پخش زنده
امروز: -
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سالهای گذشته در حوزه تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی کشور کمکاری کردیم. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک با همکاری اصحاب فرهنگ و هنر این کانونها را فعال کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست تخصصی مدیران و فعالان تبلیغات کشور، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر کشور وظیفه تنظیمگری دارد که در این میان حوزه تبلیغات یکی از مهمترین بخشهای فعالیت این وزارتخانه محسوب میشود.
وی افزود: در حوزه تبلیغات سر و کار مسئولان با نخبگان جامعه است و باید اهتمام بیشتری به آن شود. در سالهای گذشته در حوزه تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی کشور کمکاری کردیم. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این کانونها را فعال کنیم و جلسات متعددی در سال با این کانونها برگزار کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه کانونهای تبلیغاتی در مواجهه با مخاطبان و مردم، ادامه داد: در این مسئله به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. سعی میکنیم در نظام اداری کشور عقبماندگیها را جبران کنیم و دستکم با تغییر و گنجاندن عنوان تبلیغات در معاونت مطبوعاتی وزارتخانه، این نقیصه را جبران کنیم.
اسماعیلی از تشکیل کارگروه هماهنگی کانونهای تبلیغاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: در این کارگروه تلاش میکنیم موضوعات مربوط به کانونهای تبلیغاتی را پیگیری کنیم. بنای مسئولان وزارت فرهنگ بر این است که مدیریت متمرکز در حوزه تبلیغات ایجاد شود. چون جنس این کار تجاری و اقتصادی نیست، بلکه در دسته صنایع فرهنگی قرار میگیرد و باید از جنبه فرهنگی به آن نگریست.
وی افزود: دستاندرکاران کانونهای تبلیغاتی باید در قالب کارگروه مذکور در جایگاه مشاور، مسئولان وزارت فرهنگ را در امر تبلیغات یاری کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با همکاری اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه تبلیغات سعی خواهیم کرد عقبماندگیهای گذشته را جبران کنیم و بتوانیم شعار اصلی مسئولان وزارت فرهنگ در دوره جدید را برای بازگشت مرجعیت فرهنگ و هنر به این وزارتخانه، جامه عمل بپوشانیم.
* انقلاب مالی در اعتبارات حوزه فرهنگ
اسماعیلی افزود: در بودجه مدیریت فرهنگ در دوره جدید، انقلابی ایجاد شده است و امیدواریم اثرات این افزایش بودجه در سهم فرهنگ و هنر را در آینده مشاهده کنیم. ضمن اینکه وزارت فرهنگ برای برپایی نمایشگاههای دائمی هنرمندان و افزایش فعالیت صندوق اعتباری هنر به منظور رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان، تعیین سبد خرید نهاد کتابخانهها و همچنین احصاء مشکلات مالیاتی حوزه فرهنگ آمادگی کامل دارد و برنامهریزیهایی کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید کارگروهی فرهنگی بین دستگاهها و نهادهای کشور ایجاد کرده است که همه وزارتخانهها در آن عضویت دارند. امیدواریم بتوانیم تصمیمات اتخاذ شده در کارگروههایی مثل کارگروه تحول کانونهای تبلیغاتی را اجرایی کنیم.
اسماعیلی ادامه داد: فعالان حوزه تبلیغات کشور مسئولان وزارت فرهنگ را در کنار خود بدانند، چون ما ماموریتی غیر از این نداریم و باید بتوانیم سند جامع تبلیغات را در کشور تدوین و در شورای انقلاب فرهنگی تصویب کنیم.
وی افزود: همه کارهای عقبمانده باید در یک تقویم کاری ۲۴ ماهه ثبت، پیگیری و مشخص شود، بخش تبلیغات وقتی به راه بیفتد مثل لوکوموتیو دیگر بخشها را به حرکت در میآورد، چون نقشی پیش برنده دارد و با به حرکت در آمدن این حوزه، بقیه بخشهای فرهنگی هنری کشور راه میافتد.
* ضرورت رفع از همگسیختگی حوزه تبلیغات
معاون مطبوعات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست، حوزه تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی را به ویژه در سطح استانها یکی از ظرفیتهای عظیم کشور برشمرد و گفت: متاسفانه مساله تعامل با نهادهای مختلف مثل شهرداریها در استانها از هم گسیخته و دارای تنوع خاصی است که باید به سمت یکپارچگی برود تا جامعه با داشتن تصویر بصری منظم، دچار تخریب روانی نشود.
فرشاد مهدیپور تاکید کرد: کانونهای تبلیغاتی مولد کسب و کار هستند و سعی ما در وزارت فرهنگ بر این است که با توجه به فناوریهای نوین و فضای مجازی، حداقل با تصویب و تدوین آئیننامهها و قوانین مربوط به این حوزه، شاهد آثار مثبتی باشیم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم در تعامل با دیگر کشورها از هوش مصنوعی در این عرصه کمک بگیریم و بر خلاف کشورهای دیگر بتوانیم مانع حذف نیروی انسانی توسط فناوریهای جدید شویم.