پخش زنده
امروز: -
شبکه تلویزیون فرانسوی ب اف ام ت و (BFMTV) در گزارشی با همکاری خبرگزاری فرانسه از افزایش ۴۳ درصدی تصادفات مرگبار در بزرگراههای فرانسه در سال ۲۰۲۲ خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیون فرانسوی ب اف ام ت و (BFMTV) در گزارشی با همکاری خبرگزاری فرانسه از افزایش ۴۳ درصدی تصادفات مرگبار در بزرگراههای فرانسه در سال ۲۰۲۲ خبر داد.
به گفته انجمن جامعه بزرگراههای فرانسه، آسفا (Asfa)، شمار تصادفات مرگبار در بزرگراههای فرانسه ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و در این تصادفات ۱۸۸ نفر جان باخته اند. بر اساس دادههای این انجمن که روز سه شنبه منتشر شد، در این تصادفات عمدتا رانندگان جوان (زیر ۳۵ سال) که به شدت الکل یا مواد روان گردان مصرف کرده اند، نقش داشته اند.
انجمن بزرگراههای فرانسه که این بیلان سالانه را منتشر کرده است، درباره افزایش پیامدهای شمار کشتهها در شبکه بزرگراهی در فرانسه هشدار داد. این در حالی است که شمار کشتههای تصادفات رانندگی بزرگراههای فرانسه ۱۳۱ نفر در سال ۲۰۲۱ بوده است. در شبکه بزرگراههای فرانسه در سال ۲۰۲۲ در مجموع یک هزار و ۶۵۴ مورد تصادف بدنی روی داده است که ۱۶۷ تصادف مرگبار بوده است. شمار تصادفات در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل ۱۳۴ مورد بیشتر بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ یک هزار و ۵۲۰ مورد تصادف روی داده است که ۱۱۹ مورد از آنها مرگبار بوده اند.
کریستف بوتن، نماینده عمومی آسفا ضمن ابراز تاسف به خبرگزاری فرانسه گفت «عامل اکل، مواد، و دارو در تصادفات به شدت افزایش یافته است (..) بخشی از مصرف کنندگان را به وضوح خطر بیشتری تهدید میکند. این امر قربانیان را افزایش میدهد، این رفتارها قابل قبول نیست».
این عوامل در ۲۶ و ۳ دهم درصد تصادفات مرگبار حضور دارند و یک دوم رانندگان دخیل در این تصادفات کمتر از ۳۵ سال دارند. میزان اکل موجود در خون رانندگان یک و چهار دهم گرم در لیتر بوده است (در حالی که میزان مجاز برای رانندگی نیم گرم در لیتر خون است که دو لیوان میشود).
عامل سرعت و خستگی
علاوه بر مصرف الکل، این گزارش خاطر نشان میکند تصادفاتی که در آنها پیادهها شرکت دارند (شخص خارج شده از خودرو تصادف کرده یا خودرو دچار نقص فنی) دو برابر شده و شمار تلفات آن به ۴۰ نفر رسیده است (۲۲ و ۲ دهم درصد تصادفات در سال ۲۰۲۲ در حالی که در سال قبل از آن این رقم ۱۱ و ۸ دهم درصد بوده است). عامل سرعت زیاد ثات مانده است (حدود ۱۸ درصد) در حالی که عامل خواب آلودگی و خستگی در تصادفات سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به ۱۵ و ۶ دهم درصد رسیده است بر خلاف سال قبل از آن که ۱۹ و ۳ دهم درصد بوده است.
نماینده عمومی انجمن بزرگراههای فرانسه با ابراز تاسف خاطر نشان میکند بی توجهی به جلو در خودرو یا کامیون افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ بی توجهی به جلو علت ۲۸ تصادف مرگبار بوده است (در سال ۲۰۲۱ این عامل علت ۱۵ تصادف بوده است). این عامل نیز بیشتر رانندگان جوان را درگیر کرده است و با توجه به پیچیده شدن فزاینده تجهیزات، شمار اشخاصی که به جای توجه به جاده به تلفن همراه خود توجه میکنند، بیشتر شده است.
از طرف دیگر در ۱۶۹ تصادف کارکنان یا تجهیزات بزرگراهها درگیر شده اند که تقریبا هر دو روز یک تصادف میشود. در این تصادفات چهار مامور کشته شده اند که دو نفر از آنها در تصادفی که راننده به جلو بی توجه بوده است، جان باخته اند.
آسفا که نمایندگی فروش مدیریت خصوصی عوارض بزرگراهی ۹ هزار و ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه را گردهم آورده است، یادآور میشود با وجود این، بزرگراه ایمنترین راه در فرانسه به شمار میرود. در فرانسه سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد کیلومتر مسیر در شبکههای بزرگراهی طی میشود و بیش از ۹۰ درصد فرانسویها دست کم یک بار در سال از بزرگراهها استفاده میکنند. آمارهای سالانه امنیت آسفا با مقیاسهای مرکز مطالعات و کارشناسی درباره خطرات محیطی و حرکتی که یک نهاد عمومی است، مطابقت میکند.