پخش زنده
امروز: -
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش: حدود ۳۳ هزار مدرسه ما در کل کشور نمازخانه مستقل دارند و حدود ۶۲ تا ۶۳ هزار مدرسه ما شرایط برگزاری نماز دارند شاید حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مدرسه مان نماز خانه نداشته باشند که ما نیاز داریم که جهادیها و به ویژه خیرین برای ساخت نمازخانه به ما کمک کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو فرهنگ در برنامه پویش موضوع اقامه نماز در مدارس را برای گفتگو با مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرده است.
سوال: چقدر الان ما مدارسمان از نظر نمازخانه تجهیز هستند آیا همه مدارس این امکانات را دارند، چون من خیلی از مدارس را رفته ام و دیدم که نمازخانه دارند مورد استفاده کمتری قرار میدهند شاید واژه درستی نباشد تعدادی از مدارس دارند این کار را انجام میدهند الان وضعیت نمازخانه مدارس چگونه است؟
باقری: ما معتقدیم که آموزش و پرورش به ویژه در حوزه تربیت و فعالیتهای پرورشی نه میتواند و نه میخواهد به تنهایی امور را پیگیری و رصد کند قطعاً به همکاری و مساعدت همه نهادها و دستگاههای فرهنگی هم سو و گاهی حضور اولیاء گرانقدر و همه افراد دلسوز و جهادی که آمادگی این را دارند که به آموزش و پرورش کمک کنند قطعاً ما به اینها نیاز داریم اگر هم اعلام کردیم که کار جهادی نیاز داریم بخاطر همین رویکرد است.
سوال: حالا بخشی برمیگرده به نامه حاج آقا قرائتی به عنوان رئیس ستاد اقامه نماز که خواستار مدیریت جهادی شدند .
باقری: الان که تابستان است و مدارس فقط در پایگاههای اوقات فراغت فعال هستند من هر آنچه را که دارم عرض میکنم برای طول سال تحصیلی است دارم عرض میکنم ما حدود صد و ده هزار مدرسه داریم که از این تعداد یک تعدادشان تعداد دانش آموزانشان زیر ۵ نفر است برخی از مدارس به واسطه شرایط جغرافیایی اصلاً با اذان تلاقی نمیکنند مثلاً در ایلام و در ارومیه زمانی که نماز ظهر وقت شرعی اذان ظهر است مدارس تعطیل است یا در مشهد ساعت ۱۱ و نیم اذان میگویند بچهها ممکن است در کلاس باشند لذا همه مدارس امکان برگزاری نماز را ندارند، اما اون مدارسی که امکان حضوردارند ما وظیفه داریم که شرایط برگزاری نماز را مهیا کنیم یعنی مدیر مدرسه وظیفه دارد که شرایط برگزاری نماز را مهیا کند این مهیا کردن شرایط بستگی به این دارد که مدرسه نمازخانه داشته باشد برخی از مدارس ما نماز خانه مستقل دارند حدود ۳۳ هزار مدرسه ما در کل کشور نمازخانه مستقل دارند.
سوال: چند تا ندارند؟
باقری: ۳۳ هزار نماز خانه مستقل دارند ۲۲ هزار نماز خانه کلاسی دارند ۱۰ هزار هم سالنهای چند منظوره دارند که یکی از کارکردهایش برای برگزاری نماز میشود حدود ۶۲ تا ۶۳ هزار مدرسه ما شرایط برگزاری نماز از لحاظ سخت افزاری در نماز خانه دارند اگر بنا را بر این بگذاریم که از این ۱۰۰ هزار مدرسه حدود ۲۰ هزار تا از مدارسمان یا کم جمعیت هستند و یا امکا ن برگزاری نماز را ندارند شاید مثلاً حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مدرسه مان نماز خانه نداشته باشند ما در این قسمت قطعا ًنیاز داریم که انقلابیها و جهادیها و به ویژه خیرین بزرگوار به ما کمک کنند برای ساخت نمازخانه.
سوال: یک نکتهای هست حتماً برای مسائل فرهنگی و تربیتی حالا نماز یک بخشی از آن است نیاز به این سخت افزارها هم شاید نباشد یعنی شما ببینید الان در نسل جدید فقط مسئله نماز نیست هزاران شبهه برای نسل جدید ایجاد میکنند که شما در حوزه تربیتی در حوزه معاونت قرآن و عترت باید به این شبهات پاسخ بدهید نامه آقای قرائتی حدود ۳۹ تا بند دارد یکی بحث پاسخ به شبهات است یکی خیلی جالب بود استفاده از معلم خصوصی برای مسائل فرهنگی و تربیتی و اخلاقی و دینی و نماز یا خیلی از موارد دیگر آموزش قران، پیوند خانه و مدرسه و مسجد.
باقری: چون درباره نماز سوال کردید من دارم درباره این موضوع صحبت میکنم روزهای دیگر فرصت بود ما حدود ۳ هزار مدرسه در جوار مسجد داریم که این طرح را انجام میدهند درباره پاسخگویی به سوال دانش آموزان طرح گفتمان دینی را داریم اجرا میکنیم اینها را داریم ما، چون الان بحث نماز است من دارم عرض میکنم درباره بقیه موارد هم صحبت خواهم کرد.
سوال: پس خیلی کارها دارد انجام میشود در حوزه تربیتی و فرهنگی انواع و اقسام فعالیتها را دارید انجام میدهید درسته؟
باقری: بله دقیقاً
سوال: برای سال آینده برنامهای دارید که بتوانیم بحث سخت افزاری و نمازخانه را با همین حرکت جهادی که آقای قرائتی خواستند اجرا بکنید و یک اتفاق خوبی رقم بخورد در حوزه فرهنگی و تربیتی دانش آموزان ما ضعف داریم در این زمینه.
باقری: بخشی از این صحبتهای آقای قرائتی برمیگرده به سایر بخشهای آموزش و پرورش حتی بیرون مثلاً بحث ساخت نمازخانه در حوزه اختیارات نوسازی است البته در سالهای اخیر دوستانمان در نوسازی هیچ مدرسهای را بدون نمازخانه تحویل نمیدهند در گذشته برخی از خیرین حالا یا اعتقادی نداشتند یا اهتمامی ندارند بر این موضوع، نه اینکه اعتقاد به نماز نداشته باشند اعتقاد به اینکه نمازخانه در مدرسه باشد نداشتند.
یا اهتمامی ندارند بر این موضوع، نه اینکه اعتقاد به نماز نداشته باشند اعتقاد به اینکه نمازخانه در مدرسه باشد نداشتند.
سوال: این اعتقاد، اعتقاد نادرستی است مگر میشود جایی نماز خانه نخواهد اون هم یک جای آموزشی ؟
باقری: خیرین بزرگواری بودند که این کار را میکردند میگویند که ما مدرسه میسازیم نماز را در راهرو مدرسه برگزار کنید و لذا اخیراً دوستان در حوزه نوسازی هیچ مدرسهای را بدون نمازخانه تحویل نمیدهند واقعاً دارند کمک میکنند در بحث تجهیز نمازخانهها به عهده دوستان نوسازی است یعنی سرویسهای بهداشتی و آب گرم اینها هم جزء وظیفه سازمان نوسازی است که من مطمئنم که با مکاتبهای که آقای قرائتی با آقای وزیر کردند و ایشان هم دستور خواهند داد بخشهای مختلفی که متولی امور هستند این را با جدیت بیشتری پیگیری خواهند کرد در بحث ساخت نمازخانه در بحث خود نرم افزاری هم ما در سامانه پرورشی اخیراً دسترسی ایجاد کردیم برای اولیا بزرگواری که آمادگی دارند در دو حوزه فعلاً دارد این کار آزمایشی دارد انجام میشود در دو حوزه کمک نماز مدارس باشند فرصت و توانایی داشته باشند که صحت قرائت دانش آموزان را بررسی و کنترل و آموزش بدهند هر دانش آموزی بخواهد میتواند در این سایت وارد شود و سایت خودش را نمازش را بارگزاری کند از اون طرف اولیایی که اعلام آمادگی کردند این یک کمکی است که میتوانند اولیاء بزرگوار انجام بدهند و در مورد تصحیح قرائت به ما کمک بکنند.