واکنش اعضای شورای شهر به حادثه پله برقی علیآباد
اعضای شورای شهر تهران اظهاراتی را درباره حادثه پله برقی علیآباد مطرح کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش حادثه پله برقی در تهران از سوی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، گفت: نمی دانیم سازمان زیباسازی، حوزه حمل و نقل و یا سازمان آتش نشانی در این زمینه مسئولیت دارند؟ ما برای این حادثه عذرخواهی می کنیم که یکی از اتباع عزیز دچار این سانحه شدند و باید در تمام مراحل کنار خانواده باشیم تا درد آنها کاهش یابد.
وی افزود: آیین نامه ای را در خصوص پله های برقی داریم و شهرداری تهران مکلف شده پس از ابلاغ مصوبه دستورالعمل را تهیه کند و ارائه دهد اما هنوز ارائه نداده است.
کاشانی تأکید کرد: همسو با توسعه کمی، به نگهداشت توجه بسیار کمی شده و بر اساس گزارش دادگستری در پایان سال ۱۴۰۰ آمار پله های روشن ۵۲ درصد بوده که ۱۰ درصد ایمن بوده اند.
وی با بیان اینکه تعمیرات به صورت مقطعی غیرمنطقی بوده و فاقد توجیه اقتصادی است، یادآور شد: ۲۹ برند پله برقی وجود دارد که بعضا در کشور خود نیز فعال نیستند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و موجب شده شهرداری تهران نسبت به تأمین تجهیزات با مشکل مواجه شود.
کاشانی تأکید کرد: ۱۲۱ پل و ۴۸۴ پله برقی بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی و اجتماعی، ساعت کارکرد و قرارگیری در مجاورت اماکن پرتردد مورد استفاده شهروندان است. تجهیزات پل ها و امکانات ایمنی از ۲۵ مکانیزم دنیا از ۱۵ مکانیزم برخوردار هستند.
ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه آتش نشانی نمی توانست مانع قطع شدن دست این کودک شود، گفت: سوال من از شهرداری این است که گفته شده هفت بار با شهرداری تماس گرفتند و گفتند این پله برقی خاموش است و علت آن نقص فنی است؛ چون شهرداری تعمدا پله را خاموش نمی کند و نقص فنی دلیل این خاموشی بوده است.
وی با بیان اینکه باید در این زمینه عذرخواهی کنیم، تأکید کرد: باید کارشناس دادگستری اعلام کند که چه میزان عابر و چه میزان شهرداری در چنین حادثه ای مقصر است؟ از روزی که این اتفاق افتاده شورا و شهرداری مورد حمله است و ای کاش مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اطلاعیه می داد و عذرخواهی می کرد نه اینکه تقصیر را بر گردن یک کودک انداخت. من به جای روابط عمومی شهرداری ابراز تأسف و همدردی می کنم و حق این خانواده می دانم که علیه شهرداری اقامه دعوی کنند. همه گناه را بر گردن طفل بی گناه افغانی نیندازیم.
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه علاوه بر دلجویی از خانواده باید موارد درمانی دنبال شود، گفت: به جای توجیه باید به دنبال رفع نواقص برویم. فاصله باید ۳ میلی متر باشد و وقتی این فاصله افزایش پیدا کند و دنده ها بکشند چنین حادثه ای رخ می دهد.
وی افزود: تمام ابراز و امکانات باید در چنین مواردی در اختیار قرار بگیرد تا در صورت بی احتیاطی فرد از آسیب دیدن جلوگیری شود و اینکه بگوییم خودتان مواظب خودتان باشید بی مسئولیتی مسئولان است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این یکی از فرضیاتی است که بر اساس آن سناریو مطرح می کنیم، یادآور شد: سازمان زیباسازی تخصصی در این زمینه ندارد و مرتباً ایمنی پله های برقی بین سازمان های شهرداری جابجا شده و بنده پیش از این نیز اعلام کردم که مسئولیت باید به شهرداری مناطق واگذار شود. اینکه بگویند بیمه مسئولیت داریم خارج از ادب مسئولیت است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه باید به فوریت تصمیم گیری شود و در سطح ناحیه باید برای آن اقدام شود، تصریح کرد: وقتی ۵۰۰ پله برقی داریم سازمان زیباسازی نمی تواند تمام این پله ها را ببیند اما شهردار منطقه می تواند تعداد کمتری را بررسی و ارزیابی کند.
همچنین سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه پله برقی مکانیزه نداریم، گفت: اینکه چنین سیستمی در فضای باز که بارندگی و باد را شاهد هستیم، به کار گرفته شود درست نیست چون دستگاه های مکانیکی به خاک حساسیت دارند و استفاده از آنها توجیه فنی ندارد و اصلا درست نیست.
وی افزود: اکثر پله ها مستعمل شده و این زنگ خطر است و ممکن است که اتفاقات بدتری بیفتد؛ ما طرحی را دادیم که پله ها به رمپ های هشت درصدی و یا پله های ۱۳ سانتی متری تبدیل شوند و معلولان نیز بتوانند از رمپ ها استفاده کنند.
آقامیری با بیان اینکه ما طرح را به سازمان زیباسازی ارائه دهیم، یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان زیباسازی ۵۳ پله در حال جمع آوری و تبدیل به رمپ هشت درصد است و پیشنهاد بنده این است که یک طرح دوفوریتی در شورا ارائه دهیم و بر آن اساس در طول یک سال تمام پله های برقی جمع آوری و به رمپ تبدیل شوند.