورد برجام که بحث زیاد است. اگر بخواهیم که مختصر بگوییم بایستی ببینیم که برجام چه است واقعاً آیا من یک جمله بگویم که مثبت بود یا منفی بود کفایت میکند، بعد فارغ از اینکه بدانیم که برجام چه بوده است، این مستلزم سه چهار ساعت بحث است، ولی من کلیت اش، چون دیدم شما این سؤال را از همه میکنید چند نکته را یادداشت کرده ام که خدمت شما ارائه دهم. در مورد برجام عرض کنم که کلیت آن برمی گردد به اینکه طبق ماده چهارم معاهده ام پی تی، هر کشوری میتواند برخوردار باشد از حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، پس بنابراین ایران هم که عضو ام پی تی است باید برخوردار باشد. ولی در برجام آمده است، اما و اگرهایی را برای این وارد کرده است و بسیار نکاتی که در آنجا بعنوان امتیاز برای اعضای ام پی تی درنظر گرفته شده است اینجا نادیده گرفته شده است برای ایران بعنوان استثناء و گفته اند که در دنیا فقط در مورد ایران این قوانین مطرح میشود و در مورد دیگران نه؛ و این خیلی جالب است. خب مثلاً ایران باید تابع شرایط و محدودیتهای گستردهای شود در برجام که ذکر شده است که از سوی دشمنان ایران مثل امریکا و غرب تعبیه شده است آنجا. در آنجا نظارتهای مختلفی و استثنایی علاوه بر آن نظارتهایی که کار آژانس است پیش بینی شده است یعنی مثلاً فرض کنید آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای حکام، شورای امنیت سازمان ملل، کمیسیون مشترک، کارگروه خرید تعیین شده از طرف کمیسیون مشترک، کشورهای صادرکننده اقلام دومنظوره و غیره، یعنی در صورتی که اینها فقط در مورد ایران است. از سوی دیگر علاوه بر نظارت پادمانی، باز نظارتهای پروتکل و فراپروتکل در آنجا پیش بینی شده است. پروتکل الحاقی. منظورم از فراپروتکل منظورم دسترسی به موارد حتی مراکز نظامی و حساس و اعضای افراد نظامی ما است و حساس ما است که بتوانند هرگونه اطلاعاتی را که خواستند را آنجا داشته باشند. اینها چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند که ما باید در چارچوب همان مقداری نظارتی که طبق ام پی تی برای دیگر کشورها است، برای ما استثناء نباشد و ما هم تحت آن نظارت، ولی متأسفانه این خط قرمز مقام معظم رهبری رعایت نشد و موارد بسیار زیادی که فرصت باشد عرض کردم این را خواهم گفت.
سؤال: مجلس از دید شما یک نهاد تخصصی است یا سیاسی است؟
محصولی: هم تخصصی است و هم سیاسی است. از آن جهت که سیاست یعنی حکمرانی، سیاست یعنی تمشیت امور، خب قطعاً تمشیت امور قسمت مهمی از کشور بعهده مجلس است و از این جهت که تخصصهای مختلف را نیاز دارد تا در مورد آن بالاترین تصمیمها گرفته شود در رده بالا تصمیم گیری شود تخصصی هم است و نیاز به متخصصهای مختلف دارد.
سؤال: نسبت جوان گرایی و باتجربه بودن در مجلس شورای اسلامی از دید جبهه پایداری انقلاب اسلامی چگونه باید باشد؟
محصولی: این نسبت طبیعتاً نفس وجود جوانها نشاط میآورد و مفید است منتها جوان گرایی به مفهوم این نیست که ما تجربه زدایی کنیم. مجلس جایی است که شاید بیشتر از دولت و قوه مجریه به تجربه احتیاج دارد و افرادی که در تخصصهای مورد نیاز تجربه اجرایی دارند، تجربه تقنینی دارند، ولی این دوره هم دورهای بود که جوانها آمدند، آزمایش دادند، البته بعضی هایشان موفق بودند و بعضی هایشان ناموفق بودند.
سؤال: دیدگاه شما راجع به خود مشارکت گسترده نخبگان و اینها چه است و چه پیامی الان شما دارید؟
محصولی: من اینجا لازم است عرض کنم که کشور ما کشور قدرتمندی است هیچ وقتی در تاریخ به این قدرتی که ما الان هستیم از نانوتکنولوژی گرفته از صنایع فضایی گرفته، صنایع موشکی گرفته، از بهداشت و درمان گرفته، از صنایع هستهای گرفته نبوده ایم، ولی این دلیل بر این نمیشود که ما نیاییم و افتخارات کشور را که میبینیم از آن طرف هم مشکلات را نبینیم مشکلات معیشتی مردم، مشکلات اقتصادی که در کشور است و برای همین بایستی که چاره جویی کنیم. یا در پیشرفتهای ورزشی، ما همین اخیراً شاهد بوده ایم که تیم والیبال جوانان و نوجوانان ما در سطح دنیا درخشیدند اصلاً در زمانی که ما جوان بودیم در این سطح چه برای کشتی چه بری والیبال و چه برای گروههای دیگر اینقدر پیشرفت نداشته ایم. اینها نشان دهنده رشد ما است. چون دوستان آمدند اینجا و مطالبی را مطرح کردند که خیلی پاسخهای روشنی دارد ضمن تشکر از صداوسیما اینجا کسانی که بایستی بیایند پاسخ دهند که چرا ۳۵ سال از ۴۵ سال حاکم بوده اند و در قدرت بوده اند مردم به عبارت آنها ناامید شده اند که میگویند ناامیدی نباید داشت، چرا شده اند به جای پاسخگویی طلبکار باشند و خودشان را نماینده آنها معرفی کنند.